Gå til innhold
Hundesonen.no

Konkurrase etc: Hva bruker du hunden til


MonicaT

Recommended Posts

Har jo en Norsk Buhund, en allrounder som egentlig "bare" skulle være familiehund.

I utstilling satser vi på å bli godkjent som avlshund, selv om han mest sannsynlig ikke vil bli brukt..

LP er merst for treningens del, samarbeid osv. klasse 1 hadde jo vært toppers da ;)

Ellers av det vi driver med, AG, spor, trekk og kløv er det "kun" for aktivisering og for å ha noe å gjøre. Vi liker det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Australian Shepherd

Han er kjøpt for å trene redning, agility, lydighet og litt bruks. Målet (og håpet) er å få ham godkjent som redningshund, konkurrere i agility og kanskje vi kommer oss ut i konkurranseringen i lp og bruks også. Skal stille litt også, men der har jeg ikke noe høyere mål enn en blå sløyfe etter 15 (18)mnd slik at vi kanskje kan få championat i noe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en japansk spisshund hanne på litt over 2 år.

Målene er mange. Håper på et cert i sverige og such (og kanskje noen cacib og et cert i finland eller danmark?). Målene ellers er agility championatet og opprykk til klasse 3 i lp. Håper også at det kommer igang en viltspor gruppe her slik at vi får begynt å trent det og kanskje konkurrert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei dalmatinertispe på litt over 2 år.

Har først og fremst som mål å komme så langt vi klarer i LP - så får tiden vise hvor langt det er. Har ambisjoner om å konkurransedebutere i løpet av året.

Driver litt med bruks også, men treningen kommer foreløpig litt i bakgrunnen for LP-treninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Cavalier King Charles Spaniel som hovedakelig skal bli en best mulig familiehund. Med turer i skog og mark, en del kurs, elking med andre hunder og sånne vanlige familieaktiviteter. Det er jo hovedmålet.

Alikevel har jeg veldig lyst å la Prince prøve seg i agility og/eller utstilling. Dette tror jeg både han og jeg vil ha glede av ;)

Step 1:

Valpekurs som begynner på i morgen! :) Jeg gleder meg, og håper og tror Prince vil få stor glede av dette også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hunden min til bursdagen når jeg var 12 år, var ikke så mye jeg tenkte på da innen hva jeg skulle bruke henne til annet en agility.

Jeg har papillon da.

Det blir agility på oss om 1 år, skal begynne sammen med en vennine som har Labrador.

Men vis det var nå jeg skulle hatt hund, så hadde jeg kjøpt papillon da også tror jeg, og da hadde det vært utstilling og agility.

Får litt lyst å drive med freestyle også, etter å se sånne filmer av det.

Mål: Få Championatet på Blondie, ikke langt igjen til det nå :) Mangler Stor Certet.

Vil også ha noen gode premieringer i agility B)

(har lyst å sette valper på henne en gang, men mamma vil ikke og da kan jeg ikke før jeg har flyttet hjemmeni fra, da er hun vell for gammel, mamma sa hun måtte få sitt første kull før hun var 5 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missy, border collie, 2 år. Tränas i lydnad, vallning, spår, sök och agility. Målsättningen är att komma så långt som vi bara kan i lydnaden, ta gk vallhundsprov, SBCH och kanske tävla lite agility.

Shejpa, jaktcocker, snart 5 mån. Ska bli jakthund. Drömmen är championat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så mange med mål og mening! I utgangspunktet var målet med våre hunder bare at de skulle ha det bra og vi skulle ha det bra med dem, men så er det faktisk blitt bruk for dem allikevel til andre ting.

Basenjien:

I tillegg til å være vår hverdagsterrorist er hun også et utøvende jakthund - vi bruker henne til skogsfugljakt, noe hun var vist seg glimrende til. På sikt skal hun kanskje brukes til snikjakt på rådyr (da må hun dog være i bånd. Hun tar igjen rådyr, så noen løsjakt på rådyr kan det ikke bli snakk om).

Og målet med jaktherlighetene? Ikke jaktprøver ihvertfall, vi har ingen mål for henne men for gubben - at han faktisk kunne klart å skyte en skogsfugl slik at lille basenji fikk en kjempebelønning for hennes fantastiske jaktinnsats!

Flatcoated retriever:

Han er opprinnelig basenjiens "toy boy", han som holder henne med selskap (for basenjien kan ikke være alene hjemme), samt at han er vår elskede tomsing og han sørger for en veltrimmet familie. Han har vært ganske så ubrukelig egentlig, men i det siste er han blitt mer "moden" og har begynt å apportere. Så når basenjien har mistet bort frakken sin i skogen (hun må ha frakk når det er kaldt, men den sitter veldig løst for jeg er livredd for at hun skal sette seg fast - og dermed så detter den svært lett av, vi har mistet bort masse frakker..), så finner Kark dem, i vinter mistet jeg kompasset mitt - han fant den (det var slik jeg oppdaget jeg hadde mistet kompasset - han kom bærende med det), han apporterer dummy og døde dyr også. Vi bruker han litt i skogsfugljakten også. Basenjien oppsøker fugl med nesa, og har vi gått gjennom et område uten at hun har funnet noe, så lar vi Kark gjennomsøke området etterpå. Han løper og løper og løper (nesa er visst bare noe han har for å få en pen ende på ansiktet), så skulle det være en fugl som basenjien ikke har fått teften av. kommer han å løpe på den før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatcoated retriever:

Han er opprinnelig basenjiens "toy boy", han som holder henne med selskap (for basenjien kan ikke være alene hjemme), samt at han er vår elskede tomsing og han sørger for en veltrimmet familie. Han har vært ganske så ubrukelig egentlig, men i det siste er han blitt mer "moden" og har begynt å apportere. Så når basenjien har mistet bort frakken sin i skogen (hun må ha frakk når det er kaldt, men den sitter veldig løst for jeg er livredd for at hun skal sette seg fast - og dermed så detter den svært lett av, vi har mistet bort masse frakker..), så finner Kark dem, i vinter mistet jeg kompasset mitt - han fant den (det var slik jeg oppdaget jeg hadde mistet kompasset - han kom bærende med det), han apporterer dummy og døde dyr også. Vi bruker han litt i skogsfugljakten også. Basenjien oppsøker fugl med nesa, og har vi gått gjennom et område uten at hun har funnet noe, så lar vi Kark gjennomsøke området etterpå. Han løper og løper og løper (nesa er visst bare noe han har for å få en pen ende på ansiktet), så skulle det være en fugl som basenjien ikke har fått teften av. kommer han å løpe på den før eller siden.

Nei, nå ble jeg glad, kakkerlakken kan jo brukes til noe! Store, sorte vimsegutten! Husker såre og triste ord rundt gutten og det gjør meg uendlig glad å høre at han klarer å bruke noe av vimsingen til noe fornuftig. For ett herlig syn det må ha vært å se han komme med kompaset. Ser det for meg :) forresten, nesa er jo ikke bare til pynt da, når han klarer å finne igjen ting. Han må jo bruke den litt da ;)

Så Topic:

Border Collie, mål: Noe mindre nå enn i starten. Ble så skuffet når ting ikke gikk den veien i det tempoet jeg ville. Så nå er vårt første delmål å få han (les meg) til å fungere i ringen, så gå elite på slutten av sesongen. Før vi satser på NM til neste år. Derfra er alt bonus :D Jeg satser også på gjeterhundprøve i løpet av høsten. Han ble kjøpt inn til dette formålet.

Schäfer, mål: ha minst mulig smerter, samt være minst mulig egoistisk når hans dager er talte. Han ble opprinnlig kjøpt inn for å være min lydighets/brukshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en strihåret dachs(drev-, hi- og sporhund) på snart 15 mnd.

Hun er i utgangspunktet en familiehund, men jeg trener også litt lydighet og skal begynne med blodspor. Til høsten skal vi gå 2 lydighetskurs og målet er å få tatt bronsemerket en gang. Hun skal kanskje bli brukt til rådyrjakt, hvis jeg får resten av familien med på det. (Jeg har også en drøm om at hun skal bli godkjent ettersøkshund en gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har akkurat Annette (Loke) bestemt seg for at Lita skal bli Norgesmester i LP! :)

Så det så! B)

Loke ble kjøpt inn for å være treningskompis først og fremst. Han var 16mnd og utrent, men når jeg pratet med oppdretter og hørte på klagingen til de forrige eierene skimtet jeg et potensiale ;) Etter å ha trent han noen dager ble målet fort gjort om til LP championat. Jeg har fått mer og mer smaken på rundering og så bare han blir helt frisk så skal vi få satt igang der for fullt (neste sesong håper jeg). Farfaren hans ble nordisk mester i rundering 11,5 år gammel så vi har gooood tid :D

I tillegg viste han seg å være penere enn først antatt: når jeg skulle stille han ut for å få blåsløyfe så fikk han storcert og cacib, så nå har vi Nuch som mål og. Men det er mest for syns skyld og ikke noen stor intresse hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det så! B)

Loke ble kjøpt inn for å være treningskompis først og fremst. Han var 16mnd og utrent, men når jeg pratet med oppdretter og hørte på klagingen til de forrige eierene skimtet jeg et potensiale :) Etter å ha trent han noen dager ble målet fort gjort om til LP championat. Jeg har fått mer og mer smaken på rundering og så bare han blir helt frisk så skal vi få satt igang der for fullt (neste sesong håper jeg). Farfaren hans ble nordisk mester i rundering 11,5 år gammel så vi har gooood tid :icon_cry:

I tillegg viste han seg å være penere enn først antatt: når jeg skulle stille han ut for å få blåsløyfe så fikk han storcert og cacib, så nå har vi Nuch som mål og. Men det er mest for syns skyld og ikke noen stor intresse hos meg.

Äh, det är ju pinsamt med NUCH på belgare :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tsssk <_< Aner jeg et snev av misunnelse? Jeg vet nok at du innerst inne har en aldri så liten drøm om å få en Int.Uch tittel på Sheipa! :icon_cry:

Hadde hun ønsket seg en Int. Uch tittel, så hadde hun vel ikke kjøpt en jack cocker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tsssk <_< Aner jeg et snev av misunnelse? Jeg vet nok at du innerst inne har en aldri så liten drøm om å få en Int.Uch tittel på Sheipa! :icon_cry:

Jag drömmer inte. Men Shejpa gör det. Det är därför hon ställer sig uppe på köksbordet och soffbordet hela tiden. Hon tränar på att ställa upp sig framför domaren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUND: Amira - Border Collie

MÅL:

- Komme på landslaget i lydighet, derretter å bli verdensmestere i lydighet. Vi har nådd til elite og har alle øvelsene godt befestet, så nå er det mer opp til meg!

- Et annet mål er i få Amira godkjent gjeterhund. Er et stykke på vei.

- Et tredje mål, som nå er oppnådd, er å bruke Amira som arbeidene gjeterhund til kuene hjemme.

HUND: Marko - Schäfer

MÅL: Marko er en gammel herremann, med gode vakt-egenskaper, og jobber til daglig som vaktmester på gården (for øyeblikket spiser han sikkert flere hundere homler om dagen - viktig å holde de unna! Skjærer er det også en travel jobb med om dagen)

Han har oppnådd bronsemerket (LP) med 166 poeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kooikeren (8 år) ble kjøpt i påvente av at det skulle dukke opp en oppdretter med friske schæfere. I ventetiden ble han brukt som prøveklut både i bruks og lydighet. Fungerer kjempebra til alt, også agility. Ble så fornøyd med dyret, at schæferplanene ble borte... men han er en størrelse for liten.

Berger des Pyrenees Face Rase (13 uker): Skal "snuse" litt på redningsarbeid. Har ellers ingen andre mål enn å slå alle BC`ene :icon_cry: Hittil slår han det meste i antall våte dammer inne, i oppfinnsomhet av uønskede aktiviteter, i klossethet... så noe av målet er allerede nådd (selv om det ikke akkurat var slike ting jeg tenkte på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag drömmer inte. Men Shejpa gör det. Det är därför hon ställer sig uppe på köksbordet och soffbordet hela tiden. Hon tränar på att ställa upp sig framför domaren!

Ah! Så det var det hun øvde seg på i helgen og... Og jeg som trodde hun bare prøvde å være ulydig :P

Var jeg dommer ville hun blitt champion straks B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...