Gå til innhold
Hundesonen.no

Spranghester ute og går?

Toller

Recommended Posts

Jeg driver med sprang. Har ikke vært ute å startet enda siden jeg sliter litt med nervene mine på det punktet ;) Men Archi hopper 1m bane og 120 enkelthinder.

Målet er jo å starte en haug av stevner fremover, både med ham og Abby (som nå omskoleres fra galopp til sprang).

Målet var å begynne å starte med Archi i sep, men nå er det ikke sikkert at vi er i god nok form til det siden han har måtte få litt fri på grunn av hovene sine =\

Blir spennende å se hvordan det går fremover ;) Kunne ønske stevnesessongen varte hele året her sånn som i Danmark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å! Sånt liker jeg å høre ;)

HAdde en ponni selv som jeg trente litt i sprang, hun var ganske tung, ikke så mye sprett der i gården (blanding av fjording og nordlandshest), så vi kom oss ikke over 80 før jeg måtte selge henne. Men det var utrolig gøy å trene en som aldri hadde hoppet før, og se fremgangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på sprang kur på en rideskole, men må si det er lite sprang.

Ridelæreren vår er litt dresur freak ;):) Så det blir det mest av.

Nå har hun sakt at vi ikke får se et eneste hinder før vi får ned hestene på tøylen <_<

Håper på å bli for rytter til neste år kanskje, ridd i 6 år nå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. jeg er en jente som skal begynne på sprang snart. (må først spare litt penger.) har hopet ganske mye før.

både på rideleir å på stevne. :P skal nå melde meg på rekruterings stemne, 100kr.. ikke verst egentlig. da får jeg vente litt med sprang kurse.. men får no egentlig undrevisning uansett.. :D;) e litt bortsjemt. hehe,.. ridelærern min e dødskul.. den dagen æ datt av en hæst som hete her.. (han bokka mæ av, ei langsija med boking) ho sa at æ ikke måtte gi opp. ho satte tilog med opp et kur på kristihimmelfrtsdag formæ, å mange andre seff. men ho tok penga. æholt nesten på å slutte med hæsta... takk og pris før at æ ikke gjøre det:P

hilsen Silje.. som nesten sluttet med livsverket hennes:P :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med sprang :)

Har Engelsk Fullblods som jeg har trent i sprang fra grunnen selv.

Han hopper uten vidre prooblemer over 135 cm enkelthinder... ;)

Hva heter hesten din? Har den gått løp? Hvis den har det så kjenner jeg den sikkert. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på sprang kur på en rideskole, men må si det er lite sprang.

Ridelæreren vår er litt dresur freak :P:) Så det blir det mest av.

Nå har hun sakt at vi ikke får se et eneste hinder før vi får ned hestene på tøylen <_<

Håper på å bli for rytter til neste år kanskje, ridd i 6 år nå. ;)

Må inrømme at jeg skjønner læreren din veldig godt! Hun virker veldig dyktig :D Med en gang hun ser at dere mestrer det, tipper jeg det blir mer hinder på dere :P

Sprang handler jo ikke om bare selve hoppet, det er jo arbeidet før og mellom hinderene som virkelig er vanskelig. Hvilken rideklubb rir du for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konkurrert opp til 140 cm på Lands - Gp - Elite stevner. Vunnet endel cuper, og blitt kretsmester for Lag. Kvalifisert meg til NM, og vært med i finalen i Norgesserien. Hoppet 165 enkelthinder under høydehopping på Juleshow med min Holsteiner Mr. Chance Dance.

En herlig sport :icon_cry:

(Se mer under vip; Liv -på hestemarked)

Er forresten også sprang dommer, og jobber på banen under Oslo Horse Show og Drammen GP (NGP)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konkurrert opp til 140 cm på Lands - Gp - Elite stevner. Vunnet endel cuper, og blitt kretsmester for Lag. Kvalifisert meg til NM, og vært med i finalen i Norgesserien. Hoppet 165 enkelthinder under høydehopping på Juleshow med min Holsteiner Mr. Chance Dance.

En herlig sport :icon_cry:

(Se mer under vip; Liv -på hestemarked)

Er forresten også sprang dommer, og jobber på banen under Oslo Horse Show og Drammen GP (NGP)

oi! Det hørtes veldig spennende ut :)

Dyktig du altså! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Må inrømme at jeg skjønner læreren din veldig godt! Hun virker veldig dyktig :P Med en gang hun ser at dere mestrer det, tipper jeg det blir mer hinder på dere :P

Sprang handler jo ikke om bare selve hoppet, det er jo arbeidet før og mellom hinderene som virkelig er vanskelig. Hvilken rideklubb rir du for?

Ååå! SÅ enig :P Mange som tror at sprang handler bare om og hoppe...Vel, inn med mye dressur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Må inrømme at jeg skjønner læreren din veldig godt! Hun virker veldig dyktig :) Med en gang hun ser at dere mestrer det, tipper jeg det blir mer hinder på dere :D

Rir for alvøen rideklubb.

Vet at det er masse arbeid at det ikke bare er å hoppe.

Hun er sikkert dyktig men hun er ikke så veldig grei med noen i stallen.

Eks en vennine av meg var heste passer for skole hest men så begynte hun på privat hest samtidig som hun var til skole hest da, selv om hun hadde god tid til begge deler, så sparker jammen santen ridelæreren henne, hun fikk ikke lov å være heste passer til skole hest før hun sluttet på privat hest...

Hun som eide privat hesten ble litt sinna, så hu snakka med ridelæreren som ikke forandra mening da(de kjenner hverandre veldig godt de to) så hadde hu som eide privat hesten en kurv med plommer så spurte ridelæreren om hun kunne få så sa hun som eide privat hesten: Nei ikke før du lar Lene(hun som var midt oppi dette) begynne på Frøya(som var skole hesten) igjen.

Nå sliter ridelæreren med å finne heste passere i skolen fordi nesten alle skal begynne på privat hest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rir for alvøen rideklubb.

Vet at det er masse arbeid at det ikke bare er å hoppe.

Hun er sikkert dyktig men hun er ikke så veldig grei med noen i stallen.

Eks en vennine av meg var heste passer for skole hest men så begynte hun på privat hest samtidig som hun var til skole hest da, selv om hun hadde god tid til begge deler, så sparker jammen santen ridelæreren henne, hun fikk ikke lov å være heste passer til skole hest før hun sluttet på privat hest...

Hun som eide privat hesten ble litt sinna, så hu snakka med ridelæreren som ikke forandra mening da(de kjenner hverandre veldig godt de to) så hadde hu som eide privat hesten en kurv med plommer så spurte ridelæreren om hun kunne få så sa hun som eide privat hesten: Nei ikke før du lar Lene(hun som var midt oppi dette) begynne på Frøya(som var skole hesten) igjen.

Nå sliter ridelæreren med å finne heste passere i skolen fordi nesten alle skal begynne på privat hest...

Uff... Nei hun hørtes ikke grei ut! Hvis man har en dum lærer så hjelper det ikke om hun rett i prinsippet... Det skjønner jeg! Vurdert å skifte rideklubb?

Red på Dikemark før (ikke for å henge ut noen), og jeg trivdes UTROLIG dårlig! Ridning r noe jeg virkelig ELSKER å gjøre, men ridelæreren greide å få meg til å grue meg til hver time! Jeg sluttet på den rideskolen og begynte på en annen hvor jeg trivdes kjempe godt! Jeg anbefaler deg å i allefall snuse litt rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red på Dikemark før (ikke for å henge ut noen), og jeg trivdes UTROLIG dårlig! Ridning r noe jeg virkelig ELSKER å gjøre, men ridelæreren greide å få meg til å grue meg til hver time! Jeg sluttet på den rideskolen og begynte på en annen hvor jeg trivdes kjempe godt! Jeg anbefaler deg å i allefall snuse litt rundt...

Jeg skal begynne på privat hest nå da, med instruksjon altså :P Gleder meg fryktelig mye :P

Men har ikke funnet noen som trenger forrytter, haha :) men skal henge opp lapp i stallen.

Håper bare det går i boks da :)

EDIT:

Funnet for hest nå. Hun heter Maaike og er en nederlandsk sportponni.

Jeg skal kanskje starte 50 med henne i klubbstevne før jul :P Har kun startet stevne en gang før og da var jeg liten og hadde med leier inn på banen. Hindrene var vell 30cm og kryss hindre.

Holdt på å falle av jeg :)

Her er bildet av henne:

image_65_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Uff... Nei hun hørtes ikke grei ut! Hvis man har en dum lærer så hjelper det ikke om hun rett i prinsippet... Det skjønner jeg! Vurdert å skifte rideklubb?

Næmmen, red du på Dikemark? Jeg har gått på Dikemark fra jeg var åtte til jeg var 14, og fikk egen hest. Trivdes veldig godt, men kvaliteten på lærerne og hestene har variert endel. Dårlig miljø mange ryttere imellom, men de instruktørene jeg hadde var utrolig flinke til å tilpasse nivået sånn at alle fikk utfordringer uansett hvilken gruppe man gikk på... Nå har jeg hørt at de to søstrene som har overtatt styringer er knallflinke, og at det virkelig har tatt seg opp. Hvilken ridelærer hadde du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hest som er veldig god til å hoppe :D

Han er en liten araber som jeg liker å kalle det :rolleyes: (Kryssning av Araber og Welsh A., 148 cm.)

Han har hoppet ca. 140 cm, men med meg har han kun hoppet 90 cm. (I dag, faktisk. Det er jo ganske høyt :rolleyes: )

Han er ganske kjent, konkurrerte mye når han var ung. Han heter Mickey Boy, men vi kaller han bare Mickey ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hest som er veldig god til å hoppe :D

Han er en liten araber som jeg liker å kalle det :rolleyes: (Kryssning av Araber og Welsh A., 148 cm.)

Han har hoppet ca. 140 cm, men med meg har han kun hoppet 90 cm. (I dag, faktisk. Det er jo ganske høyt :rolleyes: )

Han er ganske kjent, konkurrerte mye når han var ung. Han heter Mickey Boy, men vi kaller han bare Mickey ;)

Så gøy! ;)

Velkommen forresten, ser du er ny her :P Spennende når det kommer nye heste interreserte ;)

Har du bilder av hesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Har en kat 2 ponni på 139 cm. Skikkelig søte liten ponni. Har startet 1m. Ikke feilfritt ennå da men. Ene gangen fikk vi et stopp i omhopping og andre gang klarte jeg å fyke av på siste hinder! Det var på onsdag hehe. Men hun er skikkelig elsk å hoppe med. Har hoppet 125 på henne enkelthinder og 1m-110 bane. Syns hun er flink jeg! Da jeg fikk henne, ble det mange stopp. Helt nede i 60 klassene kunne hun finne på å stoppe! Det var i Mars eller noe. Stoppet med det tidlig i høst. Nå er hun en veldig harmonisk og ærlig ponni!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

lige inden jeg stoppede med at ride red jeg MB og MA i springning til disrikts og landsstævner i Danmark. købte som regel mine heste ryttervant, emn trænte dem selv fra grunden, så startede også en del klubstævner på de yngre af dem.

Red Military på min fuldblodshest Togoxx en tidligere vinder af dansk galop derby.

Derudover havde jeg en trakhener, russisk trakhener og oldenburger, og føl af egen avl :P red en del salgs ponier som junior rytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...