Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til avl


Huldra

Recommended Posts

Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle legge dette (vil ikke ha det i hundediskusjonsavdelingen), så da ble det her..

Kan avlsutvalget i raseklubbene være behjelpelig med å finne passende hund til avl? Altså, hvis jeg hadde en tispe som skulle avles på, men ikke visste hvilken hannhund jeg burde bruke, kunne jeg spurt de om hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eller nei...

Noen raseklubber har såkalte avlsråd, og disse er ofte behjelpelig med å finne passende partner til tispeeiere som spør om råd.

En annen måte å finne hann på er selvsagt å gå på stevner, prøver, utstillinger og se hva man liker. Snakke med andre eiere, oppdrettere av rasen - og forhøre seg. Særlig oppdretteren til tispen kan være en god støttespiller, hvis denne er an kunnskapsrik oppdretter.

Når man har funnet en partner som virker passende, så finnes det dels DogWeb (NKK) som kan gi noen svar på hva som finnes på hundens linjer. Men dette er da hovedsaklig HD/AA-resultater og utst.resultater. Jeg er ikke sikker på om evt. jakt-/brukshundprøver, LP/AG og sånt ligger der ennå. Ellers får raseklubben tilsendt alle resultater fra NKK, så det kan jo godt hende de har en fornuftig måte å formidle dette videre på også.

Ok - dette sporet kanskje litt av - men ja, et avlsråd vil i enkelte klubber kunne hjelpe til med dette.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...