Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelsk Springer Spaniel


Huldra
 Share

Recommended Posts

Jeg vil tro at welsh har minst like mye jaktinstinkt som engelsk, men der er jeg usikker.. :P Kanskje Marie&Ellie kan svare deg? Uansett kommer det an på linjer; noen har mer jakt enn andre. Når det er sagt, så har jeg fremdeles tilgode å møte en "jaktidiot" på lik linje med en setter; mulig at jaktvarianten kan bli slik, men jeg har aldri noensinne hørt om en "vanlig" springer som er slik.

Slik jaktinstinktet forekommer hos springere flest: de løper i skogen i sikksakk i nærheten av eier, fanger de opp lukt av vilt kan de følge det eller søke mer i nærheten av eier. De kan spore og ta opp spor etter vilt, og de kan bli ivrige når de kjenner lukten av vilt. De blir fryktelig sjelden "døve", og de stikker sjelden av. Det er tross alt en rase som skal jakte i nærheten av eier. Forskjellig vilt kan virke forskjellig på hundene; noen liker fugl bedre enn klovvilt, noen omvendt. Men generelt sett er det ikke noe problem å ha en springer løs, selv om det finnes vilt i skogen. Selvsagt må man trene innkalling, men det må man jo med alle raser. Man får en lettere jobb når man skal trene en springer til å holde seg i nærheten av eier, i forhold til raser som går større (setter, elghunder, drivende hunder, osv). Tulla bryr seg for eksempel ikke om fugl med mindre det er fugl i terrenget, men da har hun et nydelig søk hvor hun søker i sikksakk i nærheten av meg. Når det er klovvilt kan hun gå litt større, men hun har ikke stukket av mer enn en håndfull ganger, og jeg har henne ofte løs. De gangene hun har stukket av (og vært borte i mer enn tre minutter - noen kaller ikke det å stikke av, men det gjør jeg), så har viltet vært veldig nært oss og hun har fått kontakt med det. Jaktinstinktet er ikke noe som bør hindre noen fra å kjøpe en springer; de blir ikke tullete om de ikke får brukt det, og kan ikke sammenlignes med settere eller BC'er som er mer renavlet for bruksformålet sitt.

På welsh er ikke rasen delt i to varianter slik som hos den engelske, dvs at det kanskje blir større linjeforskjeller i stedet.

Om noen er ute etter welsh til jakt blir de som regel anbefalt å ta kontakt med de oppdretterne som jakter selv og har fokus på det. Når det gjelder den vanlige engelske varianten har jeg inntrykk av at den er ganske lik som en 'vanlig' welsh. Jeg kjenner meg hvertfall godt igjen i beskrivelsen av hvordan det er å gå tur med en springer, og hvordan de sporer osv :P

Når det gjelder hvor enkle de er, så har Marie&Ellie hørt at welsh er vanskeligere enn engelsk, så også der er det forskjellige oppfatninger ute og går. Jeg vil tro at de nok varierer mer innad i rasen enn mellom rasene, om du skjønner? At det kommer an på hvilket individ du møter på. Og ingen av hundene vil kunne karakteriseres som en vanskelig hund! Personlig så er jeg av den oppfatning at en labbis i sin beste pubertetsalder er en mye vanskeligere hund enn springer..! :P Springere, både engelsk og welsh, er lettlærte, enkle å trene, førerorienterte, og relativt enkle hunder å ha med å gjøre. "Vanlige" ting har aldri vært noe problem å lære Tulla i alle fall; renslighet, hjemmealene, gå pent i bånd, osv. Joda, de kan være litt "sta", men det kan overhodet ikke sammenlignes med en terrier! :P Det er på en helt annen måte; det går mer på utholdenhet føler jeg. Og det kan være både positivt og negativt; de kan være utholdende med tanke på trening (terping++), eller de kan være utholdne hvis de vil ha noe som ligger under sofaen.

Ja det var en jeg møtte som mente dette (altså at welshen er striere) og jeg ble ganske forbauset for mitt inntrykk er selvfølgelig litt preget av Ellie, som er en veldig myk hund. (men hun har egne meninger hun også altså!)

Men jeg er medlem på et welshforum og det er jo flere der som sliter med for 'sta' hunder.

Nå tror jeg nok at hormoner og trening spiller en stor rolle også da...

I tillegg har jeg blitt godt kjent med en annen welsheier og hennes welsh er totalt motsatt av Ellie. Da den var liten valp på 8 uker stakk den fra henne ut i den store verden og kunne ikke brydd seg mindre om hvor eieren var. Ellie derimot var livredd for å miste oss og fikk ikke noe særlig radius før ut i 4 mndrs alder. Ellie er alltid forsiktig med andre hunder, mens denne gikk på alle og endte med å få hardt tilsnakk av eldre hunder. Men nå som de begge er eldre har de jevnet seg litt mer ut i oppførsel alikevel.

Men jeg tror nok mye kommer ann på linjer og individer og at det ikke er såå stor forsjell på welsh og engelsk sånn sett. De er hvertfall mye samme type hund, og helt herlige begge to :D

Edit: Det som gjorde at jeg valgte welsh av de to var pga utseendet (er jo forskjellig hva man liker der) og fordi alle welsher jeg har møtt er så utrolig glade absolutt hele tiden, og finner på mye egne sprell. Ellie er utrolig kreativ og sysselsetter seg alltid med noe og finner på morsomme leker.

Er dette også noe eiere av den engelske kjenner seg igjen i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen bilder av vår flotte Nelvana's Galliano "Gaius" på 3 år :-) Her er Gaius den dagen vi fikk ham, for snart 1 år siden. Så flott har han blitt nå :-) Gaius er både spannhund ...

Uttrykket blir veldig forskjellig på de ulike typene springer: Utstillingsvarienten først. Utstillingstypen. Dual purpose Dual purpose Dual purpose (niesen til min tispe)

Til daglig går disse hundene under navnet "springer". De er en mellomstor rase, og stammer fra de samme linjene som cocker og field spaniel, selvsagt fra England. Noen stikkord: -mellomstor stø

Posted Images

  • 11 months later...

Nå er det et helt år siden det har blitt skrevet i denne tråden :whistle:

Jeg har i lang tid vurdert hvilken rase jeg skal ha som hund nr. 2.Egentlig var det et vanskelig valg for to år siden når jeg skulle kjøpe ny valp igjen også, men det er noe med at det man kjenner er trygt og godt osv.

Men nå har jeg altså havnet på Springer som min neste hund. Det er et godt stykke fram i tid, for hun jeg har nå er som sagt bare to år enda :ahappy:

Det er så mye vakre springerer rundt omkring, og jeg tåler helt klart flere bilder i denne tråden også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 1 year later...

Noen bilder av vår flotte Nelvana's Galliano "Gaius" på 3 år :-)

166039_348624415206879_1529327445_n.jpg
Her er Gaius den dagen vi fikk ham, for snart 1 år siden.

972308_478773648858621_2133520460_n.jpg

Så flott har han blitt nå :-)

480834_453262588076394_2058324484_n.jpg

Gaius er både spannhund ...

942092_481059165296736_1610930428_n.jpg

.... Og en veldig lykkelig vannhund :-)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 8 months later...

2.jpg

Den amerikanske typen; utstillingsspringer.

Odessa.jpg

Dual-purpose; denne er både utstillingschampion og viltsporchampion, fra Norge.

ellie-may-the-springer-spaniel-21684690.

Jaktvarianten som kommer fra England, finnes også i Norge.

Endret av Huldra
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket blir veldig forskjellig på de ulike typene springer: English_Springer_Spaniel_Flickr.jpg

Utstillingsvarienten først.

english-springer-spaniel-3.jpg

Utstillingstypen.

_MG_3046%20copy.jpg

Dual purpose

engelsk_springer_spaniel_4.jpg

Dual purpose

Baby_huvud_lite_sned_Dingtuna_sep_2011_0

Dual purpose (niesen til min tispe)

post-809-0-45097400-1432896117.jpg

Jaktvarianten

detso-35.jpg

Jaktvarianten.

Det hersker ingen tvil hos meg hvem som er søtest, og har det mildeste uttrykket. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket blir veldig forskjellig på de ulike typene springer: English_Springer_Spaniel_Flickr.jpg

Utstillingsvarienten først.

english-springer-spaniel-3.jpg

Utstillingstypen.

_MG_3046%20copy.jpg

Dual purpose

engelsk_springer_spaniel_4.jpg

Dual purpose

Baby_huvud_lite_sned_Dingtuna_sep_2011_0

Dual purpose (niesen til min tispe)

attachicon.gifdbcf.jpg

Jaktvarianten

detso-35.jpg

Jaktvarianten.

Det hersker ingen tvil hos meg hvem som er søtest, og har det mildeste uttrykket. :)

Den øverste ser rett og slett syk ut. A la en eller annen deformitet/kromosomfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste ser rett og slett syk ut. A la en eller annen deformitet/kromosomfeil.

Hehe, ja.. Men den har egentlig et veldig mildt uttrykk til å være den typen, faktisk ett av de bedre jeg har sett. Synes de pleier å se så strenge og sinte ut, langt fra milde i alle fall. Men syk ja, ser litt utvasket ut stakkars. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket blir veldig forskjellig på de ulike typene springer: English_Springer_Spaniel_Flickr.jpg

Utstillingsvarienten først.

_MG_3046%20copy.jpg

Dual purpose

Den øverste gav meg en følelse av at det var en hest av en eller annen merkelig grunn :lol: Generelt syns jeg utstillingsvarianten ser ut som amerikanske cockere. Den pelsen! Helt klart nummer to jeg er er vandt med å se og kjenner igjen som springer :ahappy: . Men jeg må innrømme at noen av jaktvariantene er noen herlige typer! Jeg kjenner til 2 jaktspringere som driver med agility, og de er skikkelig kule og fine :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste gav meg en følelse av at det var en hest av en eller annen merkelig grunn :lol: Generelt syns jeg utstillingsvarianten ser ut som amerikanske cockere. Den pelsen! Helt klart nummer to jeg er er vandt med å se og kjenner igjen som springer :ahappy: . Men jeg må innrømme at noen av jaktvariantene er noen herlige typer! Jeg kjenner til 2 jaktspringere som driver med agility, og de er skikkelig kule og fine :ahappy:

Der er mange kule jaktspringere. SÅ det er ikke slik et jeg ikke liker dem, om noen oppfatter meg dit.

Jeg er bare litt skeptisk til hva man kan få, med tanke på både eksteriør (og da tenker jeg skjelett, og ikke mengde pels osv), og stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er mange kule jaktspringere. SÅ det er ikke slik et jeg ikke liker dem, om noen oppfatter meg dit.

Jeg er bare litt skeptisk til hva man kan få, med tanke på både eksteriør (og da tenker jeg skjelett, og ikke mengde pels osv), og stress.

Helt klart ikke bra at de lider med skjelettet, det gjør at jeg stiller meg veldig skeptisk til rasen. Og stresset selvfølgelig. Men jeg blir merkelig fristet til å se nærmere på jaktvarianten av både cockeren og springeren i fremtiden :) De er virkelig noen rå hunder når man først får en god en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste er tatt bilde av i et krevende lys, er überstylet av eier og åpenbart både klippet, barbert og hårspray-frisert etter alle kunstens regler (jeg har sett sykt mye rart på ESS på utstillinger, jeg har selv deltatt på spaniel-spesialutstilling hvor ESS'er løp rundt med strømpebukse på kroppen for å få pelsen til å ligge rett, hårspray, helt galskap). Så det er altså greit å dømme en hunds verdi etter utseende når det er en ESS, men gud forby at man sier en Schäferhund ser syk ut, for da skjønner man jo ikke at det bare er måten den er stilt opp (for eksempel). Jaja, hundeverdenen vil bedras :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart ikke bra at de lider med skjelettet, det gjør at jeg stiller meg veldig skeptisk til rasen. Og stresset selvfølgelig. Men jeg blir merkelig fristet til å se nærmere på jaktvarianten av både cockeren og springeren i fremtiden :) De er virkelig noen rå hunder når man først får en god en!

Jeg regner med at vi tenker på de samme to working springerne. Hvis du ser på den yngste av de to, så ser du tydelig skjelettproblemene som @ nevner. Det ser nesten ut som det er antydning til dvergpreg (litt som på corgi feks).

Men helt enig med deg, de er noen herlige hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at vi tenker på de samme to working springerne. Hvis du ser på den yngste av de to, så ser du tydelig skjelettproblemene som @ nevner. Det ser nesten ut som det er antydning til dvergpreg (litt som på corgi feks).

Men helt enig med deg, de er noen herlige hunder. :)

Det er nok de to samme ja. Jeg har ikke satt meg inn i skjelettproblemene som working springeren lider av og jeg visste ikke at den yngste av de to lider av det. Det er isåfall veldig trist. Jeg har tenkt tanken at en del working raser (labrador og springer) har hatt type dvergpreg på hundene som ikke ser helt bra ut, men jeg har ikke satt meg inn i om det faktisk er et problem og i hvor stor grad i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste er tatt bilde av i et krevende lys, er überstylet av eier og åpenbart både klippet, barbert og hårspray-frisert etter alle kunstens regler (jeg har sett sykt mye rart på ESS på utstillinger, jeg har selv deltatt på spaniel-spesialutstilling hvor ESS'er løp rundt med strømpebukse på kroppen for å få pelsen til å ligge rett, hårspray, helt galskap). Så det er altså greit å dømme en hunds verdi etter utseende når det er en ESS, men gud forby at man sier en Schäferhund ser syk ut, for da skjønner man jo ikke at det bare er måten den er stilt opp (for eksempel). Jaja, hundeverdenen vil bedras :P

Rart at jeg aldri har sett noen med hverken strømpebukse eller hårspray på de veldig, veldig mange spaniel-utstillingene jeg har vært på etterhvert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at jeg aldri har sett noen med hverken strømpebukse eller hårspray på de veldig, veldig mange spaniel-utstillingene jeg har vært på etterhvert :P

Jeg har vært på 4-5, og det var vedkommende jeg har vært med som har brukt strømpebukse for å holde pelsen nede :P Synes det er litt humoristisk å se hunden gå rundt med tube-top, men det fungerer jo på krøllpelser for all del. Det glade vanvidd osv :P Det har vært småutstillinger på østlandet, type spesialutstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på 4-5, og det var vedkommende jeg har vært med som har brukt strømpebukse for å holde pelsen nede :P Synes det er litt humoristisk å se hunden gå rundt med tube-top, men det fungerer jo på krøllpelser for all del. Det glade vanvidd osv :P Det har vært småutstillinger på østlandet, type spesialutstilling.

Så når EN person gjør det, så er det en almenngyldig sannhet at hele "Miløet" er slik? Siden du skriver i flertall....

Den øverste er tatt bilde av i et krevende lys, er überstylet av eier og åpenbart både klippet, barbert og hårspray-frisert etter alle kunstens regler (jeg har sett sykt mye rart på ESS på utstillinger, jeg har selv deltatt på spaniel-spesialutstilling hvor ESS'er løp rundt med strømpebukse på kroppen for å få pelsen til å ligge rett, hårspray, helt galskap). Så det er altså greit å dømme en hunds verdi etter utseende når det er en ESS, men gud forby at man sier en Schäferhund ser syk ut, for da skjønner man jo ikke at det bare er måten den er stilt opp (for eksempel). Jaja, hundeverdenen vil bedras :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...