Gå til innhold
Hundesonen.no

Spranghester ute og går?

Toller

Recommended Posts

Jeg driver med sprang. Har ikke vært ute å startet enda siden jeg sliter litt med nervene mine på det punktet ;) Men Archi hopper 1m bane og 120 enkelthinder.

Målet er jo å starte en haug av stevner fremover, både med ham og Abby (som nå omskoleres fra galopp til sprang).

Målet var å begynne å starte med Archi i sep, men nå er det ikke sikkert at vi er i god nok form til det siden han har måtte få litt fri på grunn av hovene sine =\

Blir spennende å se hvordan det går fremover ;) Kunne ønske stevnesessongen varte hele året her sånn som i Danmark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å! Sånt liker jeg å høre ;)

HAdde en ponni selv som jeg trente litt i sprang, hun var ganske tung, ikke så mye sprett der i gården (blanding av fjording og nordlandshest), så vi kom oss ikke over 80 før jeg måtte selge henne. Men det var utrolig gøy å trene en som aldri hadde hoppet før, og se fremgangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på sprang kur på en rideskole, men må si det er lite sprang.

Ridelæreren vår er litt dresur freak ;):) Så det blir det mest av.

Nå har hun sakt at vi ikke får se et eneste hinder før vi får ned hestene på tøylen <_<

Håper på å bli for rytter til neste år kanskje, ridd i 6 år nå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. jeg er en jente som skal begynne på sprang snart. (må først spare litt penger.) har hopet ganske mye før.

både på rideleir å på stevne. :P skal nå melde meg på rekruterings stemne, 100kr.. ikke verst egentlig. da får jeg vente litt med sprang kurse.. men får no egentlig undrevisning uansett.. :D;) e litt bortsjemt. hehe,.. ridelærern min e dødskul.. den dagen æ datt av en hæst som hete her.. (han bokka mæ av, ei langsija med boking) ho sa at æ ikke måtte gi opp. ho satte tilog med opp et kur på kristihimmelfrtsdag formæ, å mange andre seff. men ho tok penga. æholt nesten på å slutte med hæsta... takk og pris før at æ ikke gjøre det:P

hilsen Silje.. som nesten sluttet med livsverket hennes:P :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med sprang :)

Har Engelsk Fullblods som jeg har trent i sprang fra grunnen selv.

Han hopper uten vidre prooblemer over 135 cm enkelthinder... ;)

Hva heter hesten din? Har den gått løp? Hvis den har det så kjenner jeg den sikkert. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på sprang kur på en rideskole, men må si det er lite sprang.

Ridelæreren vår er litt dresur freak :P:) Så det blir det mest av.

Nå har hun sakt at vi ikke får se et eneste hinder før vi får ned hestene på tøylen <_<

Håper på å bli for rytter til neste år kanskje, ridd i 6 år nå. ;)

Må inrømme at jeg skjønner læreren din veldig godt! Hun virker veldig dyktig :D Med en gang hun ser at dere mestrer det, tipper jeg det blir mer hinder på dere :P

Sprang handler jo ikke om bare selve hoppet, det er jo arbeidet før og mellom hinderene som virkelig er vanskelig. Hvilken rideklubb rir du for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konkurrert opp til 140 cm på Lands - Gp - Elite stevner. Vunnet endel cuper, og blitt kretsmester for Lag. Kvalifisert meg til NM, og vært med i finalen i Norgesserien. Hoppet 165 enkelthinder under høydehopping på Juleshow med min Holsteiner Mr. Chance Dance.

En herlig sport :icon_cry:

(Se mer under vip; Liv -på hestemarked)

Er forresten også sprang dommer, og jobber på banen under Oslo Horse Show og Drammen GP (NGP)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konkurrert opp til 140 cm på Lands - Gp - Elite stevner. Vunnet endel cuper, og blitt kretsmester for Lag. Kvalifisert meg til NM, og vært med i finalen i Norgesserien. Hoppet 165 enkelthinder under høydehopping på Juleshow med min Holsteiner Mr. Chance Dance.

En herlig sport :icon_cry:

(Se mer under vip; Liv -på hestemarked)

Er forresten også sprang dommer, og jobber på banen under Oslo Horse Show og Drammen GP (NGP)

oi! Det hørtes veldig spennende ut :)

Dyktig du altså! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Må inrømme at jeg skjønner læreren din veldig godt! Hun virker veldig dyktig :P Med en gang hun ser at dere mestrer det, tipper jeg det blir mer hinder på dere :P

Sprang handler jo ikke om bare selve hoppet, det er jo arbeidet før og mellom hinderene som virkelig er vanskelig. Hvilken rideklubb rir du for?

Ååå! SÅ enig :P Mange som tror at sprang handler bare om og hoppe...Vel, inn med mye dressur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Må inrømme at jeg skjønner læreren din veldig godt! Hun virker veldig dyktig :) Med en gang hun ser at dere mestrer det, tipper jeg det blir mer hinder på dere :D

Rir for alvøen rideklubb.

Vet at det er masse arbeid at det ikke bare er å hoppe.

Hun er sikkert dyktig men hun er ikke så veldig grei med noen i stallen.

Eks en vennine av meg var heste passer for skole hest men så begynte hun på privat hest samtidig som hun var til skole hest da, selv om hun hadde god tid til begge deler, så sparker jammen santen ridelæreren henne, hun fikk ikke lov å være heste passer til skole hest før hun sluttet på privat hest...

Hun som eide privat hesten ble litt sinna, så hu snakka med ridelæreren som ikke forandra mening da(de kjenner hverandre veldig godt de to) så hadde hu som eide privat hesten en kurv med plommer så spurte ridelæreren om hun kunne få så sa hun som eide privat hesten: Nei ikke før du lar Lene(hun som var midt oppi dette) begynne på Frøya(som var skole hesten) igjen.

Nå sliter ridelæreren med å finne heste passere i skolen fordi nesten alle skal begynne på privat hest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rir for alvøen rideklubb.

Vet at det er masse arbeid at det ikke bare er å hoppe.

Hun er sikkert dyktig men hun er ikke så veldig grei med noen i stallen.

Eks en vennine av meg var heste passer for skole hest men så begynte hun på privat hest samtidig som hun var til skole hest da, selv om hun hadde god tid til begge deler, så sparker jammen santen ridelæreren henne, hun fikk ikke lov å være heste passer til skole hest før hun sluttet på privat hest...

Hun som eide privat hesten ble litt sinna, så hu snakka med ridelæreren som ikke forandra mening da(de kjenner hverandre veldig godt de to) så hadde hu som eide privat hesten en kurv med plommer så spurte ridelæreren om hun kunne få så sa hun som eide privat hesten: Nei ikke før du lar Lene(hun som var midt oppi dette) begynne på Frøya(som var skole hesten) igjen.

Nå sliter ridelæreren med å finne heste passere i skolen fordi nesten alle skal begynne på privat hest...

Uff... Nei hun hørtes ikke grei ut! Hvis man har en dum lærer så hjelper det ikke om hun rett i prinsippet... Det skjønner jeg! Vurdert å skifte rideklubb?

Red på Dikemark før (ikke for å henge ut noen), og jeg trivdes UTROLIG dårlig! Ridning r noe jeg virkelig ELSKER å gjøre, men ridelæreren greide å få meg til å grue meg til hver time! Jeg sluttet på den rideskolen og begynte på en annen hvor jeg trivdes kjempe godt! Jeg anbefaler deg å i allefall snuse litt rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Red på Dikemark før (ikke for å henge ut noen), og jeg trivdes UTROLIG dårlig! Ridning r noe jeg virkelig ELSKER å gjøre, men ridelæreren greide å få meg til å grue meg til hver time! Jeg sluttet på den rideskolen og begynte på en annen hvor jeg trivdes kjempe godt! Jeg anbefaler deg å i allefall snuse litt rundt...

Jeg skal begynne på privat hest nå da, med instruksjon altså :P Gleder meg fryktelig mye :P

Men har ikke funnet noen som trenger forrytter, haha :) men skal henge opp lapp i stallen.

Håper bare det går i boks da :)

EDIT:

Funnet for hest nå. Hun heter Maaike og er en nederlandsk sportponni.

Jeg skal kanskje starte 50 med henne i klubbstevne før jul :P Har kun startet stevne en gang før og da var jeg liten og hadde med leier inn på banen. Hindrene var vell 30cm og kryss hindre.

Holdt på å falle av jeg :)

Her er bildet av henne:

image_65_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Uff... Nei hun hørtes ikke grei ut! Hvis man har en dum lærer så hjelper det ikke om hun rett i prinsippet... Det skjønner jeg! Vurdert å skifte rideklubb?

Næmmen, red du på Dikemark? Jeg har gått på Dikemark fra jeg var åtte til jeg var 14, og fikk egen hest. Trivdes veldig godt, men kvaliteten på lærerne og hestene har variert endel. Dårlig miljø mange ryttere imellom, men de instruktørene jeg hadde var utrolig flinke til å tilpasse nivået sånn at alle fikk utfordringer uansett hvilken gruppe man gikk på... Nå har jeg hørt at de to søstrene som har overtatt styringer er knallflinke, og at det virkelig har tatt seg opp. Hvilken ridelærer hadde du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hest som er veldig god til å hoppe :D

Han er en liten araber som jeg liker å kalle det :rolleyes: (Kryssning av Araber og Welsh A., 148 cm.)

Han har hoppet ca. 140 cm, men med meg har han kun hoppet 90 cm. (I dag, faktisk. Det er jo ganske høyt :rolleyes: )

Han er ganske kjent, konkurrerte mye når han var ung. Han heter Mickey Boy, men vi kaller han bare Mickey ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hest som er veldig god til å hoppe :D

Han er en liten araber som jeg liker å kalle det :rolleyes: (Kryssning av Araber og Welsh A., 148 cm.)

Han har hoppet ca. 140 cm, men med meg har han kun hoppet 90 cm. (I dag, faktisk. Det er jo ganske høyt :rolleyes: )

Han er ganske kjent, konkurrerte mye når han var ung. Han heter Mickey Boy, men vi kaller han bare Mickey ;)

Så gøy! ;)

Velkommen forresten, ser du er ny her :P Spennende når det kommer nye heste interreserte ;)

Har du bilder av hesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Har en kat 2 ponni på 139 cm. Skikkelig søte liten ponni. Har startet 1m. Ikke feilfritt ennå da men. Ene gangen fikk vi et stopp i omhopping og andre gang klarte jeg å fyke av på siste hinder! Det var på onsdag hehe. Men hun er skikkelig elsk å hoppe med. Har hoppet 125 på henne enkelthinder og 1m-110 bane. Syns hun er flink jeg! Da jeg fikk henne, ble det mange stopp. Helt nede i 60 klassene kunne hun finne på å stoppe! Det var i Mars eller noe. Stoppet med det tidlig i høst. Nå er hun en veldig harmonisk og ærlig ponni!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

lige inden jeg stoppede med at ride red jeg MB og MA i springning til disrikts og landsstævner i Danmark. købte som regel mine heste ryttervant, emn trænte dem selv fra grunden, så startede også en del klubstævner på de yngre af dem.

Red Military på min fuldblodshest Togoxx en tidligere vinder af dansk galop derby.

Derudover havde jeg en trakhener, russisk trakhener og oldenburger, og føl af egen avl :P red en del salgs ponier som junior rytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...