Gå til innhold
Hundesonen.no

Nabokrangel på løp ;)


fidelio

Recommended Posts

For litt bakgrunn: dette er ikke min nærmeste nabo med shæfer, som jeg sikkert har nevnt i innlegg før. Dette er en shæfer oppi nabolaget, og dens to eiere.

Vi har en port ved inngangsdøra vår, og kanskje 15 kvadratmeter inngjerdet sånn bort til garasjen, inntil huset, og jeg pleier å la den døren stå oppe på varme dager, så hugo kan ligge litt ute, og gå ned i kjelleren og sove. Det er kanskje fem meter gjerde der, resten er garasje og hus og sånt.

Hugo er veldig glad i uteplassen sin, og når vi er hjemme så står den døra omtrent alltid oppe. Folk som vil inn, men ikke hilse på hugo, kan bare rope, eller gå inn verandaveien. Hugo sover gjerne der på natta også.

Plassen er laget sånn at man må gå inn i hagen til naboen, eller inn oppkjørselen vår, for å ha en mulighet til å plage skatten, og han har heller ikke utsyn til mer enn tre meter lite traffikert vei, så bråking har aldri vært noe problem. Dog har han sutret litt behørig hvis løpetidstisper trasker forbi.

Så til historien, som hendte en kveld for tre dager siden.

Damen oppi gata har en shæfer. En shæfer som skulle bli politihund, men var for snill tilogmed.

Nå er det ikke min jobb å legge meg oppi turvanene demmes, men de går bare tur på natten, og da går damen femten meter foran mannen og bikkja. Hvis damen ser noen komme så løper hun mannen og bikkja inn i nærmeste hage og binder hunden i ett tre. Det trenger ikke være en hund som kommer, har gått hjem fra jobb og møtt samme oppførsel.

Ok, jeg roter meg bort.

Hugo var altså ute på plattingen sin, da jeg hørte hyling, og gikk for å se hva det var. Bikkja og mannen sto gjemt bak en lyktestolpe, mens damen roper til meg at jeg må holde hunden min i bånd, fordi det er båndtvang. Jeg sier at det er gjerde her. Hun sier at hugo kommer til å hoppe over der, og jeg sier nei. Riktignok vel vitende om at hugo prøvde å hoppe over ett strømgjerde når han var liten, og ikke har hoppa over noe som ligner på ett gjerde siden. Dessuten er gjerdet ganske høyt, og hugo ganske tung.

Hun fortsetter med at det er båndtvang, og at jeg er ansvarlig hvis hugo skulle bestemme seg for å skifte personlighet og hoppe over gjerdet og angripe. Og jeg er fortsatt like hyggelig, og tilbyr meg å betale alle hennes dyrlegeregninger de neste ti år, hvis noe sånt skulle skje. men jeg gidder ikke ta han i bånd.

Hun vurderer å anmelde meg, og jeg sier at det er helt greit.

Så går en kveld uten spesielle hendelser, til jeg i går kveld bestemte meg for å gå en sen tissetur med hugo. Mye oppussing har gjort at hugo har blitt litt neglisjert, og ekstra tisseturer med godbit i lomma bøter litt på det.

Og hvem møter vi?

Nå hadde det seg sånn at jeg og hugo egentlig hadde gått nok, og var på vei hjem. Det betydde at vi planla å gå opp den veien der damen og mannen hadde bundet hunden.

Jeg blir stoppet av damen, (som nå virker lett aggressiv) og spurt om jeg ikke skjønner at hunden hennes er aggressiv? Jeg sa at jeg ikke skjønte at det var mitt problem. Når hun nå prøver den regla om at det er mitt ansvar hvis vi går opp den veien, så blir jeg også litt sint, og sier at sålenge jeg har kontroll på min hund, så er det hennes ansvar hva hennes hund gjør. Og jeg var villig til å ta den sjansen, og gå opp veien til vårt hus, da hennes hund var bundet i ett tre, og holdt av en kraftig mann, og jeg ville hjem.

Heldigvis går dette bra, men damen er nå eitrende sint på meg. Hun skal nemlig snakke med mammaen min!

Jeg går hjem, forteller min kjære om historien, og sover.

Jeg håper egentlig hun kommer snart, bare synd at mammaen min bor ett annet sted. Men hvis hun ikke kommer, så lurer jeg på å sende mamma opp når hun kommer på besøk denne helgen.

Nei, hva synes dere? En fantastisk nabokrangel "in spe"? Smiler bredt bare jeg tenker på mulighetene i denne nabokrangelen. Det er nesten så jeg har lyst til å gå daglige natteturer med hugolille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy så slem du er! ;)

Skal følge med på hvordan dette utvikler seg.. En hund som er for snill til å bli politihund, men som er så aggressiv at den må gå tur om natten. Si meg; hvor aggressive må disse politihundene egentlig være??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23ogetthalvt år, og har bodd hjemmefra i seks år, eier huset vi bor i nå, så hvis hun skal komme på besøk for å snakke med mamma så kan det bli morsomt.

Tror egentlig ikke bikkja er så ille, men med gale eiere så kan vel det meste skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selve bikkja tror jeg ikke er så ille, brummer litt og flekker litt tenner, men tror mye av det avhenger av at han er bundet stramt til ett tre med to voksne mennesker hengende rundt han.

Bortsett fra det så har jeg bodd her ett år nå, og bare møtt han disse to gangene. Har blitt fortalt historier da, men de var så ville at jeg ikke trodde på dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom bare på en historie fra vår hverdag og håper ikke at det gjør noe at jeg kupper tråden din bittelitt! Vi har noen naboer med en greyhoundblanding som løp løs i hagen deres. Den ble etterhvert nokså bjeffete på andre hunder som gikk forbi og Fibi takket ikke nei og bjeffet gjerne tilbake. Vinteren kom og med den mye snø og enda mer snø.

En dag nevnte jeg for eieren til denne bikkja at jeg var litt bekymret for hva som ville skje hvis bikkja hoppet over gjerde. Da fikk jeg meg en lekse om at hunden hennes bjeffet bare fordi drittbikkja mi nibjeffet hver gang vi gikk forbi og hennes hund hadde aldri hoppet over gjerdet og kom aldri til å gjøre det.

Jeg ble litt paff,for jeg hadde vært ganske klar på at jeg var redd for hva min hund ville gjøre hvis hennes hund hoppet over til oss, så jeg hadde på en måte tatt på meg "skylda" allerede. Derfor gikk jeg videre uten å si noe mer, for noen nabokrangel er jeg ikke interessert i. Nå har jo Fibi en del passeringstrening, så vi jobbet litt med å gå fot forbi den hagen, for å unngå noe mer bråk og det ble fort slutt på bjeffing fra min drittbikkje, i allfall. ;) At levenet har fortsatt på andre siden av gjerdet, er ikke mitt problem. Vel, tilbake til historien.

Da snøen var på sitt høyeste, gikk jeg stort sett andre veier enn forbi dette gjerdet, for jeg stolte slett ikke på at ikke hunden hoppet over. Men da våren kom, begynte vi å gå der igjen når det passet sånn, fordi det er snareste veien til skogen.

En vakker dag hørte jeg bikkja nibjeffe oppe ved huset, da vi passerte. De driver å bygger i hagen, så porten sto oppe, men de hadde et provisorisk gjerde nærmere huset. Eierne sto i gården, så jeg var sikker på at hunden var under kontroll.

Plutselig kommer bikkja som et olja lyn ut av porten og nedover veien etter oss. Den hiver seg over bakparten på Fibi som går pent på plass i bånd (for det gjør man jo forbi den hagen ;) ) og i og med at båndet var løst, får Fibi snudd seg og svart på denne uvennlige henvendelsen, før far i huset kommer fykende og nokså skamfull drar bikkja med seg. Det var ikke noen alvorlig slåsskamp, mer litt sånn "jøss,jeg fikk tak i den irriterende hunden som til stadighet går forbi MIN hage, eh, hva gjør jeg nå, da?".

Etter denne episoden, er naboskapet igjen preget av vennlighet og gjensidig respekt for hverandres hundehold, så aldri så gæærnt at det ikke er godt for noe ;) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...