Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan det skje at....


Rosin

Recommended Posts

Si at valpen tygger på et møbel, biter i armen din, bjeffer, eller hva som helst - og du klikker og belønner når den slutter; Kan det hende at valpen lærer seg at det lønner seg å starte rabalder, fordi når den slutter får den godbit? :)

Kronglete fortalt men.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at valpen tygger på et møbel, biter i armen din, bjeffer, eller hva som helst - og du klikker og belønner når den slutter; Kan det hende at valpen lærer seg at det lønner seg å starte rabalder, fordi når den slutter får den godbit? :)

Kronglete fortalt men.. ;)

JAAAAAAAAAAAAA det kan den.

Jeg har en hund som er helt rå til å kjede sånne ting. Når han var valp var han fæl til å bite i gulvteppet. Jeg avledet, lokket eller hva som helst, og når han sluttet med bitingen fikk han godis. Noen sånne erfaringer, og han lå med teppet i munn og kunne t.o.m lage lyd, bare for å få vist meg hva han drev med...

Samme hadde vi med hestemøkk. Jeg sa nei, han lystret og fikk godbit, etter en stund løp han bort til møkka, åpnet munnen over og tittet på meg. Jeg sa nei, og bikkja kom logrende. "Jippi, jeg trener muttern! "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at valpen tygger på et møbel, biter i armen din, bjeffer, eller hva som helst - og du klikker og belønner når den slutter; Kan det hende at valpen lærer seg at det lønner seg å starte rabalder, fordi når den slutter får den godbit? :)

Kronglete fortalt men.. ;)

Ikke at jeg brukte klikker, men var en episode jeg var på kurs, og han gjorde noe han ikke skulle, men når han ga seg, så fikk jeg beskjed å belønne. Og etter noen ganger forstod han at om han gjorde det men slutta så fikk han jo godbit. Så vi måtte gjøre det på en helt annen måte. (husker ikke hvordan), men trenerne så jo at han gjorde det kun for godbitens skyld

EDIT: skrivefeil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jo egentlig seg selv det mener no jeg. Hvis du har en hund som går på bordet og du belønner hver gang den går ned, vil jo hunden etterhvert koble at den må opp på bordet først for å kunne gå ned og få belønning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at valpen tygger på et møbel, biter i armen din, bjeffer, eller hva som helst - og du klikker og belønner når den slutter; Kan det hende at valpen lærer seg at det lønner seg å starte rabalder, fordi når den slutter får den godbit? :)

Kronglete fortalt men.. ;)

Det har jeg også lurt på! Virker som om Tussie er litt ekstra vill noen ganger kun fordi hun vet hun får godis når hun slutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jo egentlig seg selv det mener no jeg. Hvis du har en hund som går på bordet og du belønner hver gang den går ned, vil jo hunden etterhvert koble at den må opp på bordet først for å kunne gå ned og få belønning...

Vel, vet du hvordan man kan unngå at det skjer da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vet du hvordan man kan unngå at det skjer da? :)

Valpen/hunden må ikke få muligheten til f.eks å gå på bordet. Altså, må du holde øye med valpen/hunden din, så den ikke får muligheten til å gjøre det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det en hund som innimellom henter seg en lepepomade, eller lighter, eller andre mennesketing som hun bærer litt rundt på. Hvis ingen ser det, eller gir henne noe oppmerksomhet på det (dvs. bytter i en godbit), så slipper hun det rett foran beina mine og ser på meg med hallo-er-du-helt-fjern-jeg-er-jo-rampete-blikket.

Det er nok ikke så mye tvil om at ved å få godbit når hun slipper, har hun lært at hun først må ta noe "forbudt". Ser ikke på det som noe stort problem, jeg da. For et år siden lå hun under bordet og voktet de sure sokkene hun hadde rappet med knurr og glefs, så den lille bieffekten av "bytte"innlæringen er en bagatell! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen/hunden må ikke få muligheten til f.eks å gå på bordet. Altså, må du holde øye med valpen/hunden din, så den ikke får muligheten til å gjøre det :)

Det er jo klart, men uhell skjer alltid. Tenkte mest på hvordan man skal lære hunden at den ikke skal gå på bordet/tygge på stolen eller hva det nå er.. ;) For før eller siden skjer det vel at den gjør noe den ikke skal.. regner jeg med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kan skje! Lita har en tendens til å gjøre det der... Et eksempel er: Lita drar i båndet og mor er ikke spesielt glad i Lita når hun leker trekkhund! Lita slakker båndet og mor klikker. Lita kaster seg fram og tipper nesten mor overende før hun hopper tilbake og forventer klikket og godbiten sin... :rolleyes:

Jeg løste den med å klikke før hun i det hele tatt fikk dratt, selvom hun hadde god fart framover så fikk hun klikk før hun nesten dro meg overende og det tok ikke spes lang tid før hun skjønte poenget! :) Nå går hun pent i hverdagen, ikke like pent i stressa situasjoner, men det er flest hverdager så jeg gidder ikke jobbe så mye med det andre! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klart, men uhell skjer alltid. Tenkte mest på hvordan man skal lære hunden at den ikke skal gå på bordet/tygge på stolen eller hva det nå er.. :) Får før eller siden skjer det vel at den gjør noe den ikke skal.. regner jeg med. ;)

Bank i bordet så har det ikke skjedd her i huset enda, men jeg har vært veldig våken for at sånne situasjoner ikke skal skje, men nå ser jeg på hele Ally når hun har tenkt å finne på noe "faenskap" og avleder henne før hun får gjort noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æhhhhh... hva er så forferdelig galt med et enkelt NEI ?

Si nei, fjern hunden fra det den driver med - og ikke noen belønning. Enkelt og greit liksom: De kobler det fort om man bare er konsekvent. Hvorfor gjøre ting så innihampen komplisert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æhhhhh... hva er så forferdelig galt med et enkelt NEI ?

Si nei, fjern hunden fra det den driver med - og ikke noen belønning. Enkelt og greit liksom: De kobler det fort om man bare er konsekvent. Hvorfor gjøre ting så innihampen komplisert ?

Haha, dette er nok en tråd som får "ikke-klikkere" til å rive seg i håret, og det er helt forståelig... :)

Av og til er det enkle det beste, man belønner ikke hunden for å gå NED fra bordet liksom, klarer man ikke hindre den i å gå opp, står man jo ikke å venter på at den skal finne det for godt å gå ned, og så belønne. Da lemper man bikkja enkelt og greit ned, og sparer belønningen til den gjør noe som fortjener en belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette er nok en tråd som får "ikke-klikkere" til å rive seg i håret, og det er helt forståelig... :)

Av og til er det enkle det beste, man belønner ikke hunden for å gå NED fra bordet liksom, klarer man ikke hindre den i å gå opp, står man jo ikke å venter på at den skal finne det for godt å gå ned, og så belønne. Da lemper man bikkja enkelt og greit ned, og sparer belønningen til den gjør noe som fortjener en belønning.

Hehhee.. jeg river meg nå i håret av både klikkere og ikke-klikkere jeg da, noen ganger ;).

Jeg er helt for å FOREBYGGE uønsket adferd, tror jeg har lyktes veldig bra med det på yngstemann her i huset, men selvsagt lemper man dyret NED fra bordet om man ikke ønsker å ha en 4-beint sak oppå bordet. Ehhhhh... jeg har sett min yngste GÅ på bordet et par ganger, og da har jeg blitt så overraska og lattermild at jeg ikke har gjort noen ting - bare ledd høyt... ;). Så hun VET altså ikke at det ikke er lov, men det er jo ikke en daglig foreteelse liksom ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehhee.. jeg river meg nå i håret av både klikkere og ikke-klikkere jeg da, noen ganger :icon_redface:.

Jeg er helt for å FOREBYGGE uønsket adferd, tror jeg har lyktes veldig bra med det på yngstemann her i huset, men selvsagt lemper man dyret NED fra bordet om man ikke ønsker å ha en 4-beint sak oppå bordet. Ehhhhh... jeg har sett min yngste GÅ på bordet et par ganger, og da har jeg blitt så overraska og lattermild at jeg ikke har gjort noen ting - bare ledd høyt... :D. Så hun VET altså ikke at det ikke er lov, men det er jo ikke en daglig foreteelse liksom ;).

Enig igjen. Jeg har også kommet over kameraten min på bordet en gang. Utrykket hans når han oppdaget at han var fersket er gull verdt. ;) Jeg skulle gitt mye for å hatt kamera i nærheten akkurat da.

Han har aldri før vært på bordet, så han har ikke "lært" at det ikke er lov, men språket hans da han tuslet ned, viste tydelig at han skjønte at han hadde gjort noe som ikke er helt akseptert i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Det er ingenting galt med et NEI, nei. Men siden jeg forsøker å sette meg inn i klikkertankegangen tenkte jeg det er mange her som kunne hjelpe meg med det. :D Men for all del, det kan godt hende jeg finner ut at en verbal irettesetting er mer effektiv, og da blir det det jeg bruker. ;)

Det er i det minste litt beroligende (misforstå meg rett) å se at det er flere som har gått i den fella jeg holdte på å gå i: Belønne når den uønska adferden opphører. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring hadde jeg Tok til min store ergrelse noen uker (eller var det måneder??) før jeg skjønte hva hun drev med. Trente ikke så ofte på å gå pent, så den store skaden hadde ikke skjedd. Jeg sluttet å klikkertrene båndgåingen, for å si det sånn. Stopper bare når hun drar, evt rygger/snur, og går videre når hun går fint. Smarte hunden som skjønte at hun kunne få godbit for noe slikt.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da. Hehe.

Hva kan man gjøre for å unngå at hunden lærer seg dette ?

du kan si nei :icon_redface: Hvis du har lært den hva et nei betyr da. Og hvis et nei ikke funker burde man jo ta hunden. F.eks biting på ledninger er livsfarlig for hunden, så det ville jeg aldri gamblet på at holdt med en avledning. Hehe. Der forteller jeg hunden med en gang at dette absolutt ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan være ganske flinke til å trene eierene sine, ja! Hehe..

Jeg klikkertrener rent i treningen, men jeg bruker ikke klikkertrening i hverdagen. Jeg har stor beundring for de som klarer å være konsekvente nok til å gjøre det, for jeg tror det krever at man er gjennomtenkt og flink til å følge med.

Så siden jeg aldri har klikkertrenet i oppdragelse/hverdag, har jeg løst sånne "ta ting", "gå på bordet"-adferder med å enkelt å grei fjerne henne fra situasjonen, og si NEI til henne.

F.eks har vi en sånn peisblåser som vi regnet med kom til å få seg noen herlige tyggemerker. Men det holdt at vi rett og slett fjernet henne fra den et par ganger og sa nei, og den peisblåseren er fremdeles like fin! :icon_redface: Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...