Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg skal ha hund for første gang

Inger

Recommended Posts

hei jeg er ny her. jeg har bestemt meg for å få en hund. jeg har akkurat flyttet helt alene og jeg vil ha en hund som kan passe på meg. jeg fikk et bilde av en hund av venninnen min og jeg syns den ser kjempe søt ut! men jeg vet ikke hva rasen er. noen som vet? tror naboen min har en sånn og den er kjempe snill!

med vennlig hilsen ingrid liland

21857.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en malinois. Vakker, men langt fra en rase for hvem som helst, etter det jeg har skjønt. Anbefaler deg å google litt og å søke her inne på hundesonen på "malinois" - så skjønner du nok hva jeg mener.

Hva mener du med å passe på? En hund som varsler når det kommer noen, eller en som angriper om noen skulle bli for nærgående? Det første finnes det mange raser som egner seg til, det siste vil jeg anbefale deg å eventuelt revurdere - hunder med sterk forsvarslyst skaper nok mer bekymringer enn trygghet hos de fleste eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ingenting om hunder. vil være her for å lære.

vet ikke hvordan jeg søker her? må utforske forumet litt mer tror jeg :)

heter Inger men fingrene gikk for fort over tastaturet. morsom skriveleif da :) hvordan får jeg endret det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje malle blir en vanskelig hund for noen som ikke vet noe om hunder og siden det er din første hund :)

Les om rasen her

Kanskje du kunne heller fått deg en annen rase??

kanskje: Bichon frisé

Men hva mener du med: jeg har akkurat flyttet helt alene og jeg vil ha en hund som kan passe på meg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Heisann.

Hunden på bildet er en malinois som er en av fire belgiske fårehundraser. Malinois er gjerne sett på som en hund som helst passer for mennesker som har erfaring med brukshunder fra før. Malinois brukes blant annet som tjenestehund i politiet. Noen mener at det kan være en større utfordring å oppdra en malinois enn for eksempel en schäferhund. At en hund ser "kjempe søt" ut er etter min mening et dårlig utgangspunkt når det gjelder å velge den hunden som passer for en selv :)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg er ny her. jeg har bestemt meg for å få en hund. jeg har akkurat flyttet helt alene og jeg vil ha en hund som kan passe på meg. jeg fikk et bilde av en hund av venninnen min og jeg syns den ser kjempe søt ut! men jeg vet ikke hva rasen er. noen som vet? tror naboen min har en sånn og den er kjempe snill!

med vennlig hilsen ingrid liland

21857.jpg

Tror du skal se etter en annen rase :) Dette er ikke en hund for førstegangs eiere :D

Passe på deg, det gjør denne rasen ja. Men det klarer nå mine to border collier også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange raser å velge mellom..

sett deg ned å tenk litt på hvor mye tid du har til å gi hunden mosjon, pels stell og slike ting.

Synes det er bra at du setter deg litt inn i hund før du anskaffer deg en.. :P

ikke bare går å skaffer seg hund forsi man har lyst på det.

Det er ikke alle hunde raser som er like enkel å ha med og gjøre for en første gangs eier..

Prøv å finn en rase som passer din livfstil og hverdag best..

Og det med: jeg har akkurat flyttet helt alene og jeg vil ha en hund som kan passe på meg???

Hun mente sikkert at hun ville følt seg tryggere med en hund i hus..Ikke direkte den vakt hunden liksom..

Det har sikkert noe med å ikke være helt alene liksom.

Selv om Tini er liten føler jeg meg tryggere alene hjemme når hun er der å..Jeg er i såfall ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du bør tenke veldig på hva du skal bruke hunden din til,..

Ta en sånn test på canis! Husk at noen raser er veldig arbeidsomme og trenger masse fysisk og psykisk mosjon! Men skal ikke kritisere nye hundeeiere altså! :P Bare lurt at du tenker på hva du skal med hunden først så slipper du å angre i ettertid!

Gi beskjed om hvilke raser du fikk på canis da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du bør tenke veldig på hva du skal bruke hunden din til,..

Ta en sånn test på canis! Husk at noen raser er veldig arbeidsomme og trenger masse fysisk og psykisk mosjon! Men skal ikke kritisere nye hundeeiere altså! :) Bare lurt at du tenker på hva du skal med hunden først så slipper du å angre i ettertid!

Gi beskjed om hvilke raser du fikk på canis da! :D

Jeg hadde ikke stolt helt 100% på den rase velgeren på Canis...

Flere ganger jeg har søkt så har den vært litt surrete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallenois er IKKE en førstegangshund. Og som Per Olav sier; At den ser søt ut er ikke et godt argument for at man skal ha den rasen. Dette er en rase med meget sterke drifter, og krever en erfaren fører.

Hva er du interessert i å drive med med hunden din? Sånn ser man hva slags hund som kan passe bruken og eieren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke stolt helt 100% på den rase velgeren på Canis...

Flere ganger jeg har søkt så har den vært litt surrete!

Hvis man tar testen kommer det opp veldig mange raser, den sier jo ikke eksagt hva du skal velge. Den gir deg en pekepinn på hvilken retning du skal se i. Det er ikke meningen at man skal stole 100% på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...