Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase kan passe (oppdatert)


Wanderlust

Recommended Posts

Ja jeg har sett litt på tolleren, men vil høre litt hva dere mener, og om det er andre raser.

-jeg er yngst i huset (19år)

-har jo en hund til fra før

Noe mer dere lurer på så bare å spørre :) Og jeg er ikke helt sikker når det blir en hund nr to.

Så bare å komme med forslag. ;)

Oppdatert:

Kriterier:

-den skal være liten i str (ikke miniatyr, men ikke over 50 hvertfall)),

-kunne trene lp/ag,

-ikke mye pelsstell (litt er jo en selvfølge).

-også skal den kunne stilles ut.

-Lite jakt/gjeterinnstinkt

Rase listen jeg har kommet frem til nå:

-finsk lapphund

-Lundehund,

-toller,

-sheltie,

-Mudi,

-dansk svensk gårdshund,

(tolleren er forløpig tatt vekk fra listen).

Så da trenger jeg gjerne litt innspill. Hvilken tror dere vil passe? Hva ligger prisen på rasen? Noe mer jeg bør vite om rasen også?

Bare sleng ut hva du måtte komme på. Og er det noen raser utenom den listen som kan passe, så spytt ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Kelpie? Eller Berger des Pyrenees? (Face Rase er mer sosial enn Poil Long, og penere!). Eller om du går for en størrelse mindre; Kooiker-hunden?

Flotte, lettstelte hunder med høy arbeidsiver og masse energi!

link til de rasene som er i tykk skrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linker:

http://clubbergerdespyrenees.se/

http://www.blueearthnet.com/pyreneanshepherds/alpha.html

På norsk heter rasen "Pyreneisk gjeterhund". Face Rase heter i tillegg "med korthårs hode".

Det er ikke så mange Face Raser i Sverige... kun 1 oppdretter. Denne franske kennelen har flotte Face Raser:

http://www.la-vie-pastorale.com/content.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linker:

http://clubbergerdespyrenees.se/

http://www.blueearthnet.com/pyreneanshepherds/alpha.html

På norsk heter rasen "Pyreneisk gjeterhund". Face Rase heter i tillegg "med korthårs hode".

Da sa det meg litt mer ang navnet :D nydelige hunder, og må si jeg ikke er så glad i "hårete" ansikt, men den korthårede var fin :icon_redface: Men vet svært lite om rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår Toller jeg! :D Sjokkerende... ;)

Men ELSKER BC også da! Vanskelig valg dette her... Ja takk begge deler, sier nå bare jeg! ;)

BC blir det ikke for denne gangen, ettersom jeg nå ønsker en hund jeg evt KAN stille ut ;) men skal ikke se bort fra at det blir en om en GOD stund :P for er en herlig rase :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sa det meg litt mer ang navnet :D nydelige hunder, og må si jeg ikke er så glad i "hårete" ansikt, men den korthårede var fin :icon_redface: Men vet svært lite om rasen..

De er jo ikke så vanlige da. Har vært i kontakt med rasen i 2 år (Sverige og Sveits), og har forelsket meg fullstendig! Brukes mye til redningsarbeid i Østerrike og Sveits, er en hardt arbeidende gjeter i hjemlandet Frankrike, Verdensmesteren i Agility er en harlekin Face Rase tispe, Svenskene har mange aktive og gode i agility og lydighet (mest Poil Long)... og i heimen har jeg en 12 uker gammel svart Face Rase gutt som skal slå alle Border Colliene i lydighet! og alle Tyskerne og Belgerne i bruks! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se tråder om Entlebucher sennenhund da vel, det er en aktiv og morsom rase som er med på alt, både bruks, lp, ag, utstilling osv. De gjeter gjerne også, men kan være litt "harde" på sau etter hve jeg hører, de er jo brukt på kyr fra gammelt av.

Ikke mye pelsstell å snakke om, kladder ikke under labbene om vinteren, og har nok underull til å være ute da også selv om den er korthåret.

En stor fordel; en aktiv rase som "har av-knapp" og er rolige inne.

I det hele tatt er det en fantastisk rase! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ikke fått sånn veldig mange forslag, og skulle ønske noen kom med andre raser også, kanskje av de som ikke er mest populærer!

Som sagt, egne seg til LP, og stilles ut, uten timesvis av pelsstell på forhånd.

Og ikke større enn 60cm. og ikke sånn veldig "tung" hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. En Basenji er en flott utstillingshund, ca 40 cm, med minimalt pelsstell. Om du vil høyt opp i LP kreves MASSE arbeid, men jeg holder akuratt på å jobbe mot bronsemerket mot min vesle-gutt, og han er riktig så fink:) En særegen, majestetisk, utspekulert og sjarmerende rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Oppdatert:

Kriterier:

-den skal være liten i str (ikke miniatyr, men ikke over 50 hvertfall)),

-kunne trene lp/ag,

-ikke mye pelsstell (litt er jo en selvfølge).

-også skal den kunne stilles ut.

-Lite jakt/gjeterinnstinkt

Rase listen jeg har kommet frem til nå:

-finsk lapphund

-Lundehund,

-toller,

-sheltie,

-Mudi,

-dansk svensk gårdshund,

(tolleren er forløpig tatt vekk fra listen).

Så da trenger jeg gjerne litt innspill. Hvilken tror dere vil passe? Hva ligger prisen på rasen? Noe mer jeg bør vite om rasen også?

Bare sleng ut hva du måtte komme på. Og er det noen raser utenom den listen som kan passe, så spytt ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt før så tror jeg finsk lapphund eller lundehund kan passe deg...!

Liker jo lundehunden, men er litt i tvil om det går med lp eller ag da :D

Nå er jo ikke kravet mitt å komme i eliteklassen. Men å få konkurrert litt i de laveste klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...