Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase kan passe (oppdatert)

Wanderlust

Recommended Posts

Ja jeg har sett litt på tolleren, men vil høre litt hva dere mener, og om det er andre raser.

-jeg er yngst i huset (19år)

-har jo en hund til fra før

Noe mer dere lurer på så bare å spørre :) Og jeg er ikke helt sikker når det blir en hund nr to.

Så bare å komme med forslag. ;)

Oppdatert:

Kriterier:

-den skal være liten i str (ikke miniatyr, men ikke over 50 hvertfall)),

-kunne trene lp/ag,

-ikke mye pelsstell (litt er jo en selvfølge).

-også skal den kunne stilles ut.

-Lite jakt/gjeterinnstinkt

Rase listen jeg har kommet frem til nå:

-finsk lapphund

-Lundehund,

-toller,

-sheltie,

-Mudi,

-dansk svensk gårdshund,

(tolleren er forløpig tatt vekk fra listen).

Så da trenger jeg gjerne litt innspill. Hvilken tror dere vil passe? Hva ligger prisen på rasen? Noe mer jeg bør vite om rasen også?

Bare sleng ut hva du måtte komme på. Og er det noen raser utenom den listen som kan passe, så spytt ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Kelpie? Eller Berger des Pyrenees? (Face Rase er mer sosial enn Poil Long, og penere!). Eller om du går for en størrelse mindre; Kooiker-hunden?

Flotte, lettstelte hunder med høy arbeidsiver og masse energi!

link til de rasene som er i tykk skrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linker:

http://clubbergerdespyrenees.se/

http://www.blueearthnet.com/pyreneanshepherds/alpha.html

På norsk heter rasen "Pyreneisk gjeterhund". Face Rase heter i tillegg "med korthårs hode".

Det er ikke så mange Face Raser i Sverige... kun 1 oppdretter. Denne franske kennelen har flotte Face Raser:

http://www.la-vie-pastorale.com/content.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linker:

http://clubbergerdespyrenees.se/

http://www.blueearthnet.com/pyreneanshepherds/alpha.html

På norsk heter rasen "Pyreneisk gjeterhund". Face Rase heter i tillegg "med korthårs hode".

Da sa det meg litt mer ang navnet :D nydelige hunder, og må si jeg ikke er så glad i "hårete" ansikt, men den korthårede var fin :icon_redface: Men vet svært lite om rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår Toller jeg! :D Sjokkerende... ;)

Men ELSKER BC også da! Vanskelig valg dette her... Ja takk begge deler, sier nå bare jeg! ;)

BC blir det ikke for denne gangen, ettersom jeg nå ønsker en hund jeg evt KAN stille ut ;) men skal ikke se bort fra at det blir en om en GOD stund :P for er en herlig rase :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sa det meg litt mer ang navnet :D nydelige hunder, og må si jeg ikke er så glad i "hårete" ansikt, men den korthårede var fin :icon_redface: Men vet svært lite om rasen..

De er jo ikke så vanlige da. Har vært i kontakt med rasen i 2 år (Sverige og Sveits), og har forelsket meg fullstendig! Brukes mye til redningsarbeid i Østerrike og Sveits, er en hardt arbeidende gjeter i hjemlandet Frankrike, Verdensmesteren i Agility er en harlekin Face Rase tispe, Svenskene har mange aktive og gode i agility og lydighet (mest Poil Long)... og i heimen har jeg en 12 uker gammel svart Face Rase gutt som skal slå alle Border Colliene i lydighet! og alle Tyskerne og Belgerne i bruks! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se tråder om Entlebucher sennenhund da vel, det er en aktiv og morsom rase som er med på alt, både bruks, lp, ag, utstilling osv. De gjeter gjerne også, men kan være litt "harde" på sau etter hve jeg hører, de er jo brukt på kyr fra gammelt av.

Ikke mye pelsstell å snakke om, kladder ikke under labbene om vinteren, og har nok underull til å være ute da også selv om den er korthåret.

En stor fordel; en aktiv rase som "har av-knapp" og er rolige inne.

I det hele tatt er det en fantastisk rase! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Ikke fått sånn veldig mange forslag, og skulle ønske noen kom med andre raser også, kanskje av de som ikke er mest populærer!

Som sagt, egne seg til LP, og stilles ut, uten timesvis av pelsstell på forhånd.

Og ikke større enn 60cm. og ikke sånn veldig "tung" hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. En Basenji er en flott utstillingshund, ca 40 cm, med minimalt pelsstell. Om du vil høyt opp i LP kreves MASSE arbeid, men jeg holder akuratt på å jobbe mot bronsemerket mot min vesle-gutt, og han er riktig så fink:) En særegen, majestetisk, utspekulert og sjarmerende rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Oppdatert:

Kriterier:

-den skal være liten i str (ikke miniatyr, men ikke over 50 hvertfall)),

-kunne trene lp/ag,

-ikke mye pelsstell (litt er jo en selvfølge).

-også skal den kunne stilles ut.

-Lite jakt/gjeterinnstinkt

Rase listen jeg har kommet frem til nå:

-finsk lapphund

-Lundehund,

-toller,

-sheltie,

-Mudi,

-dansk svensk gårdshund,

(tolleren er forløpig tatt vekk fra listen).

Så da trenger jeg gjerne litt innspill. Hvilken tror dere vil passe? Hva ligger prisen på rasen? Noe mer jeg bør vite om rasen også?

Bare sleng ut hva du måtte komme på. Og er det noen raser utenom den listen som kan passe, så spytt ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har sagt før så tror jeg finsk lapphund eller lundehund kan passe deg...!

Liker jo lundehunden, men er litt i tvil om det går med lp eller ag da :D

Nå er jo ikke kravet mitt å komme i eliteklassen. Men å få konkurrert litt i de laveste klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...