Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg skal ha hund for første gang


Inger

Recommended Posts

hei jeg er ny her. jeg har bestemt meg for å få en hund. jeg har akkurat flyttet helt alene og jeg vil ha en hund som kan passe på meg. jeg fikk et bilde av en hund av venninnen min og jeg syns den ser kjempe søt ut! men jeg vet ikke hva rasen er. noen som vet? tror naboen min har en sånn og den er kjempe snill!

med vennlig hilsen ingrid liland

21857.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en malinois. Vakker, men langt fra en rase for hvem som helst, etter det jeg har skjønt. Anbefaler deg å google litt og å søke her inne på hundesonen på "malinois" - så skjønner du nok hva jeg mener.

Hva mener du med å passe på? En hund som varsler når det kommer noen, eller en som angriper om noen skulle bli for nærgående? Det første finnes det mange raser som egner seg til, det siste vil jeg anbefale deg å eventuelt revurdere - hunder med sterk forsvarslyst skaper nok mer bekymringer enn trygghet hos de fleste eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ingenting om hunder. vil være her for å lære.

vet ikke hvordan jeg søker her? må utforske forumet litt mer tror jeg :)

heter Inger men fingrene gikk for fort over tastaturet. morsom skriveleif da :) hvordan får jeg endret det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje malle blir en vanskelig hund for noen som ikke vet noe om hunder og siden det er din første hund :)

Les om rasen her

Kanskje du kunne heller fått deg en annen rase??

kanskje: Bichon frisé

Men hva mener du med: jeg har akkurat flyttet helt alene og jeg vil ha en hund som kan passe på meg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Heisann.

Hunden på bildet er en malinois som er en av fire belgiske fårehundraser. Malinois er gjerne sett på som en hund som helst passer for mennesker som har erfaring med brukshunder fra før. Malinois brukes blant annet som tjenestehund i politiet. Noen mener at det kan være en større utfordring å oppdra en malinois enn for eksempel en schäferhund. At en hund ser "kjempe søt" ut er etter min mening et dårlig utgangspunkt når det gjelder å velge den hunden som passer for en selv :)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg er ny her. jeg har bestemt meg for å få en hund. jeg har akkurat flyttet helt alene og jeg vil ha en hund som kan passe på meg. jeg fikk et bilde av en hund av venninnen min og jeg syns den ser kjempe søt ut! men jeg vet ikke hva rasen er. noen som vet? tror naboen min har en sånn og den er kjempe snill!

med vennlig hilsen ingrid liland

21857.jpg

Tror du skal se etter en annen rase :) Dette er ikke en hund for førstegangs eiere :D

Passe på deg, det gjør denne rasen ja. Men det klarer nå mine to border collier også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange raser å velge mellom..

sett deg ned å tenk litt på hvor mye tid du har til å gi hunden mosjon, pels stell og slike ting.

Synes det er bra at du setter deg litt inn i hund før du anskaffer deg en.. :P

ikke bare går å skaffer seg hund forsi man har lyst på det.

Det er ikke alle hunde raser som er like enkel å ha med og gjøre for en første gangs eier..

Prøv å finn en rase som passer din livfstil og hverdag best..

Og det med: jeg har akkurat flyttet helt alene og jeg vil ha en hund som kan passe på meg???

Hun mente sikkert at hun ville følt seg tryggere med en hund i hus..Ikke direkte den vakt hunden liksom..

Det har sikkert noe med å ikke være helt alene liksom.

Selv om Tini er liten føler jeg meg tryggere alene hjemme når hun er der å..Jeg er i såfall ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du bør tenke veldig på hva du skal bruke hunden din til,..

Ta en sånn test på canis! Husk at noen raser er veldig arbeidsomme og trenger masse fysisk og psykisk mosjon! Men skal ikke kritisere nye hundeeiere altså! :P Bare lurt at du tenker på hva du skal med hunden først så slipper du å angre i ettertid!

Gi beskjed om hvilke raser du fikk på canis da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du bør tenke veldig på hva du skal bruke hunden din til,..

Ta en sånn test på canis! Husk at noen raser er veldig arbeidsomme og trenger masse fysisk og psykisk mosjon! Men skal ikke kritisere nye hundeeiere altså! :) Bare lurt at du tenker på hva du skal med hunden først så slipper du å angre i ettertid!

Gi beskjed om hvilke raser du fikk på canis da! :D

Jeg hadde ikke stolt helt 100% på den rase velgeren på Canis...

Flere ganger jeg har søkt så har den vært litt surrete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallenois er IKKE en førstegangshund. Og som Per Olav sier; At den ser søt ut er ikke et godt argument for at man skal ha den rasen. Dette er en rase med meget sterke drifter, og krever en erfaren fører.

Hva er du interessert i å drive med med hunden din? Sånn ser man hva slags hund som kan passe bruken og eieren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke stolt helt 100% på den rase velgeren på Canis...

Flere ganger jeg har søkt så har den vært litt surrete!

Hvis man tar testen kommer det opp veldig mange raser, den sier jo ikke eksagt hva du skal velge. Den gir deg en pekepinn på hvilken retning du skal se i. Det er ikke meningen at man skal stole 100% på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...