Gå til innhold
Hundesonen.no

shettlandsponni


millis

Recommended Posts

Hei!

Jeg har ikke drivi med hester siden jeg var 14år og var hestepasser på en rideskole. Har aldri hatt egen hest/ponni. Nå er jeg 28 så det begynner å bli lenge sia ja. Jeg og mannen min er veldig glade i dyr, skal kjøpe småbruket til svigers med tida. Da drømmer vi om å ha noen dyr som kan gå rundt på eiendomen. Mannen min har alltid hatt lyst på hest/ponni og jeg, jeg har drømt om bondegård siden jeg var lita :) Vi har 2 barn så det første som slo meg var en Shettis. Klart det er lenge til vi ev kjøper hest/ponni, men det er greit å undersøke det man kan. Skulle gjerne vite fordeler og ulemper med Shettisen. e.v bedre forslag av en annen rase som passer sammen med andre dyr og barn. Hvor stor må en shettis være om en voksen skal ri den? blir jo en tyngde på ca 85kg når jeg tenker på mannen min. jeg er mere glad i hest å kjerre. hvor stor bør den være for å dra kjerre? er det noe spes man bør se etter hvis man skal kjøpe en? hvor mye spiser den? hvor mye koster det ca i mnd å ha den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shettis er nok koselige de. Men veldig sta! Det er ikke en ponni du bare kan sette barnet ditt på og la dem traske alene på tur (vanligvis ikke da :D ). De kan være ganske spennstige og viljesterke. Resten av deres rasebeskrivelse overlater jeg til noen andre, for jeg snakker bare av egne erfaringer.

Derimot har jeg et annet tips. Hva med f.eks. Nordlandshest? De er rolige (såkalte familiehester) og en hest alle i familien kan ri på. De er ikke veldig store, men de tåler opptil 100 kg. Vi har tenkt til å kjøpe to hester snart, en Nordlandshest (som pappa, kjæresten til pappa og barna kan ri) og en Halvblods til meg.

Jeg vil virkelig anbefale rasen! Evt Fjording? Men holder en ekstra knapp på Nordlandshesten altså! Selv har jeg hatt en Nordlandshest på fôr, og eid en ponni som var blanding av Nordlandshest og fjording.

Litt fakta jeg har funnet:

"Mankehøyden for Nordlandshesten ligger rundt 132 cm. De vanligste fargene er fuks, brun og gråskimmel. Rasen har et relativt stort hode med rett neseprofil, små ører, velmarkerte nesebor og kraftig pannelugg. Halsen er kort og velutviklet. Manken er relativt umarkert og den rette ryggen ender opp i et rundt kryss, som ofte er noe høyere enn manken. Brystet er bredt og dypt, bena er solide og godt muskelsatte.

Nordlandshesten er en trivelig rase. Som regel er den arbeidsvillig og lett å trene. Den har et godt temperament, og brukes både til kjøring og ridning. Hester av denne rasen har som regel få helseproblemer, og blir ofte svært gamle."

"Nordlandshesten, eller også kalt lyngshest, er en populær hesterase i Norge, og eies nok av mange. Grunnen er vel deres utrolige skjønnhet, utholdenhet, og at den kan brukes til absolutt alt.Selv om du har en nordlandshest, skal ikke det hindre deg i å delta på sprangridning eller noe annen slags form for hestesport.

Nordlandshesten er en tøff hesterase. Den kan godt stå ute hele vinteren med den tykke vinterpelsen den får. Hesterasen passer også perfekt på gårder, der den kan brukes til trekkarbeid, ridning mm."

"Dagens hester har utmerkede kjøre- og rideegenskaper. Denne hesterasen er en fin førstegangshest som kan brukes i alle ridegrener. Den har et fint og rolig temprament, men kan være litt sta.

Hesten er litt større enn Islandshesten og har en mer rektangulær kroppsform, typisk for arbeidshestene. Det er en stor fargevariasjon i rasen og de fleste farger er godkjente bortsett fra blakk (som fjordingen).

Rasen ble nesten utryddet under 2. verdenskrig, da kun et fåtall hester overlevde de siste krigsårene. De senere årene har rasen vokst i popularitet over hele landet."

Håper dette hjalp litt :)

Legger ved noen bilder pgså:

sortebill003.jpg

nordlandshest.jpg

Og min lille blandings hoppe Snehvit ;) :

http://i85.photobucket.com/albums/k47/jean...l/uka4embla.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for deling av erfaring og tips :D

Etter innlegget ditt har jeg nok da heller vendt meg mot Nordlandshesten. Hvor mye ligger denne rasen på prismessig? Bør helst være innridd siden vi ikke er særlig erfarne. Alderen er ikke så nøye, kan godt ha en litt gammel god hest :( Så på bildet av Snehvit, hun er helt nydelig. Fine hesten :o

Lurer litt på en ting til jeg :D

Hva vil det si at en hest er kaldblods og varmblods?

og..

er halvblods blanding og fullblods renraset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen endrer seg etter hvor gammel hesten er, hva den kan osv. Vi kjøpte Snehvit for 15 000. Er nok lurt med innridd hest i første omgang i allefall :D

Nå har jeg hørt mange forskjellige "twister" av hva som er forskjellen på kaldblods og varmblods, fullblods, halvblods... Det jeg derimot vet er at yndlingsrasen min er halvblods (Hannoveraner). Den har både fullblods og kaldblods i seg. Eksempel på fullblods er Araber og så klart Engelsk fullblod.

Kaldblodshestene er tyngre. Dette er altså dølahester, shire osv. Vil vel påstå at Nordlandshesten går under kaldblods sjangeren.

Noe mer fordypende fakta enn dette tørr jeg ikk gi, i frykt for at det ikke er riktig. Dette er ikke noe jeg har studert så alt for nøye. Men sikkert noen andre som vet det bedre enn meg. :D

Prøv å snakk med JanneB.M. Det virker som om hun har god peiling på hva hun snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja få en ponni/hest hele familien kan ha glede av! Shetlandsponnier er noe for seg selv, og kan være sta og vanskelige noen av dem. Jeg ville anbefalt som over, nordlandshest og så vil jeg også anbefale islandshest. Flott hest for både barn og voksne. Størrelsen er også flott. Ikke for stor for barna og stor nok til at voksne kan ri dem. Og gangartene er eksellente, feks. tølt. som gjør det lettere enn trav for mange unger. (ja for egentlig alle som rir) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja få en ponni/hest hele familien kan ha glede av! Shetlandsponnier er noe for seg selv, og kan være sta og vanskelige noen av dem. Jeg ville anbefalt som over, nordlandshest og så vil jeg også anbefale islandshest. Flott hest for både barn og voksne. Størrelsen er også flott. Ikke for stor for barna og stor nok til at voksne kan ri dem. Og gangartene er eksellente, feks. tølt. som gjør det lettere enn trav for mange unger. (ja for egentlig alle som rir) :)

Veldig sant. Islandshesten er også veldig fin. Litt vanskelig fr uerfarne barn å få dem i tølt og pass da kanskje :) Men uansett, supre hester de også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Islandshesten har jeg så vidt vært borti. Di er helt nydelige :D Jeg hadde en Islandshest 1uke på rideleier, men hun var veldig sær, men ingen er jo like :D Men hva er egentlig best av hoppe, hingst eller vallak??? Er karnsje det sistnevnte best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Islandshesten har jeg så vidt vært borti. Di er helt nydelige :D Jeg hadde en Islandshest 1uke på rideleier, men hun var veldig sær, men ingen er jo like :D Men hva er egentlig best av hoppe, hingst eller vallak??? Er karnsje det sistnevnte best?

En hingst er uansett ikke å anbefale dersom den ikke skal brukes i avl mener jeg ihvertfall, og de er mye mer humørsyke og vanskelige enn en vallak. Hopper er som regel greie, og lettere å ha med å gjøre enn hingstene, men de er jo også humørsyke nå og da.

De mest stabile hestene er som regel vallakene altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D

Jeg vil si at alle ponnier er potensielt stae... Dette gjelder både shettiser, nordlandshester og ikke minst fjordinger. Dette kommer sikkert ofte av at det er barn som steller og rir de, og de har nok ikke alltid nok kunskap til å gi ponnien god nok "oppdragelse", at de får gjøre for mye som de vil.

En voksen shettis vallak som er godt vant med barn er absolutt å anbefale. Kjenner mange slike som er drøm å hanskes med. For å si det slik... en sta fjording er virkelig en utfordring...(vet alt om det) og de blir fort stae hvis de ikke blir brukt og oppdratt. En shettis krever mindre for å være fornøyd.

Ellers vil jeg anbefale deg å se på welsh mountain. En utrolig fin rase som er lett og myk å ha med å gjøre. Finnes mange fine ponnier av denne rasen i Danmark til en bra pris. Ta kontakt med noen som er seriøse importører av hester/ponnier og som er godt kjent i Danmark, finnes flere nå.

Synes egentlig både fjording og nordlandshest kan være for store til å hanskes av små barn, og siden dere kommer til å bo på småbruk og ha muligheten for å ha flere, ville jeg begynt med en eller 2 eldre shettiser. Hester trives jo best flere sammen.

På denne måten kan barna klare mer alene, og det vokser de på. Og så kan dere jo kjøpe en noe større ponni etterhvert.

Lykke til når tiden kommer.. :( Koselig med hest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Her er jeg innom igjen.... :D

Viste seg at to store døler ble litt mye hest og ikke de beste barnehestene så nå endte jeg opp med det hele tråden startet med, nemlig shettis. Bytta vekk den røde dølen i ei 11år gammel hoppe ++. Hun er innridd, innkjørt og beste av alt veldig barnevennlig. 2åringen min kan stå å børste henne og kose :D 4åringen begynner å få til å ri ;)

Det var akkuratt en slik hest/ponni jeg leita etter. Hun skritter kun med barn hun kjenner ikke helt har balansen, utrolig snill lita jente på 103cm som heter Nala. I morra skal jeg reise å hente vogn til henne *gleeede seg!*

utpturvren081222640bx1.jpg

utpturvren081222652cv1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...