Gå til innhold
Hundesonen.no

Dør fisken?


M2d

Recommended Posts

Hmm jeg kjenner nå noen som kun har bolle og ikke noe pumpe og fisken lever nå fint for det om :huh: Selvsagt må man jo skifte vann..

tror kanskje du missforsto...

bare du skifter vann, så kan den leve fint. men bare hør i dyrebutikken om hvilken type du kan ha og hva den krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha gullfisk bolle, bør du skifte ut en tredjedel av vannet litt oftere enn en gang i uken. Dette pga at vannet blir veldig oksygenfattig pga ingen sirkulasjon i vannet. Da bør du skaffe deg en pumpe. Hvis det er lite oksygen i vannet, vil fisken hele tiden svømme opp til overflaten for å få oksygen. Jeg ville også skaffet meg et lite akvarie istedenfor, da dette stort sett er lettere å holde. Du kan også ha litt andre fisk med en gang du får litt størrelse på karet og en varmekolbe.

Hvis du bestemmer deg for en bolle, er det viktig at du ikke skifter ut alt vannet når du skifter. Da fjerner du nødvendige mikroorganismer som fisken trenger for å leve oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt med Norge men i andre land er det faktisk forbudt med bolle til fisk, de mener at det er dyreplageri.. Jeg vet ikke helt om jeg vil dra det så langt men det er ikke tvil om at fisken trives bedre i et kar hvor du har pumpe og en varmekolbe for å unngå de store temp forandringene..

Lykke til, akvarium er moro! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke forbudt å ha fisk i boller i Norge, men det burde vært det. Det er mye vanskeligere å holde vannverdier, temperatur etc. på et akseptabelt nivå i en bolle enn i et kar. De aller fleste fisker er avhengig av pumpe, da de ikke kan puste luft. Hvis man ikke har pumpe, må man skifte vann veldig ofte. Et unntak finnes, og det er labyrintfisker, de kan også ta oksygen fra lufta, men heller ikke disse bør holdes i bolle.

Min anbefaling er å glemmer boller og kjøpe et akvarium hvis man skal ha fisk.

Gå gjerne inn på Akvarieforum eller Nettakvariet. Her vil du finne masse nyttig info om hold og stell av akvariefisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fiske-boller" er et tema som vekker omtrent like mye harme i akvariemiljøet som burbruk i hundemiljøet (hvis du har fulgt diskusjoner der..).

En bolle rommer kanskje 3-4-5 liter og en gullfisk kan bli opp til 20 cm - under gode forhold. Det sier seg selv at det er alt for liten plass for fisken å utvikle seg riktig.

OK, nå har fisker egenskap å ikke bli større enn plassen tillater - men det er et sørgelig faktum at gullfisk i boller sjelden blir særlig gamle. Folk er stolte av å fortelle at fisken levde kanskje ett år - mens de er totalt uvitende om at normal levetid på en slik fisk kanskje er 20..

Hvis man sammenligner med hund/katt - så er det vel få som synes det er greit å ha slike forhold for sitt husdyr at det har (i BESTE fall) sjagse til å leve til ettårs alder? Men med fisk er det liksom helt greit..

Så det ER en grunn for at gullfiskboller er forbudt i andre land - og selv labyrintfisker (kampfisk, f.eks) fortjener et optimalt liv, synes jeg.

Altså - et akvarium på MINST 60 liter - men jo større, jo bedre for fisken og tro det eller ei - jo MINDRE jobb er det med karet også.

En annen klar fordel med et ordentlig akvarium er selvsagt også at hvis man får skikkelig interesse for denne hobbyen - så har man muligheten til å skaffe flere fisker. Og et pent, velstelt akvarium med 4-5 gullfisker, masse sunne og friske planter, godt lys, klart vann (uten alger) i er så utrolig mye penere enn en liten bolle med en enslig liten fisk i. Og når man i tillegg ser at fisken(e) trives, de lever, og kanskje til og med trives så godt at de får barn - ja DA er det virkelig moro!

Forresten - gullfisker formerer seg svært, svært sjelden i vanlige akvarium, så hvis man vil ha unger må man satse på fisker Guppy, Molly eller Platy - dvs de som sies blir gravide bare de får vann på ryggen...

Så mitt råd er å skaffe et ordentlig akvarium med en gang - det er vel ingen av oss som vil med viten og vilje gi husdyrene våre dårlige odds for et godt liv?

Susanne

PS - jeg bruker også ordet gullfisk her, men mener eg. slørhale.

Egentlig er en gullfisk (carassius auratus) er en helt vanlig, litt kjedelig fisk, som ser ut i fasong som en abbor, eller en helt annen vanlig fisk.

Slørhalen er en avlsvariant med lange slør/finner, er rundere i formen og kommer i masse såkalte "fantasivarianter" - golfballformet, utstående øyne, doble finnesett, tofarget, trefarget, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hvis man vil ha en fisk og ikke så alt for stor plass, ville jeg heller anbefale en kampfisk..

De lever normalt sett i ganske små pytter ofte og tåler en del oksygenfattig vann...

men uasnett, før man skaffer seg fisk, les på nett el bøker.. det finnes veldig mye bra info.

Selv om det "bare" er en fisk, så er det et ansvar som følger med den også.. alstå man har det ansvaret og gi den det nødvendige miljøet og trivsel i sin lille våte hverdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ble sittende å lese alle innleggene som var her i denne tråden. Jeg hadde gullfisk i bolle da jeg var lita. Har aldri visst dette med at en bolle ikke er noe særlig å leve i og hvorfor. Satt her å opplyste mannen min om alt jeg leste også, han visste det heller ikke. Så da har vi lært noe nytt i dag. Skulle dagen komme at lysta på fisk skulle melde seg så veit vi hvertfall nå at da blir det hvertfall IKKE bolle. Skulle jeg snuble over andre som bruker bolle skal jeg informere dem også! Det er jo helt bak mål at dette ikke er forbudt i Norge også :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei! Ble sittende å lese alle innleggene som var her i denne tråden. Jeg hadde gullfisk i bolle da jeg var lita. Har aldri visst dette med at en bolle ikke er noe særlig å leve i og hvorfor. Satt her å opplyste mannen min om alt jeg leste også, han visste det heller ikke. Så da har vi lært noe nytt i dag. Skulle dagen komme at lysta på fisk skulle melde seg så veit vi hvertfall nå at da blir det hvertfall IKKE bolle. Skulle jeg snuble over andre som bruker bolle skal jeg informere dem også! Det er jo helt bak mål at dette ikke er forbudt i Norge også :)

Jeg ser på dyrebutikkene at de selger kampfisk i så små kar at de nesten ikke kan snu seg.

kampfisk liker jo planter, liker å gjemme seg litt.

Synes fisken så deprimert ut.

Men de påsto at det var helt ok.

Ja, i naturen lever de i rismark.

Det er grunt vann.

men de kan svømme langt.

De kan gjemme seg.

Jeg fikk en kampfisk av ei venninne som jeg hadde tenkt å ha i en 20 liters bolle.

Samtidig hadde jeg kampfisk i 67 liters akvarie.

den i akvariet er aktiv, den svømmer frem og tilbake.

Den er fredelig.

Men den i bolla sto stille, var litt "deppa"

Så leste jeg på akvarieforum at de liker å ha 25-28 grader.

Der det er ris er det jo varmt!

Så da fikk den komme i 112 liters akvariet med 25 grader. (de andre fiskene liker ikke 28 grader) Men jo varmere de har det, bedre trives de.

Så nå er Erling som han heter en lykkelig fisk som er mye mer aktiv!

NEI til KAMPFISK i kaldt vann i trange forhold!

Når man har de i akvarie kan de ligge på bunnen som de er døde, eller de er i overflaten å "puster"

De er snåle fisk som er moro å observere, og de fortjener absolutt et levedyktig miljø.

Søsteren min hadde slørhaler i samme gullfiskebollen.

De ble aldri mer enn 3 mnd gamle.

Store fisk krever plass!

Å overleve er ikke det samme som trivsel!

Jeg håper det blir forbudt med gullfiskebolle, min er nå tømt, vil ikke ha fisk oppi der, siden det ikke finnes varmekolbe som passer til den.

Og jeg ville kun brukt den til yngeleller karantene akvarie, ikke at fisken skulle bo trangt fast. (Og den er slett ikke den minste gullfiskebolla)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Helt enig med deg Netteliten!

Synes det er dårlig gjort av folk å sette fisk i små boller/akvarium. Det er jo som å nekte dem å vokse. Synes også dyrebutikker og lignende burde lat være å putte dyrene i små boller/akvarium, i stedet kan de gå foran med et godt eksempel.

Så på en dyrebutikk at de hadde kampfiskene i fødekasser, da ble jeg utrolig sint. Spurte hu dama bak kassen om hun syntes at det var riktig? Hun mente det var ikke så farlig så lenge de lå i et større akvarium med pumpe å sånn. Ba henne lese den "store kloke boken" hun hadde foran seg, å fortsatt sjønte hun ikke hvorfor jeg syntes det var galt.

Penger, penger, penger er det de tenker på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er grusomt at kampfisker (og andre fisker) blir holdt i små boller. Jeg har eget akvarium og vet litt om plass og sånt :o Jeg har oksygenpumpe og slikt men akkurat nå mangler jeg en plante. Den gikk i stykker (og hun i dyrebutikken sa at den planten var så god kvalitet på..... <_< ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...