Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering?

LiLi

Hva synes du om kupering?  

21 stemmer

1. 1.

• Noen raser MÅ bare kuperes!
      3
    • Har ikke noe imot det..
      6
    • Liker det ikke i det hele tatt!
      12

Recommended Posts

Guest Vicky
Skrevet

syns body modification på hund er grusomt i seg selv, så kuppering er jeg ikke det granne for.... :D selve ordet BODY MODIFICATION på hund er sykt... akkurat som å tatovere en hund liksom....... grusomt

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Ja.. Blir jo som å tatovere en hund med pigmentfeil! De gjør sikkert det noen steder og, amerika fx...

Skrevet

Jeg har ikke noe imot kupering så lenge ikke hunden lider av det.

Jeg vet ikke hvordan det skjer når hundene får kuperte ører og hale om de bare får bedøvelse eller full narkose. Men så lenge det ikke er vondt for dem så har ikke jeg noe imot det.

Jeg liker ikke rottweilere med lang hale ikke dobermann heller.

Syns det er finere med stump hale. Men spriner spaniel er finest med lang. Cocker er best uten. Det er mine meninger. Dobermann med kuperte ører er pent da!

Guest Vicky
Skrevet

hvorfor legge en hund i narkose unødvendig????!!!??? det er helt rått å gjøre det mot et dyr!!! :D

Skrevet
hvorfor legge en hund i narkose unødvendig????!!!??? det er helt rått å gjøre det mot et dyr!!!  :D

Fair enough - men mine hunder har blitt microchippet,kupert og øyelyst - alt i EN gang ! Så slipper man fæle opplevelser hos dyrlegen med den smerten chippen gir når den presses inn blant annet!!

og man slipper flere ganger narkose......

Skrevet
. akkurat som å tatovere en hund liksom....... grusomt

Nøyaktig HVA er så jævli med å tatovere en hund ??????

ID nr blir veldig ofte tatovert på innsiden av baklåret på en hund - før gjorde man det i øret, men om hunden ble stjelt, var det veldig mye enklere å skjære av øret enn foten...

Min forrige hund var BÅDE tatovert OG microchippet, da det er forskjellige microchip lesere i de forskjellige landene, så jeg måtte ha et ID nr som fungerte over hele verden...

og til info så er området som blir tatovert under lokalbeøvelse!!

Skrevet
Ja.. Blir jo som å tatovere en hund med pigmentfeil! De gjør sikkert det noen steder og, amerika fx...

Har hunden pigment feil, går det ikke å tatovere over dette...det ville blitt sjoldete og avslørt rimelig kjapt...

Skrevet

Har hunden pigment feil, går det ikke å tatovere over dette...det ville blitt sjoldete og avslørt rimelig kjapt...

Ok. Hvis de for eksempel hadde hatt en liten rosa flekk på leppa, som skulle være sort, ville ikke det gått å tatovere? Det kan jo godt hende, men det er sikkert noen som har prøvd.

Skrevet

Lilleariel: Har du egen tatovering ? Isåfall vet du at om den er på et sted som blit utsatt for sol/vær/vind ofte, så blir den blass veldig fort...-du vet og, om du har tatto, at det blir som et sår - en skorpe som må gro...dette tar ikke kun noen dager,og det klør....-tror du da ikke at en hund som var blitt tatovert over en pigmentflekk ville ikke bare måtte bli tatovert ofte, men også ville klø seg ofte der og ?

Så helt ærlig? Nei, jeg tror faktisk ingen har tatovert hunder for å skjule pigmetflekker...men ok - folk er rare - MEN - dette skal da ikke gå utover samtlige,med at man da går til ytterligheter og "forbanner" all tatovering på hund..

Skrevet

Calina: Nei, jeg har ingen tatovering, så det vet jeg nok lite om. Men jeg har da eller ikke sagt noe som helst om ID-tatoveringer. Det blir noe helt annet. Men som du sier, så er det sansynligvis ikke mange som har tatovert pigmentflekker på hundene sine, men det forundrer meg ikke om noen der ute har prøvd. Mennesker gjør de merkeligste ting.

Guest Vicky
Skrevet

jeg syns det blir helt unødvendig å bruke body modification på hund! Hunden er vakker sånn den er , så hvorfor pynte den med ting som ødelegger kroppen? Det er noe annet når et menneske gjør det, men med hund blir det det samme som å tatovere et uskyldig barn! Det er helt sykt!

Skrevet
jeg syns det blir helt unødvendig å bruke body modification på hund! Hunden er vakker sånn den er , så hvorfor pynte den med ting som ødelegger kroppen? Det er noe annet når et menneske  gjør det, men med hund blir det det samme som å tatovere et uskyldig barn! Det er helt sykt!

Jada. Si det når bikkja blir stjælt og du (heldigvis) har tatovert den...!!

Microchipen kjenner man - enkel å fjerne. Som nevnt en smuuule verre å fjerne hele foten..!

DU syns det er unødvendig - vi vet det! :wink:

Men kom med en annen grunn til at det er så fælt da ?

Guest Vicky
Skrevet

er ikke det å tatovere barn fælt? det blir akkurat det samme med hund!! et uskyldig dyr som ikke fortjener dette! den kan søren ikke ta valget selv! :D

Skrevet
er ikke det å tatovere barn fælt? det blir akkurat det samme med hund!! et uskyldig dyr som ikke fortjener dette! den kan søren ikke ta valget selv!  :D

Hvorfor blander du inn barn ? Jeg har aldri snakka om barn - og et verdifullt avlsdyr merker man! hjelpes - det er snakk om noen minutter og området er bedøvet..

Skrevet
er ikke det å tatovere barn fælt? det blir akkurat det samme med hund!! et uskyldig dyr som ikke fortjener dette! den kan søren ikke ta valget selv!  :D

Hmmm...merkelig..for her snakker du om å tatovere BARN .....!!

Guest Vicky
Skrevet

ja, altså jeg mener liksom det er det samme som med hund hvis du skjønner...

Skrevet

Synes det blir feil å si at noen raser MÅ kuperes, men derimot enkelte INDIVIDER ser best ut med kupperte ører og hale(sånn som Odin ;D).

Må bare skryte litt av'n Odin altså! digger fargen hans! Og han selv er jo helt mmmmm.... Nydelig hund du har der altså, Calina!

Skrevet
Synes det blir feil å si at noen raser MÅ kuperes, men derimot enkelte INDIVIDER ser best ut med kupperte ører og hale(sånn som Odin ;D).

Må bare skryte litt av'n Odin altså! digger fargen hans! Og han selv er jo helt mmmmm.... Nydelig hund du har der altså, Calina!

Enig i det. Ingen MÅ kuperes. Menjeg ville ikke hatt dobber`n noen annen måte. :wink:

Og du? Jeg kan leie deg inn som dommer i helgen sant ?? hihihi...sånn at jeg er sikker på BIR`et?? :wink::D

*kryssefingreforatdetgårbra*

hehe

Skrevet
Enig i det. Ingen MÅ kuperes. Menjeg ville ikke hatt dobber`n noen annen måte. :wink:  

Og du? Jeg kan leie deg inn som dommer i helgen sant ?? hihihi...sånn at jeg er sikker på BIR`et?? :wink:   :D  

*kryssefingreforatdetgårbra*

hehe

Det går greit for meg å være dommer, men je er itte helt sikker på om de andre vil latt meg slippe tel når je er 14 :wink::D Lykke tel i helga :D

Skrevet

Svarte og da...! Da må jeg gjøre meg skyldig i å forfalske bevis for deg og..??hmm...jaja...-får klare det uten deg som dommer dah! :D:D

:wink: Odin fikser dette...om vi bare husker hvilken vei vi skal løpe...hihih

Skrevet
Svarte og da...! Da må jeg gjøre meg skyldig i å forfalske bevis for deg og..??hmm...jaja...-får klare  det uten deg som dommer dah! :D  :D  

:wink: Odin fikser dette...om vi bare husker hvilken vei vi skal løpe...hihih

Må nok bli skyldig i det, ja :wink: Skal se det bli BIS på dekk :D Vedder på at døkk koimmer tel å kick some serious but(som vi sier på godt norsk :D)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...