Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemløsning?


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Altså - vi har ett kull med seks søte små groenendaeler. Mamma er en særdeles blond variant av arten, dum og deilig juba juba. Hun har aldri vært særlig for seg når det gjelder å løse verdensproblemer, det har vært lettere å bare å sette seg ned å vente på at noen skal løse dem for henne liksom. Litt sånn "drømmedame" og "bare se på meg dame" som ikke trenger å si no........

Vel - nå er hun mamma for første gang, til en yndig liten bande med glade pelsdotter som nå er litt over 3 og en halv uke gamle......... Jeg har enda ikke erstattet valpekassen med seng, så de bor enda i den - i alle fall er det intensjonen at de skal bo i den, at gjengen mener at det er greit å vippe seg ut på gulvet og har ment det i en uke nå får så være. Jeg flytter ikke ut valpekassen før valpene er nærmere fem uker og ferdig med det liksom..... :) Vel, valpekassen vår er 40 cm høy på utsiden, litt lavere på innsiden naturlig nok - laget sånn helt bevisst for å unngå valper overalt frem til de kan flytte ned i kennelen å få større plass å boltre seg på....... Vanligvis så har da tidligere kull vært over kanten i fire ukers alder - denne gjengen var ute av kassen forrige helg - altså før fylte 3 uker..........

Nå tror ikke jeg at de har planlagt det, det bare blir sånn ikke sant? Man henger på kanten og brått så er man på feil side....... I motsetning til tidligere kull så blir imidlertid ikke denne gjengen overrasket over å være på feil side - nope, da tusler de rundt har det helt kult - imidlertid blir det av og til litt ensomt å være på utsiden så de vil gjerne tilbake - hvilket fra utsiden av kassen er en fysisk umulighet - fordi de rett og slett ikke når kanten - men denne gjengen vet råd..........

Kassen er plassert i ett hjørnet på vårt gamle baderom, en del av kassen står foran døren inn til vaskerommet - og inn til vaskerommet er dørterskelen høy - veldig høy - og her kommer problemløsningen inn - valpene har funnet ut at dersom de klatrer opp der - mellom døra og kassen så kommer de høyt nok til å kunne kravle opp i kassen igjen........... og det er på det tidspunktet jeg blir mektig imponert over hva disse små som enda sliter med å få fokus på lydkilder og ikke helt er sikker på hva de ser om de ser noe - har klart å finne ut helt på egen hånd......

Altså - valper fra tidligere kull har jo bare satt seg ned å gaula når livet på utsiden av valpekassen har blitt for kjedelig - i påvente av at den hyggelige damen med maten skal komme å redde dem - disse her går da bare inn igjen selv........... Flott at de har fått hjernekapasitet altså - men jeg er nesten på nippet til å geniforklare disse her jeg......

Jovisst - det kan være basert på flaks, men området de kan klare å komme seg opp i kassa fra er i enden av rommet - den enden mamma ikke er så ofte og helt motsatt av hvor de går ut - strekka er forøvrig også bare 20 cm - sånn at det er liksom ikke snakk om at de har kommet seg opp på kanten og turna rundt , det er bare en liten flik........

Kan det være at de har løst ett problem slik jeg tror, eller handler det om noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i det du beskriver. Jeg har en hund som løser alle problemer som kommer i hennes vei. Og det begynte med at hun var den eneste som klarte å klatre ut av valpekassa. Man ser de små grå går når hun blir presentert for et problem, og hun finner alltid en løsning!

Dine valper er nok likedan. Og vil nok vokse opp og være veldig intelligente og selvstendige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsomt det du skriver... :D

Jeg TROR at noen valper er problemløsere. Min forrige tispe var det fra hun var veldig ung og fortsatte med å være en skikkelig smarting når det gjaldt slike ting hele livet.

Jeg fulgte henne tett når hun var i valpekassa (min daværende kjæreste som hadde dette kullet) og hun og en bror var helt rå når det gjaldt problemløsning. Og min lille tispe lå hakket bak broren sin, han var helt suveren.

En dag vi hadde vært i butikken kom vi hjem til to valper for lite i valpekassa, valpene var da drøye to uker. Tispevalpen min sto utenfor å skrek, uten mulighet til å komme seg tilbake i den varme kassa. Hannvalpen var søkk borte..... Vi lette frenetisk rundt, før vi fant han i en filttøffel. Der lå han krøllet sammen og sov i sin dypeste søvn.

Denne tøffelen sto av en eller annnen grunn på samme plass hele tiden, og etter denne hendelsen gjentok dette seg daglig omtrent, helt til han ikke maktet å få plass der... :)

Når valpene var rundt 3 uker, hadde vi de mye ute på dagtid. Det var en fin og varm sommer, og vi bygde en stor valpegård ved hjelp av gjerdestolper og hønsenetting. De hadde ikke vært der mange gangene før utbryter kongen og dronninga hadde funnet løsningen på å komme seg over. Hønsenettingen var 90 cm høy. Først var hannvalpen over, mens tispa fulgte nøye med på hvordan han gjorde det, og etter at hannvalpen hadde gjort dette noen ganger, kom tispa etter og vips så hadde vi to små valper som fant gresset på andre siden grønnere. De syv andre valpene sto fortsatt på innsiden og klarte aldri å komme seg over...

Selvfølgelig veldig morsomt med to så forseggjorte valper, men også rimelig problematisk. Vi visste aldri om vi hadde klart å stenge de godt nok, og det var mer enn en gang at vi gikk med hjertet i halsen å lette etter disse to små utbryter-barna.

Tispa mi var en god problemløser hele livet, hun skjønte kjapt dette med å "gå rundt" for å komme til det som er på andre sider o.l, men sluttet heldigvis med å være så veldig opptatt av å ikke være innesperret.

Hannhunden fortsatte med å "bryte seg ut", enten det var av bur eller hundegårder. I hundegården gikk han bare i et hjørne å klatret i vei, på bilburet sitt måtte han ha hengelås, låsen på døra skjønte han i løpet av 2 dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke, glupe bebisene! :D

Altså - vi har ett kull med seks søte små groenendaeler. Mamma er en særdeles blond variant av arten, dum og deilig juba juba. Hun har aldri vært særlig for seg når det gjelder å løse verdensproblemer, det har vært lettere å bare å sette seg ned å vente på at noen skal løse dem for henne liksom. Litt sånn "drømmedame" og "bare se på meg dame" som ikke trenger å si no........

Er ikke det en måte å løse problemer på nå da, liksom? :D Jeg har da sett menneskelige varianter av frøkna jeg - de løser problemene sine på omtrent samme måte.. Og det funker jo.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...