Gå til innhold
Hundesonen.no

Oj... Tok litt av under oppussinga


fidelio

Recommended Posts

Jeg og min kjære vaska huset i går. Når vi satt i sofaen glade og fornøyde, så fant vi plutselig ut at vi skulle se hvordan den ene veggen så ut uten brystvern, som det er over hele stua. Som tenkt så gjort, under der var det tapet. Under der var det papp. Under der var det spon. Under der var det panel, som var veldig fint, og som vi ville ha.

Så langt så greit.

Til en av oss begynte å lure på hva som var under gulvet. (helt fin parkett egentlig)

Så kikket vi der.

Under parketten var det ett vegg til vegg teppe. Under der var det papp. Under der var det laminat. Under der var det papp. Under der var det ett slags plastbelegg i ville farger. Under der var det tregulv.

Ett døgn senere sitter jeg på rommet etter å ha revet vekk søtti kvadratmeter gulv og vegger og lister.

Panelet var bare under den første veggen, og gulvet er ganske slitt og malt i mange farger.

Jeg vet ikke hva jeg skal spørre om engang, er det noen som har noen tips?

Har aldri pusset opp noe egentlig, og er ikke engang sikker på om jeg trenger tips eller trøst.

Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj,oj,oj og stakkars deg, sier jeg bare... :icon_redface:

Har vært gjennom noe av det samme selv egentlig.... Veggene ga jeg opp, la heller panel som jeg malte, men det originale tregulvet som lå under x antall belegg, laminat og tepper, bare ville jeg ha...

Det var ett skikkelig mareritt, jeg lover....

Om du bestemmer deg for å fortsette arbeidet selv, anbefaler jeg deg i hvert fall å leie skikkelig utstyr for sliping etc. Men jeg fikk det aldri til skikkelig på egen hånd, så etter gud vet hvor mange timer med svette og tårer, endte det med at jeg leide inn folk til å slipe og lakke gulvet, mens jeg tok med meg bikkja på en ukes ferie... :D

Skal jeg gjøre noe tilsvarende igjen, leier jeg inn folk fra dag en.

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca hvor mange penger brukte du? Om det ikke er frekt å spørre?

Skal også legge panel over mesteparten av stua, men det er gulvet jeg helst vil ha, og som jeg er mest bekymra for kommer til å bli pes..

Leie slipemaskin her kosta 500 i døgnet ca.

Hvor lang tid hvis man jobber hardt men kanskje ikke så veldig effektivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, skaffet dere litt av en jobb da...

Hva var under på de veggene det ikke var panel da? Her kan dere jo male panelet i en pen farge. Hvis det ikke er behandlet pr i dag kan dere også alternativt bruke panelvask som egentlig er uttynnet maling. Vil anbefale hvit isåfall. Da vil dere fremdeles få følelsen av tre men at det blir lysere og renere. Hvis det på de andre veggene ikke er noe særlig brukbart materiale men jevnt underlag kan dere legge strie eller tapet. Dersom det er veldig ujevnt ville jeg lagt på nye gipsplater og sparklet og pusset skjøtene. Disse kan enten males direkte eller gir et bra underlag for strie eller tapet.

Når det gjelder gulvet så kan det slipes (vil jeg tro, dersom det er heltre). Hvis det derimot er mye sprekker mellom bordene er det vanskelig å få et bra resultat, så da ville jeg lagt ny laminat/parkett oppå. Hvis det ser bra ut kan det som sagt slipes og evt lakkeres,beises eller males.

Lykke til! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under der det ikke er panel er det stort sett sponplater, vi vurderer å legge sånn klikkklakkpanel.

Tregulvet er fine brede planker, men det er litt sprekker imellom de, og omtrent tusen spiker i annenhver planke.

Har liksom ikke lyst til å legge ny parkett siden vi egentlig rev vekk en nesten ny og helt fin en.. :icon_redface:

Budsjetttips mottas også forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca hvor mange penger brukte du? Om det ikke er frekt å spørre?

Skal også legge panel over mesteparten av stua, men det er gulvet jeg helst vil ha, og som jeg er mest bekymra for kommer til å bli pes..

Leie slipemaskin her kosta 500 i døgnet ca.

Hvor lang tid hvis man jobber hardt men kanskje ikke så veldig effektivt?

Nå er dette noen år siden, og jeg husker ikke helt, men alt i alt ble det ganske dyrt. Først og fremst fordi jeg først leide slipemaskin, men allikevel måtte leie noen til å gjøre jobben etterpå. Men jeg husker at jeg syntes det var billig å få folk til å gjøre det, jeg tror jeg betalte rundt 3000,- +mva, og det var ca 40m2 skulle fikses. Da ble det slipt og lakket 3 strøk. Men jeg hadde selvfølgelig gjort mye av grunnarbeidet.

Det værste var vel ikke akkurat pengene, men den helvetes jobben.... Jeg måtte sitte med varmepistol, og skrape lim av 40m2. Og det måtte skrapes HARDT: Jeg var helt av i armer, og knærne var helt gående osv... Brukte sikkert en 4-5 dager på dette (og jeg fikk hjelp av kjæreste og venner). Når det var gjort var det frem med slipemaskin, noe jeg trodde skulle bli grei skuring, men den gang ei... Når ikke underlaget er optimalt er det ikke lett å gjøre dette selv (hvis man ikke har litt erfaring). Papiret røk, slipte for mye noen steder, for lite andre steder etc. Gulvet var alt annet en plant etter at jeg hadde holdt på en stund... :icon_redface:

Er det slått ned mye spikere i gulvet, blir ikke dette særlig fint. Jeg hadde og det i ene hjørnet av stua, men trodde det skulle gå greit. Spikerne ble trukket ut, og det så ikke så halvgalt ut, men etter sliping blir gulvene mye lysere og spikerhullene kommer myyyyye bedre frem. Avhenger jo selvfølgelig av hvordan du skal behandle det, men jeg ønsket gulvet så lyst som mulig, og da ble det ikke særlig pent.... Men i og med at det kun var en liten del, gikk det greit. Noen møbler akkurat der... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, er glad for at jeg har en snekker her hjemme jeg nå :) som kan gjøre all snekkring og sånnt selv, og får rabatter på enkelte butikker :D

skal jeg spørre han om tips for deg?

Nettopp det er grunnen til at jeg sier jeg skal gifte meg med en snekker! :D Pappa er snekker så jeg har skjønt hvor mye billigere alt blir hvis man har en håndtverker i huset.

Men i hvertfall. Jeg synes det høres billigst og enklest ut å legge laminat på gulvet. Laminat holder seg enormt bra, og det er vel en ganske billig løsning. Ganske morsomt det dere gjorde da! Dere vil sikkert klare å se det humoristiske i det etter hvert. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det er grunnen til at jeg sier jeg skal gifte meg med en snekker! :D Pappa er snekker så jeg har skjønt hvor mye billigere alt blir hvis man har en håndtverker i huset.

Men i hvertfall. Jeg synes det høres billigst og enklest ut å legge laminat på gulvet. Laminat holder seg enormt bra, og det er vel en ganske billig løsning. Ganske morsomt det dere gjorde da! Dere vil sikkert klare å se det humoristiske i det etter hvert. :D

sånn klikk laminat er idiotsikkert.. sånn klarer TILOGMED JEG og legge.. under oppsyn da :P hehe.. men var ikke særlig vanskelig... ( men er litt smart å spille dum, da slipper man.. særlig når man har en perfeksjonist til samboersnekker :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn klikk laminat er idiotsikkert.. sånn klarer TILOGMED JEG og legge.. under oppsyn da :D hehe.. men var ikke særlig vanskelig... ( men er litt smart å spille dum, da slipper man.. særlig når man har en perfeksjonist til samboersnekker :D )

Genialt! :) Slenger meg på den. Mannfolka tar alltid over drittjobben hvis du ikke virker heeelt sikker på at du vet hva du gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi! Så moro at du har laget deg et oppoussingsobjekt :D Synes gammelt ordentlig tregulv er utrolig fint! Mye finere enn sånn billiglaminat i såfall.

Kjenner du noen som kan hjelpe dere med sliping og lakking? Tror ikke jeg hadde begitt megselv utpå et slikt prosjekt uten videre. Tror som Molly sier at det kanskje er like greit å leie inn noen til å ta gulvet.

Veggene derimot er det jo bare å give løs på :) Kunne ha vært fint med en vegg med panel og resten i fin tapet eller noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å beise gulvet mørkt, tror du spikerhullene vil synes veldig da? Evt, er det bedre å sparkle?

Mannen som bodde her før var visstnok spikergal, fire-fem spiker i hver planke hver tiende centimeter.. Heldigvis limte han ingenting, så når spikrene går bort er det bare ett lag tynn gammel maling over treet.

Jeg vil ikke ha laminat egentlig. Hadde jo det, før, men gulvet under er tykke fine trebord, ca. 15 cm. brede.

Min kjære er jo litt "handy" så kommer nok til å overlate sliping til han slem som jeg er. Har i dag sittet på bordet og kommet med lure tips mens jeg drikker øl, og ser på min kjære som sirkelsager rundtomkring :)

Har jo gjort litt fornuftig også da.

Gulvet har endel sprekker imellom og sånt også, men nå har jeg blitt glad i gulvet, så nå skal vi ha det!

Og toya, Ja! spør han! Vil dere kanskje komme på besøk? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å beise gulvet mørkt, tror du spikerhullene vil synes veldig da? Evt, er det bedre å sparkle?

Mannen som bodde her før var visstnok spikergal, fire-fem spiker i hver planke hver tiende centimeter.. Heldigvis limte han ingenting, så når spikrene går bort er det bare ett lag tynn gammel maling over treet.

Jeg vil ikke ha laminat egentlig. Hadde jo det, før, men gulvet under er tykke fine trebord, ca. 15 cm. brede.

Min kjære er jo litt "handy" så kommer nok til å overlate sliping til han slem som jeg er. Har i dag sittet på bordet og kommet med lure tips mens jeg drikker øl, og ser på min kjære som sirkelsager rundtomkring :D

Har jo gjort litt fornuftig også da.

Gulvet har endel sprekker imellom og sånt også, men nå har jeg blitt glad i gulvet, så nå skal vi ha det!

Og toya, Ja! spør han! Vil dere kanskje komme på besøk? :P

Høres bra ut! Det kan sikkert bli ganske stilig med et litt old-fashion gulv. Brede bord med litt avstand mellom. Ser det for meg, blir nok riktig fancy når dere blir ferdige! :D:) Og ja, overlat det til typen, da får han det som han vil. Selv om det kanskje egentlig er du som er sjefen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å beise gulvet mørkt, tror du spikerhullene vil synes veldig da? Evt, er det bedre å sparkle?

Mannen som bodde her før var visstnok spikergal, fire-fem spiker i hver planke hver tiende centimeter.. Heldigvis limte han ingenting, så når spikrene går bort er det bare ett lag tynn gammel maling over treet.

Jeg vil ikke ha laminat egentlig. Hadde jo det, før, men gulvet under er tykke fine trebord, ca. 15 cm. brede.

Min kjære er jo litt "handy" så kommer nok til å overlate sliping til han slem som jeg er. Har i dag sittet på bordet og kommet med lure tips mens jeg drikker øl, og ser på min kjære som sirkelsager rundtomkring :)

Har jo gjort litt fornuftig også da.

Gulvet har endel sprekker imellom og sånt også, men nå har jeg blitt glad i gulvet, så nå skal vi ha det!

Og toya, Ja! spør han! Vil dere kanskje komme på besøk? :P

Originale tregulv kan IKKE sammenlignes med verken parkett eller (i hvert fall ikke) laminat. :P

Mørkbeiset tror jeg går bedre i forhold til hvor mye spikerhullene vil synes.

Hos meg ble gulvet helt lyst, mens spikerhullene ble brune, så mørkbeiset er jeg sikker på at blir kjempefint... :D

Og kanskje enda bedre hvis du sparkler, men det aner jeg ikke, bare en tanke....

Masse lykke til, hadde vært gøy med noen bilder underveis. Er sikker på at det blir kjempefint, og et gulv med sjarm... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt! ;) Slenger meg på den. Mannfolka tar alltid over drittjobben hvis du ikke virker heeelt sikker på at du vet hva du gjør...

Hihi - på samme måte som at kvinnfolka fort tar over klesvasken om man bare strategisk plaserer et par nye, røde sokker sammen med hvite klær i vaskemaskin :P Funker ikke det, så er det bare å vaske en ullgenser på 90 grader, for så å tørketromle den - den blir som et dukkeplagg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi - på samme måte som at kvinnfolka fort tar over klesvasken om man bare strategisk plaserer et par nye, røde sokker sammen med hvite klær i vaskemaskin :P Funker ikke det, så er det bare å vaske en ullgenser på 90 grader, for så å tørketromle den - den blir som et dukkeplagg ...

Her i huset er det som regel motsatt. Du kan tro Tore har hatt laaange samtaler med meg om antall grader og mengde klær i maskinen :P

Men on topic så er tregulv myye flottere enn lamiant. Jeg liker trevegger også men mange mener det blir for "hyttelignende" da. Syns det er fint jeg.

Du må legge ut noen før og etterbilder også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er jeg utrolig dårlig på datating, hvis ikke tror jeg det hadde vært mange fler sympatierklæringer her..

På den lyse side er det nå ti cm. høyere under taket! (og masse gamle gulvbelegg i hagen)

Har lest masse instruksjoner om hvordan legge ut bilder, men klarer det ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...