Gå til innhold
Hundesonen.no

påstand : fett for gir kløe


henrikke

Recommended Posts

Kan verken bekrefte eller avkrefte om det er riktig eller ei - men jeg har aldri hørt den påstanden i hvertfall.

Men jeg har hørt at fôrbytte kan hjelpe på hunder med kroniske øreplager. Så kanskje det er det de mener -fettmengde i fôr reduseres, mindre talgproduksjon, mindre ørevoks, mindre øreplager?

Men da burde jo unge hunder/valper ha mere plager enn eldre, særlig småsmå valper som spiser fet melk..

Tror nok tunge hengeører har mere skyld i øreproblemer enn fôr. Mine hengeøre-hunder har sjelden problemer, men de har så lette og små ører at det dekker ikke særlig for "ventilasjonen".

De to hundene jeg har hatt med stå-ører (Skyeterriere) hadde aldri noensinne øreproblem - tror knapt de hadde ørevoks engang.. I alle fall så lite at jeg renset ørene deres sjelden mer enn en gang i året (maks)..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hund som har vært plaget med kløe (ikke i ørene riktignok...). Den fores nå på et spesielt fett for, med mye omega3, og har fått mye bedre hud..

Jeg har alltid hørt at fett er bra for huden, aldri omvendt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Vi har en hund som har vært plaget med kløe (ikke i ørene riktignok...). Den fores nå på et spesielt fett for, med mye omega3, og har fått mye bedre hud..

Jeg har alltid hørt at fett er bra for huden, aldri omvendt...

Jeg har også hørt at fett (spes omega3) er bra for huden.

Jeg har drevet med trekkhunder, og de fores til tider med ekstreme mengder fett (enormt energibehov) og ingen av disse hundene har hatt noen form for øreproblemer (eller andre hudproblemer for den saks skyld). Men alle disse hundene har mer eller mindre rett oppstående ører som gir god lufting i motsettning til enkelte raser som har tunge, hengene ører hvor det blir tett, lite luftlig, fuktig - altså gode livsbetingelser som bakterier og andre hudproblemer. Det har heller aldri vært behov for å rense ørene deres (er ikke noe ørevoks eller møkk der). Så jeg tror det er tunge hengeører som er grunnen til øreproblemer, heller enn foret. Men du må jo gjerne teste det ut. Hvis det hjelper er det jo flott.

Jeg tror nok heller det er avl som er grunnen til ørebtennelse hos enkelte raser heller enn fett i foret. Men hvis det er en teori går det jo ann å teste ut. Men uansett som det hjelper med mindre fett i foret eller andre ting, mener jeg det er (bør være) en utfordring for folk som avler på raser med disse problemene. Men det er jo vanskelig når det er det utseende folk vil ha på rasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...