Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäfer og utstilling

Bee

Recommended Posts

Hei,

Får stadig vekk høre av (u)vitende at grunnen til at Schäfer ikke deltar på "alle" utstillinger er fordi at de er ikke er ønsket pga at de ødelegger for andre raser :P Uten å være sikker svarer jeg da om det ikke kan være fordi Schäferklubben setter dagsorden ang dette...

Kan ikke noen som vet dette for sikkert gi meg svar så slipper jeg å "krangle" mer med de (u)vitende. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Får stadig vekk høre av (u)vitende at grunnen til at Schäfer ikke deltar på "alle" utstillinger er fordi at de er ikke er ønsket pga at de ødelegger for andre raser :P Uten å være sikker svarer jeg da om det ikke kan være fordi Schäferklubben setter dagsorden ang dette...

Kan ikke noen som vet dette for sikkert gi meg svar så slipper jeg å "krangle" mer med de (u)vitende. :P

Du har helt rett!

Arrangør må søke de ulike raseklubbene om å få ha deres rase® med på sin utstilling. Altså må de søke Norsk Schäferhundklubb, og klubben kan velge å si nei. Klubbene til for eksempel schäfer, retrievere og dachshund er moderate med hvilke arrangører som får ha med deres raser. Du ser de nesten utelukkende på egne utstillinger, samt selvfølgelig NKK sine (som jo ikke søker klubbene, men er for alle raser). Jeg har hørt argumentasjonen som sier at det ikke skal bli så mange "billige" cert. Klubbene ønsker at resultatene skal bety noe, og ikke være en tilfeldig ck på ei lita utstilling for en dommer som egentlig ikke kan rasen.

På den annen side kan også arrangør velge hvilke raser de vil ha med, og jeg ser det ikke som usannsynlig at enkelte arrangører ikke ønsker schäferhund på sine utstillinger - for 15 år siden var det ekstremt, og schäfer måtte på flere utstillinger være ute når alle andre var inne, fordi de tok så mye plass. Men de har blitt mye roligere, mens andre rasemiljøer har tatt av på dobbelthandlingen.

Jeg tviler på at schäferhund på vanlige utstillinger i dag ville by på noe problem. De er jo aldri mer enn 10-15 på NKKs utstillinger, så de ville neppe florert på de små utstillingene heller. Da er det mer "slitsomt" med 40 rottweilereiere - uten å mene å tråkke noen på tærne, for i mange raser viser det seg å være en liten gjeng som driver dobbelthandling, men får det til å se ut som om alle gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er nok ikke fordi de ødelegger for andre raser, men heller det at de trenger så mye mer plass. (har stor ring) Og når de fleste utstillingene foregår inne så sier det seg selv at det blir problemer. Ser bare her på Vestlandet så blir sch.ringen satt opp ute, gjerne på en fotballbane.

En annen ting som mange ikke er klar over er at man må tøke to år før utstillingen avholdes for å kunne få sch. med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...