Gå til innhold
Hundesonen.no

Få en hund til å legge på seg


Marthe

Recommended Posts

Hannhunden min er alt for tynn. Han veier 23 kg nå, og burde nok ha vært opp i 26... Så ja, jeg trenger tips om hvordan jeg kan få han til å legge på seg. Nå har jeg i ca en uke fòret han på vom. Han har fått 500 gram i ca 10.00 tiden, og 750 gram om kvelden i 23.00 tiden. Jeg synes dette er veldig mye vom å gi...

Han har veldig høy forbrenning, og er veldig aktiv. Jeg har fòret han sent på kvelden for at han ikke skal forbrenne det med en gang :rolleyes:

Er det noen som kan hjelpe meg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok ikke hjelpe men lurer på det samme selv... Har en hannvalp som vi synes er for tynn fordi vi kjenner ribbeina hans ganske godt.. vi gir tørrfor med eggeplomme og kefir. Håper han legger på seg litt snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet selv med min hannhund for ett halvt års tid tilbake da han hadde vært syk over en periode og gått ned flere kilo som han ikke la på seg igjen.

Jeg valgte da å fòre med tørrfòr for aktive hunder som jeg bløtet opp så han fikk i seg mye veske også samtidig også blandet jeg dette ca 50/50 med Vom pølse og litt ekstra olje. Ga mat 3 ganger om dagen.

Resultatet mitt nå er at jeg vurderer å måtte slanke han 1 kg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp foret opp to av bikkjene i huset med vom, dt ble godt resultat, bygde masse muskler og hundene la på seg. Gikk gradvis over tid, men resultatet ble bra. Vom gir en god muskelmasse, men lite fett. Skal du legge på fettmengde vil jeg anbefale deg å bruke NP eller Vom&Hundemat.

Ta tiden litt til hjelp, så skal du se han legger seg ut litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også hunden får veldig mye vom, og jeg ville ikke gitt store mender vom i lenden. Det er ikke fullôr, og det må suppleres med vitaminer om det skal fôres kun med vom (Provit f.eks.).

Dersom hunden spiser og ellers er glad og fornøyd, så er det fristende å si at han bare er en spjæling ;)

Du kan forsøke å gi ham brød (om han spiser det uten noe pålegg) for å se om han legger på seg, men ellers ville jeg ikke brydd meg noe om at han var så tynn. Rent helsemessig gjør det absolutt ikke noe. Heller tvert imot.

Det samme gjelder for valpen. Dersom man kjenner ribbeina, så er det bra! Man skal kjenne ribbeina. Dersom man ikke gjør det når hunden står vanlig, så er hunden for feit. Dette gjelder valper også, så det er ikke noe som kan gjemmes bort i "valpefett".

Jeg var på NKK Bjerke, og jeg må si det var trist å se labradorene. Både valper og voksne var direkte overvektige! Nei, hold de superslanke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noen som har det problemet... :P Jeg for min del sliter med å få golden retrieveren min ned i vekt. :rolleyes:

Jeg og... :)

Bestemoren min har passet Chicka noen dager nå og jeg fik hun tilbake 3kg tyngre, nedtur, hun som var slanket når jeg dro... ;)

Har du prøvd Diett fôr fra dyrlegen? Chicka går på diettfôret til HILLS (r/d) og da går hun ned. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også hunden får veldig mye vom, og jeg ville ikke gitt store mender vom i lenden. Det er ikke fullôr, og det må suppleres med vitaminer om det skal fôres kun med vom (Provit f.eks.).

Dersom hunden spiser og ellers er glad og fornøyd, så er det fristende å si at han bare er en spjæling :)

Du kan forsøke å gi ham brød (om han spiser det uten noe pålegg) for å se om han legger på seg, men ellers ville jeg ikke brydd meg noe om at han var så tynn. Rent helsemessig gjør det absolutt ikke noe. Heller tvert imot.

Det samme gjelder for valpen. Dersom man kjenner ribbeina, så er det bra! Man skal kjenne ribbeina. Dersom man ikke gjør det når hunden står vanlig, så er hunden for feit. Dette gjelder valper også, så det er ikke noe som kan gjemmes bort i "valpefett".

Jeg var på NKK Bjerke, og jeg må si det var trist å se labradorene. Både valper og voksne var direkte overvektige! Nei, hold de superslanke!

Jeg er helt enig i at det ikke er noe fint med tykke hunder. Men han er alt for tynn. Hvis du kjenner over ribb bena, så går det inn over for å si det slik... Hoftebena stikker også rett opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og... :)

Bestemoren min har passet Chicka noen dager nå og jeg fik hun tilbake 3kg tyngre, nedtur, hun som var slanket når jeg dro... ;)

Har du prøvd Diett fôr fra dyrlegen? Chicka går på diettfôret til HILLS (r/d) og da går hun ned. :D

TRE kg på en helg?? :P Å jøye meg! Kanskje trådstaret bør sende hunden sin til bestemoren din? :P

Selv har jeg slanket Tulla litt i sommer, veide henne i dag, rett under 21 kg. (Og hun har vært oppe i over 25!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRE kg på en helg?? :) Å jøye meg! Kanskje trådstaret bør sende hunden sin til bestemoren din? ;)

Selv har jeg slanket Tulla litt i sommer, veide henne i dag, rett under 21 kg. (Og hun har vært oppe i over 25!)

Jepp TRE kg :( ...jeg håper det er mye vann, men nå er det på'n igjen på superdiettfôr og slanking igjen.

Jeg som var så stolt over at hun hadde gått ned så mange kg.

Så idag har vi vært oppe ved vannet og hun har fått svømt endel og det syntes hun var gøy, også er det kjempe effektiv forbrenning, om man svømmer dem riktig. ;)

*die fat die* :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp TRE kg :) ...jeg håper det er mye vann, men nå er det på'n igjen på superdiettfôr og slanking igjen.

Jeg som var så stolt over at hun hadde gått ned så mange kg.

Så idag har vi vært oppe ved vannet og hun har fått svømt endel og det syntes hun var gøy, også er det kjempe effektiv forbrenning, om man svømmer dem riktig. :(

*die fat die* :icon_cry:

Hadde det ikke vært for at bestemoren min ikke klarer med han, så skulle hun fått hatt han i ett per mnd. Hun fikk ha Tassa med seg på hytten en helg. Så spurte hun hvor mange skiver med leverpostein hun kunne få hver dag. Så sa jeg max 5... Så sier hun "Nemmen stakkar Tassa da. Tassa skal få 12 når som hun er hos mormor :rolleyes: ". Ja, det var siste gangen hun var der... Det var bare ei helg, men hun var nye tykkere når jeg fikk henne tilbake <_< ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Snusmumrikk

Kan nok ikke hjelpe men lurer på det samme selv... Har en hannvalp som vi synes er for tynn fordi vi kjenner ribbeina hans ganske godt.. vi gir tørrfor med eggeplomme og kefir. Håper han legger på seg litt snart..

Jeg tror ikke dere skal være bekymra for at valpen er for tynn. Valper har det best om de er slanke og man skal kjenne ribbeina. Kjenner du ikke ribbeina er valpen for feit. En slank valp har en sunnere vekstkurve, dvs. feite valper har en tendens til å vokse for fort. I tillegg er det større sansynlighet for at valpen utvikler HD og andre skjelett og belastningsproblemer hvis den er for tung (les feit). Dette har vørt mye diskutert frem og tilbake og noen mener fortsatt at valper skal være litt runde, men de fleste veterinærer har gått over til å anbefalle at valper bør/skal være slanke (selvfølgelig også voksne hunder). Nå må jeg jo poengtere at de selvfølgelig ikke skal være syklig tynne. Det er jo ikke bra i noe tilfelle, men slanke valper er mindre utsatt for HD, AA o.l. enn runde, småfeite valper. Og i den grad det går ann å si noe om hold ut i fra bilder syns jeg valpen deres virker i kjempefint hold jeg. Akkurat passe tynn. Men er du usikker kan du jo spørre en veterinær hva h'n syns.

Når det gjelder å få voksne hunder til å gå opp i vekt (den lille prosenten av hundenorge som faktisk trenger det) er det en fordel å dele opp maten over flere måltider. Da klarer hunden å nyttegjøre mer av energien i foret. Det kan også være en ide å gi hunden en snacking i form av vom e.l. under trening. Snacing er en liten matbit for å fylle opp energilagerene. Hundekjørere bruker bl.a. snacking for å i det hele tatt klare å få i hunden nok energi i forhold til ativiteten og for å fylle opp energilagerene under aktivitet over lang tid. Da er det selvsakt snakk om et enormt energibehov, men det kan jo være en ide å rappe noen ideer derfra. De kan det med å få i hundene mye og riktig energirik mat. Du kan jo ta en titt på hjemmesiden min. Der har jeg skrevet litt om foring av trekkhunder. Min hjemmeside. Det jeg ville gjort er å gi et høyenergifor som basisfor, da får han også i seg det han trenger av vitaminer og mineraler. Og så gi vom e.l. i tillegg. Jeg tror jeg ville variert mellom å gå bare (oppbøtt) tørrfor i ett måltid, bare vom i ett, blanding i ett osv for at han ikke skal bli matlei når han skal få så mye mat. For det blir en del i volum han skal spise. Og så ville jeg gitt snackinger i forbindelse med aktivitet (selvfølgelig ikke så store at det er fare for magedreining).

Dette var ihvertfall noen tanker rundt det. Ta en liten titt på hjemmesiden min. Kanskje er det noe å tenke på der...

Red. Og når det gjelder høyenergitørrfor så les på pakningen hvor mye energi det faktisk inneholder. Det er forskjell på hva de forskjellige produsentene kaller høyenergi.

Ellers er det jo bare bra med slanke hunder, er veldig enig med Yngvill der. Men hvis du er sikker på at han faktsik er for tynn så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dere skal være bekymra for at valpen er for tynn. Valper har det best om de er slanke og man skal kjenne ribbeina. Kjenner du ikke ribbeina er valpen for feit. En slank valp har en sunnere vekstkurve, dvs. feite valper har en tendens til å vokse for fort. I tillegg er det større sansynlighet for at valpen utvikler HD og andre skjelett og belastningsproblemer hvis den er for tung (les feit). Dette har vørt mye diskutert frem og tilbake og noen mener fortsatt at valper skal være litt runde, men de fleste veterinærer har gått over til å anbefalle at valper bør/skal være slanke (selvfølgelig også voksne hunder). Nå må jeg jo poengtere at de selvfølgelig ikke skal være syklig tynne. Det er jo ikke bra i noe tilfelle, men slanke valper er mindre utsatt for HD, AA o.l. enn runde, småfeite valper. Og i den grad det går ann å si noe om hold ut i fra bilder syns jeg valpen deres virker i kjempefint hold jeg. Akkurat passe tynn. Men er du usikker kan du jo spørre en veterinær hva h'n syns.

Når det gjelder å få voksne hunder til å gå opp i vekt (den lille prosenten av hundenorge som faktisk trenger det) er det en fordel å dele opp maten over flere måltider. Da klarer hunden å nyttegjøre mer av energien i foret. Det kan også være en ide å gi hunden en snacking i form av vom e.l. under trening. Snacing er en liten matbit for å fylle opp energilagerene. Hundekjørere bruker bl.a. snacking for å i det hele tatt klare å få i hunden nok energi i forhold til ativiteten og for å fylle opp energilagerene under aktivitet over lang tid. Da er det selvsakt snakk om et enormt energibehov, men det kan jo være en ide å rappe noen ideer derfra. De kan det med å få i hundene mye og riktig energirik mat. Du kan jo ta en titt på hjemmesiden min. Der har jeg skrevet litt om foring av trekkhunder. Min hjemmeside. Det jeg ville gjort er å gi et høyenergifor som basisfor, da får han også i seg det han trenger av vitaminer og mineraler. Og så gi vom e.l. i tillegg. Jeg tror jeg ville variert mellom å gå bare (oppbøtt) tørrfor i ett måltid, bare vom i ett, blanding i ett osv for at han ikke skal bli matlei når han skal få så mye mat. For det blir en del i volum han skal spise. Og så ville jeg gitt snackinger i forbindelse med aktivitet (selvfølgelig ikke så store at det er fare for magedreining).

Dette var ihvertfall noen tanker rundt det. Ta en liten titt på hjemmesiden min. Kanskje er det noe å tenke på der...

Red. Og når det gjelder høyenergitørrfor så les på pakningen hvor mye energi det faktisk inneholder. Det er forskjell på hva de forskjellige produsentene kaller høyenergi.

Ellers er det jo bare bra med slanke hunder, er veldig enig med Yngvill der. Men hvis du er sikker på at han faktsik er for tynn så...

Tusen takk for et langt å bra svar :( Ja, han trenger å legge på seg. Det er liksom slik at jeg synes det er flaut når folk klapper han.. for det kjennes jo ikke ut som om han får mat :D Jeg lager en ny tråd om det med å fòre hunden på aktivt fòr i morgen tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et langt å bra svar :P Ja, han trenger å legge på seg. Det er liksom slik at jeg synes det er flaut når folk klapper han.. for det kjennes jo ikke ut som om han får mat :D Jeg lager en ny tråd om det med å fòre hunden på aktivt fòr i morgen tror jeg :(

Send hunden til meg, jeg har klart å få en "lubben" bc... :D

Vi byttet fór for en tid tilbake, og han synes det er knall-godt, og jeg har nok vært litt raus.... Ikke har jeg lagt merke til det før for noen dager siden heller, det har liksom sneket seg på. Så nå har jeg en BC som har gått opp 3 kg siden mai....

Her blir det slanking!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send hunden til meg, jeg har klart å få en "lubben" bc... :D

Vi byttet fór for en tid tilbake, og han synes det er knall-godt, og jeg har nok vært litt raus.... Ikke har jeg lagt merke til det før for noen dager siden heller, det har liksom sneket seg på. Så nå har jeg en BC som har gått opp 3 kg siden mai....

Her blir det slanking! :(

Hehe :o Botrder collie tispa mi legger på seg kjempe fort... Hun kan bare få 200 gram vom til dagen. Hvis ikke så blir hun jo nesten overvektig på dagen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg ville enten supplementert med Vom og Hundemat, eller som det er nevnt her, tørrfôr med ekstra høyt fettinnhold. Royal Canin har både Energy 4300 og 4800, og Eukanuba har Performance High Activity.

Lykke til da!

Det har funket bra på Simba, han har allerede lagt på seg! kan også kanskje ha noe med at det ikke har blitt så mye løping og trening den siste uka siden vi har pakket og slikt siden vi skal flytte.. men jeg tror det foret funker kjempe bra på Simba.. Simba har vært kjempe tynn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en hund raskt opp i vekt vil jeg anbefale rått kjøtt med høyt fettinnhold. Nå på høsten er saueslaktesesongen i full gang, og saue-/lammekjøtt er rimelig billig. Noen dager på feite biter av fårikålkjøtt burde få enhver hund opp i vekt. Eventuelt kan man jo prøve å fôre på noen gavmilde doser Vom & Hundemat noen dager. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...