Heidi Skrevet 15. Desember 2004 Rapporter Share Skrevet 15. Desember 2004 Er det lov og kupere halen/ører i Sverige eller Danmark egentlig? Tror det ikke selv da det ikke er lov i Norge. Vet det er lov i Spania og Italia. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreassen Skrevet 15. Desember 2004 Rapporter Share Skrevet 15. Desember 2004 Sverige har i hvert fall forbud mot det, heldigvis. På http://www.dobermannklubben.com/ står det at: "KUPERING AV ÖRON OCH SVANS ÄR FÖRBJUDEN I SVERIGE !". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heidi Skrevet 15. Desember 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15. Desember 2004 Okay grunnen til jeg spør om dette er fordi jeg læste det på en side. Kanskje jeg har misforstået Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michelle Skrevet 15. Desember 2004 Rapporter Share Skrevet 15. Desember 2004 Huff kupering er jo heller ikke nædvendig, eller tar jeg helt feil her :? Ble det ikke bare gjort mye før pga at det skulle "se bra ut" ? Hilsen Michi & Askepott ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lene Skrevet 15. Desember 2004 Rapporter Share Skrevet 15. Desember 2004 Tror det er for å se bra ut ja. Tenker på hvor viktig ørene og halen er for hunden når den skal komunisere med andre hunder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heidi Skrevet 15. Desember 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15. Desember 2004 Jeg vil være enig i at jeg syns dobermannen er pænest når den er kuperet. MEN jeg ville aldrig gjort det selv på min hund. Det syns jeg ikke er nødvendigt. I starten da man begyndte at se de raser og som ikke var kuperede syns jeg det så helt feil ut, men nu har man vænnet seg til det og syns faktisk at de ser søte ut og ikke så "farlige" ut som jeg syns de så ut da de var kuperte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lene Skrevet 15. Desember 2004 Rapporter Share Skrevet 15. Desember 2004 Synes hundene er penere med naturlige ører å lang hale jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renate A Skrevet 15. Desember 2004 Rapporter Share Skrevet 15. Desember 2004 Jeg er heller ikke for kupering, men vet at noen gjør det pga ørene er for lange eller at det blir for tett og hunden får ofte ørebetennelse. Jeg er for kupering dersom halen blir så skadet at den blir til sjenanse for hunden, men dette blir jo medisinsk og ikke kosmetisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michelle Skrevet 15. Desember 2004 Rapporter Share Skrevet 15. Desember 2004 Ja enig ! Men det blir på en måte litt annerledes igjen, som du sa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lene Skrevet 15. Desember 2004 Rapporter Share Skrevet 15. Desember 2004 Selvfølgelig noe helt annet når det er til hundens beste. Ørene til Briarden blir kupert i utlandet, synes de ser utrolig rare ut . De store ørene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Skrevet 15. Desember 2004 Rapporter Share Skrevet 15. Desember 2004 Jeg liker og hundene med naturlig hale og ører :mrgreen: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreassen Skrevet 15. Desember 2004 Rapporter Share Skrevet 15. Desember 2004 Hadde vært gøy å kupert ørene til de som gjør slikt mot friske, sunne hunder for at "de skal se penere ut"... Siden det ser så pent ut mener jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kine Helen Skrevet 15. Desember 2004 Rapporter Share Skrevet 15. Desember 2004 gamle typen til mamma hadde en dobbis som var hel kupert:) jeg personlilg syntes dette ser utrolig stilig ut.. men er helt imot det.. stakkars små.. men dobberne ser skikkelig barske ut med dette... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Calina Skrevet 14. Januar 2005 Rapporter Share Skrevet 14. Januar 2005 Tror det er for å se bra ut ja. Tenker på hvor viktig ørene og halen er for hunden når den skal komunisere med andre hunder. Nope! Ikke gjort kun for å se bra ut nei..! Dobermann har sterk bakmuskulatur,og ingenting beskyttelse hva halen angår. Ukuperte får ofte sår på halen,eller knekker den,som følge av at halen er ute i "hartd vær"...-ørene klippet de for at det ikke skulle være noe overflødig å få fatt i der (gjelder og halen) -før ble de kupert tvers over nesten, som på enkelte raser ennå idag. På dobermann nå, kuperes ører og med tanke på utseende, i tillegg. Man får en penere hals,og det kan være en fordel på en hund som har gode linjer der. Kupering kan og ødelegge utseende på en hund om det ikke blir gjort skikkelig, dette er en risk man tar. Og en hund kan kommunisere like godt med andre uten hale! den har hundrevis av andre måter å snakke på, så dette er tull.Kuperte ører har overhodet ikke noe å si hva kommunikasjon angår , da det er masser av raser som har naturlige stå ører! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Calina Skrevet 14. Januar 2005 Rapporter Share Skrevet 14. Januar 2005 Hadde vært gøy å kupert ørene til de som gjør slikt mot friske, sunne hunder for at "de skal se penere ut"... Siden det ser så pent ut mener jeg Gjerne kom og fikse mine ! 8) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emilia Skrevet 14. Januar 2005 Rapporter Share Skrevet 14. Januar 2005 Jeg vil bare lige tilføje at i Danmark er det ulovligt at kupere både ører og hale. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Arkivert
Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar