Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg skal ha hund for første gang

Inger

Recommended Posts

Skrevet

hei jeg er ny her. jeg har bestemt meg for å få en hund. jeg har akkurat flyttet helt alene og jeg vil ha en hund som kan passe på meg. jeg fikk et bilde av en hund av venninnen min og jeg syns den ser kjempe søt ut! men jeg vet ikke hva rasen er. noen som vet? tror naboen min har en sånn og den er kjempe snill!

med vennlig hilsen ingrid liland

21857.jpg

Skrevet

Det er vel en malinois. Vakker, men langt fra en rase for hvem som helst, etter det jeg har skjønt. Anbefaler deg å google litt og å søke her inne på hundesonen på "malinois" - så skjønner du nok hva jeg mener.

Hva mener du med å passe på? En hund som varsler når det kommer noen, eller en som angriper om noen skulle bli for nærgående? Det første finnes det mange raser som egner seg til, det siste vil jeg anbefale deg å eventuelt revurdere - hunder med sterk forsvarslyst skaper nok mer bekymringer enn trygghet hos de fleste eiere.

Skrevet

jeg kan ingenting om hunder. vil være her for å lære.

vet ikke hvordan jeg søker her? må utforske forumet litt mer tror jeg :)

heter Inger men fingrene gikk for fort over tastaturet. morsom skriveleif da :) hvordan får jeg endret det?

Skrevet

Tror kanskje malle blir en vanskelig hund for noen som ikke vet noe om hunder og siden det er din første hund :)

Les om rasen her

Kanskje du kunne heller fått deg en annen rase??

kanskje: Bichon frisé

Men hva mener du med: jeg har akkurat flyttet helt alene og jeg vil ha en hund som kan passe på meg???

Guest Per Olav
Skrevet

Heisann.

Hunden på bildet er en malinois som er en av fire belgiske fårehundraser. Malinois er gjerne sett på som en hund som helst passer for mennesker som har erfaring med brukshunder fra før. Malinois brukes blant annet som tjenestehund i politiet. Noen mener at det kan være en større utfordring å oppdra en malinois enn for eksempel en schäferhund. At en hund ser "kjempe søt" ut er etter min mening et dårlig utgangspunkt når det gjelder å velge den hunden som passer for en selv :)

--

Per Olav

Skrevet

hei jeg er ny her. jeg har bestemt meg for å få en hund. jeg har akkurat flyttet helt alene og jeg vil ha en hund som kan passe på meg. jeg fikk et bilde av en hund av venninnen min og jeg syns den ser kjempe søt ut! men jeg vet ikke hva rasen er. noen som vet? tror naboen min har en sånn og den er kjempe snill!

med vennlig hilsen ingrid liland

21857.jpg

Tror du skal se etter en annen rase :) Dette er ikke en hund for førstegangs eiere :D

Passe på deg, det gjør denne rasen ja. Men det klarer nå mine to border collier også :)

Skrevet

Det er mange raser å velge mellom..

sett deg ned å tenk litt på hvor mye tid du har til å gi hunden mosjon, pels stell og slike ting.

Synes det er bra at du setter deg litt inn i hund før du anskaffer deg en.. :P

ikke bare går å skaffer seg hund forsi man har lyst på det.

Det er ikke alle hunde raser som er like enkel å ha med og gjøre for en første gangs eier..

Prøv å finn en rase som passer din livfstil og hverdag best..

Og det med: jeg har akkurat flyttet helt alene og jeg vil ha en hund som kan passe på meg???

Hun mente sikkert at hun ville følt seg tryggere med en hund i hus..Ikke direkte den vakt hunden liksom..

Det har sikkert noe med å ikke være helt alene liksom.

Selv om Tini er liten føler jeg meg tryggere alene hjemme når hun er der å..Jeg er i såfall ikke alene.

Skrevet

tror du bør tenke veldig på hva du skal bruke hunden din til,..

Ta en sånn test på canis! Husk at noen raser er veldig arbeidsomme og trenger masse fysisk og psykisk mosjon! Men skal ikke kritisere nye hundeeiere altså! :P Bare lurt at du tenker på hva du skal med hunden først så slipper du å angre i ettertid!

Gi beskjed om hvilke raser du fikk på canis da! :P

Skrevet

tror du bør tenke veldig på hva du skal bruke hunden din til,..

Ta en sånn test på canis! Husk at noen raser er veldig arbeidsomme og trenger masse fysisk og psykisk mosjon! Men skal ikke kritisere nye hundeeiere altså! :) Bare lurt at du tenker på hva du skal med hunden først så slipper du å angre i ettertid!

Gi beskjed om hvilke raser du fikk på canis da! :D

Jeg hadde ikke stolt helt 100% på den rase velgeren på Canis...

Flere ganger jeg har søkt så har den vært litt surrete!

Skrevet

Mallenois er IKKE en førstegangshund. Og som Per Olav sier; At den ser søt ut er ikke et godt argument for at man skal ha den rasen. Dette er en rase med meget sterke drifter, og krever en erfaren fører.

Hva er du interessert i å drive med med hunden din? Sånn ser man hva slags hund som kan passe bruken og eieren..

Skrevet

Jeg hadde ikke stolt helt 100% på den rase velgeren på Canis...

Flere ganger jeg har søkt så har den vært litt surrete!

Hvis man tar testen kommer det opp veldig mange raser, den sier jo ikke eksagt hva du skal velge. Den gir deg en pekepinn på hvilken retning du skal se i. Det er ikke meningen at man skal stole 100% på den.

Skrevet

Hmmm... synes trådstarter har glimret med sitt fravær her på sonen etter at hun startet tråden. Er det mulig at hun tuller litt med oss?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...