Gå til innhold
Hundesonen.no

Stakkars lille jenten min

trevi

Recommended Posts

Lille Roma jenten min hadde seg sin daglige tussebyge som hun får rett før hun skal sove for natten... så slenger hun seg etter meg, hekter seg fast i sømmen på lommen min, og hjørnetannen knekker på midten og splintrer seg... Ringte dyrlegevakten og de ba meg ise ned tannen så blødningen stoppet, ingenting å gjøre med i kveld... Har gjort det nå, men er likevel urolig... Får nok komme meg til vet'en first thing in the morning.. for dette kan umulig være godt for gullet mitt...

Heldigvis er dette en melketann... men allikevell.. det er et par uker for tidlig, for den har ikke begynt å løsne enda, og hun er nettopp fylt 4 måneder...

Kan dette ha noen effekt for den kommende tannen!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du kan ta det helt med ro så lenge du stikker innom dyrelegen idag. Jeg har ikke peiling på melketenner, men det værste som kan skje er jo at de må trekke den og at den nye tannen kommer litt tidligere. Om dette har noen betydning for tannstillingen vet jeg ikke (dersom du skal stille), men vetrinæren kan nok svare deg på det. Dersom bruddet er langt nede på tannen gjør de sikkert ingenting og lar tannen falle ut av seg selv når den tid kommer. Min hund knakk nylig hjørnetannen sin (ikke melketann) og hun har ingen plager av dette. Jeg var veldig bekymret selv for det blødde jo sååå masse! Men det gikk bra, og tannen er fortsatt like halv... :D

Må få høre hvordan det går da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.. ja da, alt står bra til med jenten min... tannen er halv og nerven gliser.. *hehe* Vet'en ville ikke trekke den enda, fordi det kan ødelegge for veksten av den nye tannen (ja, hun skal stilles)... Fikk antibiotika for å forhindre infeksjon og noen smertestillende tabletter som hun skal få de førstkommende dagene...

Hun henger litt med hodet idag, og er ikke helt i form... Men etter en sånn opplevelse skjønner jeg henne godt... Hun har sikkert litt smerter og... Men men.. ikke så veldig lenge til tennene skal felles da, så håper det ordner seg for henne... *lille monster jenten min*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Heisann.. ja da, alt står bra til med jenten min... tannen er halv og nerven gliser.. *hehe* Vet'en ville ikke trekke den enda, fordi det kan ødelegge for veksten av den nye tannen (ja, hun skal stilles)... Fikk antibiotika for å forhindre infeksjon og noen smertestillende tabletter som hun skal få de førstkommende dagene...

Hun henger litt med hodet idag, og er ikke helt i form... Men etter en sånn opplevelse skjønner jeg henne godt... Hun har sikkert litt smerter og... Men men.. ikke så veldig lenge til tennene skal felles da, så håper det ordner seg for henne... *lille monster jenten min*

Ehhh.......... jeg ville gått til en annen veterinær jeg da....... - har aldri hørt at en veterinær lar en valp gå rundt å ha vondt fremfor å trekke tenner som skades. Bittet hennes blir ikke ødelagt av å miste en melketann - og du skriver at hun skal stilles - vel, tror du lille Roma vil synes det er fantastisk at fremmede folk skal plukke i munnen hennes om hun skal gå å ha vondt i ett par uker?

Nope - sikreste måten å få en hund til å virkelig HATE tannvisning er jo å ha vondt i munnen - så for utstillingskarrierens del så bør den tannen ut umiddelbart liksom.........

Hun er jo i en aldre hvor tennene om litt kommer til å hagle ut - så hvorfor i all verden skal hun gå å ha vondt til den løsner av seg selv.

Har hatt sprukket tann med synlig nerve jeg - og DET var nok til å få meg til tannlegen - og jeg har tannlegeskrekk av en sånn grad at jeg ligger våken natten før jeg skal og kaster opp i rein skjær angst......... Åpen nerve er vondt vondt vondt.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ny time bestilt hos en annen vet... kl 1830 skal jeg inn og få trekt tanna... de var enig med deg belgerpia i at tannen kan trekkes og at det ikke vil ha noe å si for tannstilling... og jeg har sett og sett, og blir mer sikker på at jeg vil gjøre det... det kan umulig være godt å ha den nerven hengende ute sånn som det...

wish me luck... aldri gøy når bikkjene skal i narkose... men må man så må man...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Da er ny time bestilt hos en annen vet... kl 1830 skal jeg inn og få trekt tanna... de var enig med deg belgerpia i at tannen kan trekkes og at det ikke vil ha noe å si for tannstilling... og jeg har sett og sett, og blir mer sikker på at jeg vil gjøre det... det kan umulig være godt å ha den nerven hengende ute sånn som det...

wish me luck... aldri gøy når bikkjene skal i narkose... men må man så må man...

Flott - lykke til - det går sikkert superbra........... :huh: skal tenke på dere vi......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj.... hadde ikke trodd at det måtte en 3 timers operasjon til... splintringen hadde forplantet seg helt opp i roten på tannen... så lille gullet måtte i full narkose og en tannlege ble kalt inn... De plukket små biter av tannen i fler timer... og lille snusk har sydd 3 bittesmå sting i munnen sin... Helt utrolig at det skal gå så gale bare ved at hun hang seg fast i buksen min... jaja, good thing at jeg ringte en annen dyreklinikk... så nå går lille sjangletrollet rundt her og lager moro... hun er helt utrolig, etter en 3 timer lang operasjon, og likevel finner hun på f**n.. hehe... tapre lille jenten min...gaflet i seg et helt måltid med "mushy" oppbløtt fôr (hun liker det best tørt til vanlig), hun var sikkert utsultet, stakkar...

takk til dere som har tenkt på oss... nå satser vi på at det ikke skjer mer uhell med stakkaren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
    • Tiden flyr og lille bebbisen blir snart året. 😱 Hun er fremdeles kanskje 6mnd i sitt eget hode da. 😂 Dagens agenda så slik ut 😴 etter å ha trent litt på fokus med bestekompis whippeten Leo som distraksjon, og så gått ett spor i nytt terreng etter en god times pause i bilen. 😁    Tidligere i mars når vi passet på ett lite småbruk. Fant en fin foss!   et par fra den lille uka vi hadde snø her sørvest. 😂
    • Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...