Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av kl. 2 øvelser


mowgli

Recommended Posts

Jippi! Nå har vi fått opprykk til kl. 2 hele to ganger etter hverandre.

Takk til dere som kom med gode råd ang. farten på innkalling - nå kommer han som et olja lyn! :icon_cry:

Nå skal vi jobbe målrettet mot debuten i kl. 2, men trenger litt hjelp til innlæring av enkelte øvelser.

Han er ikke spesielt mottakelig for klikker (mister fort piffen) men elsker å jobbe for en real drakamp/jaktlek med kong eller fille.

Øvelsene vi trenger "oppskrift" på er:

- apportering: han bærer ALT unnatt apportbukken, spesielt når jeg "krever" at han skal, løper gjerne og henter filler, tau o.l men IKKE tregjenstander, baller el. andre harde ting(fått noen råd fra den lokale klubben her med hold-fast-momentet)

- fremadsending: har lært han å gå frem til musematte men ikke kommet lenger enn det.

- fritt hopp over hinder med sitt: har plassert han i sitt bak hinderet og lært inn "tilbake-hopp" (et forsøk på baklengskjeding) men ikke kommet lengre her heller.

- innkalling med stå: her aner jeg ikke hvordan jeg skal begynne! Er redd farten vi endelig har fått opp skal ødelegges. Det jeg halvhjertet har prøvd to-tre ganger er å stoppe han rett før han er helt inne, rygget litt og så kalt helt inn.

Setter stor-stor pris på tips og gode råd for å komme oss videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Nå har vi fått opprykk til kl. 2 hele to ganger etter hverandre.

Takk til dere som kom med gode råd ang. farten på innkalling - nå kommer han som et olja lyn! :P

Nå skal vi jobbe målrettet mot debuten i kl. 2, men trenger litt hjelp til innlæring av enkelte øvelser.

Han er ikke spesielt mottakelig for klikker (mister fort piffen) men elsker å jobbe for en real drakamp/jaktlek med kong eller fille.

Øvelsene vi trenger "oppskrift" på er:

- apportering: han bærer ALT unnatt apportbukken, spesielt når jeg "krever" at han skal, løper gjerne og henter filler, tau o.l men IKKE tregjenstander, baller el. andre harde ting(fått noen råd fra den lokale klubben her med hold-fast-momentet)

- fremadsending: har lært han å gå frem til musematte men ikke kommet lenger enn det.

- fritt hopp over hinder med sitt: har plassert han i sitt bak hinderet og lært inn "tilbake-hopp" (et forsøk på baklengskjeding) men ikke kommet lengre her heller.

- innkalling med stå: her aner jeg ikke hvordan jeg skal begynne! Er redd farten vi endelig har fått opp skal ødelegges. Det jeg halvhjertet har prøvd to-tre ganger er å stoppe han rett før han er helt inne, rygget litt og så kalt helt inn.

Setter stor-stor pris på tips og gode råd for å komme oss videre!

Det lille jeg har fått med meg av innkalling med stå, er at du kan lære det inn med at du kaller hunden inn rett mot deg og når den er ca halvveis roper du "STÅ!" mens du kaster en godteri/ball/fille over hode på den. Etterhvert vil den da bråstoppe fordi den venter på at det skal komme noe over hode på den, når den gjør det, belønner du når den har stoppet. Husk bare alltid å kasta belønninga over hodet og bak hunden... Vet ikke om det gjør noe med farten på innkalliga, men det var hvertfall det lille jeg kunne. Håper det var noe til hjelp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om du er godt i gang med de andre momentene, og jeg ville bare overført fremadsendingen til en kjegle og belønnet ham for å stanse der. En ting som du kanskje bør ha i mente er at du kan få en kjeglefiksert hund dersom du er "for flink" til å belønne å gå bort til kjeglen. Dersom han ikke i utgangspunketet synes kjeglen er noe spennede (i motsenting til min egen hund!), så har du sikkert mindre å bekymre deg for. Du skal jo også en dag begynne å lære inn ruta, og skal jo hunden ikke gå til en spesiell kjegle. Greit å se litt frem i tid også :P

På hoppet over hinderet, så ville jeg bare fortsatt å trene som du har gjort. Tilbakehoppet og så ta fremoverhoppet. Synes du han kanskje hopoer dårlig, så ta tiden til hjelp og belønn skikkelig. Jeg ville goså vært nøye med hvor jeg belønner. Dersom han har problemer med å hoppe fra deg, så løper du til andre siden av hinderet og belønner der (et imaginært targetpunkt) i stedet for at han løper tilbake til der du står.

Apporten ja. Vet ikke om jeg kan komme med så veldig mange gode råd, men jeg ville kanskje begynt helt på begynnelsen med bare å få ham til å plukke den opp. Begynn på stua, og så utvide derifra. Dersom du presser og maser om at han skal ta den, så tror jeg kanskje det får motsatt effekt. Jo mer du presser, jo mer ubehagelig synes hunden det er. Begynn med noe annet enn apportbukken, men ikke noe som er veldig positivt for ham. Et plastrør, f.eks.

Jeg har lært inn stå under innkalling ved å kaste ball over hodet. Det var faktisk gjort på fem repetisjoner! Måten jeg gjør det på er å bare kaste baall over hodet hans, og så bare teste en sjelden gang at han faktisk står. Jeg lærer ham altså ikke i så måte å stå, men lurer ham til å tro at ballen kommer. Når jeg så slenger armen i været (husk å si ifra til dommeren at du bruker håndtegn!) så bråstanser han. Fordi han har lært stå fra før så kobler han det til ståmomentet og blir stående.

Jeg bruker også veldig mye tid på å opprettholde farten på innkallingen samtidig. Jeg kjører derfor kanskje ti repetisjoner med bare ren innkalling, og så èn der jeg kaster ballen over hodet hans. Han vil derfor forvente (stort sett) at det er innkalling det dreier seg om, og kommer i stor fart, men siden ballen er en så stor forsterker vil han alikevel bråstoppe når armen kommer i været.

Til slutt vil jeg poengtere to ting

1) Du kan fint klikkertrene og bruke kamplek og fille som belønning!

2) Du står helt fritt til å ignorere alt jeg skriver, siden jeg gjorde det møkkadårlig på sist konkurranse og hadde en hund som så ut som om han ikke kunne stort annet enn hopp og apport... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! Og bekreftelsen på at vi fint kan klikkertrene uten klikker og godbiter. :P Jeg bruker BRA! og lek.

Når det gjelder fremadsendingen har jeg lurt på om jeg skal bruke musematta til å lære inn midten av ruta (kl. 3) før fremadsendingen i kl. 2, men hva skjer da med fremadsendingen? Er redd han da vil gå for langt eller hvordan blir det da?

Det var ei på treningen sist som advarte meg mot akkurat den kjegle-fikseringen du nevner, så derfor tenkte jeg det kunne være et alternativ.

Han hopper bra både fra og til, men har ikke skjønt (rettere sagt JEG har ikke..) hvordan dette settes sammen med en sitt. Sender jeg han ut hopper han over, snur rundt og hopper tilbake. Egentlig kan han godt hoppe frem og tilbake mange ganger han. Er vist kjempe gøy!

Han plukker opp, henter og bærer men vil ikke holde fast. Instruktøren viste meg hvordan hun gjorde det med en dummy og "tvang", men ærlig talt så knøt det seg litt i magen på meg da. :unsure: Men kanskje det er eneste måten...

Har selv prøvd med klikker og de lekreste godbiter etter boka, men etter at han har dyttet på den et par ganger, kniper han munnen igjen og ser bort.

Kanskje jeg har ødelagt det selv med at jeg ikke brukte kongen/fille som belønning der?

Når du kaster ballen sier du noe da? Eller er det hånden som blir kommandoen av seg selv?

Var på stevne i helgen og fulgte litt med på kl.2 og la da merke til at nesten alle brukte både hånda OG stå!

Og hvordan unngår jeg at han hopper opp og snapper? Han gjør nemlig det hvis noe kastes over han. :rolleyes:

P.S: Ser du bor i Oslo. Du var ikke på stevnet til Stovner Hundeklubb på Hellerud i helga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fremadsendingen har jeg lurt på om jeg skal bruke musematta til å lære inn midten av ruta (kl. 3) før fremadsendingen i kl. 2, men hva skjer da med fremadsendingen? Er redd han da vil gå for langt eller hvordan blir det da?

Det var ei på treningen sist som advarte meg mot akkurat den kjegle-fikseringen du nevner, så derfor tenkte jeg det kunne være et alternativ.

Jeg bruker target. Eller, jeg brukte target. Nå får jeg ham til å søke mellom de to bakerste kjeglene. Han henger seg faktisk ikke så veldig opp i kjeglene, men det er fordi han har begynt å skjønne konseptet med ruta. Brukte target i starten for å unngå at han hang seg opp. Ser ut til å fungerer etter planen.

Han hopper bra både fra og til, men har ikke skjønt (rettere sagt JEG har ikke..) hvordan dette settes sammen med en sitt. Sender jeg han ut hopper han over, snur rundt og hopper tilbake. Egentlig kan han godt hoppe frem og tilbake mange ganger han. Er vist kjempe gøy!

Ville kanskje forsøkt å sende ham over, for så å sperre tilbakehoppet ved å stå helt oppi hinderet og kommandere sitt når han snur og så belønne han der.

Han plukker opp, henter og bærer men vil ikke holde fast. Instruktøren viste meg hvordan hun gjorde det med en dummy og "tvang", men ærlig talt så knøt det seg litt i magen på meg da. :unsure: Men kanskje det er eneste måten...

Har selv prøvd med klikker og de lekreste godbiter etter boka, men etter at han har dyttet på den et par ganger, kniper han munnen igjen og ser bort.

Kanskje jeg har ødelagt det selv med at jeg ikke brukte kongen/fille som belønning der?

Jeg tror nok også jeg ville prøvd noe annet enn "tvangsapport" siden han allerede synes det er en skikkelig toskete øvelse. Hvordan er han på jaktlek? For å bedre opptaket til Nullet (aka Tempo), så har jeg kastet fra meg apporten og så kappløpt med ham frem mot den. Dersom du fester en tråd i plastrøret (bruker det som eksempel), så kan det hende at han får et litt bedre forhold til øvelsen. Når han da kløppper over røret (forhåpentligvis) så skryter du hemningsløst av ham og løper æresrunder. Etter hvert overfører du æreserunden til å belønne med kamping med filla. Altså fjerner deg fra røret. Det er bare et forslag, men jeg synes det er bedre å bygge opp et positivt forhold til apporten enn å "tvinge" ham til å utføre øvelsen. Problemet med jakt er at du kan få tygging. Jeg kjører jakt både frem til apport og tilbake til meg for å få farten. jakt frem til apporten (jeg forsøker å ta den ifra ham), og jakte på ballen tilbake.

Når du kaster ballen sier du noe da? Eller er det hånden som blir kommandoen av seg selv?

Var på stevne i helgen og fulgte litt med på kl.2 og la da merke til at nesten alle brukte både hånda OG stå!

Og hvordan unngår jeg at han hopper opp og snapper? Han gjør nemlig det hvis noe kastes over han. :rolleyes:

Dersom man gir kommando samtidig som man kaster hånden i været, så er det faktisk dobbeltkommando i denne øvelsen. Jeg vet at noen ikke bryr seg, noen bryr seg ikke om at du ikke sier ifra, mens andre gir poengtrekk for at du ikke sier ifra at du har håndtegn eller for at du gir dobbelkommando. På avstandskommanderingen derimot er det lov med både håndtegn og kommandoord.

Snapper han selv om det ikke kommer en ball?

P.S: Ser du bor i Oslo. Du var ikke på stevnet til Stovner Hundeklubb på Hellerud i helga?

Ja, da husker jeg deg også. To collier og en sheltie? Eller, husker ikke deg. Husker hundene :P

Jada, jeg startet ja... O Skrekk og Gru! Bruks da, ikke LP. Gikk lydigheten sent på dagen, så de fleste hadde vel dratt. Hvis du så en grå schäfer som ikke kan gå lydighet, så var det nok meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå som vi først er inne på klasse 2 og hopp over hinder..sender man hunden fram over hinderet, og blir selv stående igjenn? Har trent en del på både å sende ask fram over hinder, og at han går fot og hopper på kommando..har lest denne regelen en gang, men kommer ikke på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå som vi først er inne på klasse 2 og hopp over hinder..sender man hunden fram over hinderet, og blir selv stående igjenn? Har trent en del på både å sende ask fram over hinder, og at han går fot og hopper på kommando..har lest denne regelen en gang, men kommer ikke på det :P

Ja i kl. 2 skal du stå rolig mens hunden selv går ut og hopper over, setter seg på kommando bak hinderet og hopper tilbake til deg og utgangsstilling på kommando.

I kl. 1 skal hunden følge deg som under fotøvelsene og hoppe over hinderet og fortsette å følge deg til holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i kl. 2 skal du stå rolig mens hunden selv går ut og hopper over, setter seg på kommando bak hinderet og hopper tilbake til deg og utgangsstilling på kommando.

I kl. 1 skal hunden følge deg som under fotøvelsene og hoppe over hinderet og fortsette å følge deg til holdt.

Aha, blandet de to litt jeg :P Da er vi godt på vei med klasse 2 øvelsen også..klasse 1 øvelsen har vi allerede inne. :P Er det noe regel på hvor lenge hunden skal fortsette etter hinderet før den setter seg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror regelen er 3 meter (har regelheftet her ett eller annet sted...), men tren på veldig varierte lengder ellers kan du få en hund som setter seg på 3 meter. Pronto! Og det er ikke gøy skal jeg si deg.

Min ene hadde en periode hvor han stoppet selv under stå under marsj. Brukte litt tid på å finne ut at det faktisk var JEG som hadde lært han det. :P

Jeg bruker target. Eller, jeg brukte target. Nå får jeg ham til å søke mellom de to bakerste kjeglene. Han henger seg faktisk ikke så veldig opp i kjeglene, men det er fordi han har begynt å skjønne konseptet med ruta. Brukte target i starten for å unngå at han hang seg opp. Ser ut til å fungerer etter planen.

Er ikke bruken av musematte target på en måte? Det er vel bare å hoppe i det å prøve meg frem. Tenkte jeg skulle "vaske" ut musematta relativt kjapt, også variere fremadsendingen med og uten kjegle. Men når skal jeg belønne? Når han er på veg ut eller stopper på kommando, eller begge deler? :unsure:

Ville kanskje forsøkt å sende ham over, for så å sperre tilbakehoppet ved å stå helt oppi hinderet og kommandere sitt når han snur og så belønne han der.

Slik jeg har tenkt på det. Er det riktig å dele opp øvelsen i 3 momenter: 1) belønne tilbake hopp slik jeg gjør nå 2) belønne ut og hopp 3) belønne sitten?

Jeg tror nok også jeg ville prøvd noe annet enn "tvangsapport" siden han allerede synes det er en skikkelig toskete øvelse. Hvordan er han på jaktlek? For å bedre opptaket til Nullet (aka Tempo), så har jeg kastet fra meg apporten og så kappløpt med ham frem mot den. Dersom du fester en tråd i plastrøret (bruker det som eksempel), så kan det hende at han får et litt bedre forhold til øvelsen. Når han da kløppper over røret (forhåpentligvis) så skryter du hemningsløst av ham og løper æresrunder. Etter hvert overfører du æreserunden til å belønne med kamping med filla. Altså fjerner deg fra røret. Det er bare et forslag, men jeg synes det er bedre å bygge opp et positivt forhold til apporten enn å "tvinge" ham til å utføre øvelsen. Problemet med jakt er at du kan få tygging. Jeg kjører jakt både frem til apport og tilbake til meg for å få farten. jakt frem til apporten (jeg forsøker å ta den ifra ham), og jakte på ballen tilbake.

Han er mer jakthund enn gjeter til tider. :P Men problemet er at han blir så himmla gira og SKAL bare ha drakamp. Så den fremgansmåten har jeg gitt opp med han. Den virket på den andre collien min, men ikke han.

Han blir så intens og giret noen ganger, slik som på stovner; konstant piping på fellesdekken, gikk å kløp meg i låret under fotøvelsene og tok like så godt halve hopp øvelsen alene. Jeg datt nesten på rompa da vi fikk 9 i helhet etter alt det tullet hans! :P

Dersom man gir kommando samtidig som man kaster hånden i været, så er det faktisk dobbeltkommando i denne øvelsen. Jeg vet at noen ikke bryr seg, noen bryr seg ikke om at du ikke sier ifra, mens andre gir poengtrekk for at du ikke sier ifra at du har håndtegn eller for at du gir dobbelkommando. På avstandskommanderingen derimot er det lov med både håndtegn og kommandoord.

Snapper han selv om det ikke kommer en ball?

Mente det var dobbeltkommando jeg og, og jeg fant det rart at ikke den dommeren der trakk for det. Derfor begynte jeg å tvile på om det var det eller ikke.

Hvis jeg "lurekaster" over han har han heldigvis roet seg med snappingen, men det skal lite til før han snur seg. Der må jeg vel være nøye med hvor og når jeg belønner?

Ja, da husker jeg deg også. To collier og en sheltie? Eller, husker ikke deg. Husker hundene :P

Jada, jeg startet ja... O Skrekk og Gru! Bruks da, ikke LP. Gikk lydigheten sent på dagen, så de fleste hadde vel dratt. Hvis du så en grå schäfer som ikke kan gå lydighet, så var det nok meg!

Jepp! Eneste med de rasene der ja. Faktisk veldig sjeldent jeg møter "mine" raser i lp-ringen. Bet meg merke i 2 schafere der; en alldeles nydelig grov hanne og en kjempefin og tøff grå en. Det var vel din det tenker jeg. Hadde schafere før jeg konverterte til collie og faren min har hatt schafer i alle år, så det er en rase jeg legger merke til hvor enn jeg er.

Er vant med å møte minst 1 time før fra utstillinger, så jeg satt da der og kopet. :P Men det var artig å se dekken og rapporteringen (hvis det er det det heter) til bruksen, spesielt da mine hunder som er noen innamri pingler når det gjelder skudd o.l IKKE brydde seg om det!

*Dobbeltpost - slått sammen av mod. Flash*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...