Gå til innhold
Hundesonen.no

når hunden ikke vil slutte å bite

Toyja

Recommended Posts

jeg har en border collie valp på snart 5 måneder.

jeg har prøvd det meste for og få henne til og slutte å bite men det fungerer ikke.

hun blir veldig ivri i lek å sikter etter hendene mine.

også når jeg skal kle av henne hals bandet prøver hun å bite meg.

jeg er førstegangs eier så har dere noen tips til meg så blir jeg veldig gla for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du når hun biter deg? Sier du FY/NEI? eller overser du hunden? Har du forsøkt å hyle høyt? Det er tydelig at valpen bare tuller og leker med deg, så du må gi beskjed at nok er nok og at hunden må slutte å tulle. Vær bestemt i kroppsholdningen, og men det du sier! Ikke bare halvhjertet "Nei, slutt nå bisken." Valpen begynner å bli såpass stor nå, at nå er det på tiden at hunden lærer seg orntlig folkeskikk og manere. Og biting på oss, er vel ikke noe vi ønsker? Du kan ta hunden i nakken når hunden biter deg, og si NEI bestemt mens du ser hunden i øynene. Så roser du og stryker på hunden når hunden er flink. Du kan gjøre et forsøk, og se hvordan hunden reagerer da. Fortsetter hunden å tulle, er du ikke bestemt nok.

Det finnes nok andre muligehter og tips, kanskje noen gir deg flere råd etterhvert. Men dette er et tips fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en border collie valp på snart 5 måneder.

jeg har prøvd det meste for og få henne til og slutte å bite men det fungerer ikke.

hun blir veldig ivri i lek å sikter etter hendene mine.

også når jeg skal kle av henne hals bandet prøver hun å bite meg.

jeg er førstegangs eier så har dere noen tips til meg så blir jeg veldig gla for det..

Ikke lek med henne! Tren ro, lydighet, godbitspor og enda mer ro! La mestring av små ferdigheter være "leken"! Hun kan fjolle rundt med seg selv og kanskje andre hunder i små porsjoner, men du skal være rolig, sindig og trygg. Alltid.

Når hun klarer å vise selvbeherskelse selv om hun "gleder" seg, kan du forsiktig introdusere ball, dralek eller annen leking som forsterker som jackpot ved trening. Kanskje om mange måneder.

Jeg ville aldri i livet ha straffet henne fysisk, eller ved muntlig korreksjon for å fremvise atferd som høyst sannsynlig er forsterket av deg ved "leking" eller annet. Når hun biter, ville jeg enten ha snudd meg vekk, tråkket på båndet, eller fjernet meg selv eller hunden (bare pent bundet henne fast i et tre, lagt henne forsiktig i buret). Når hun ble rolig ville jeg delle til tre for så å starte der vi slapp og rose henne for å være rolig!

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...