Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing

goklumpen

Recommended Posts

Skrevet

Hei! er det noen som har noen gode tips om hvordan jeg kan stoppe hunden min å bjeffe når jeg går på jobb om dagen? han holder på ca 15 minutter, ikke konstant, men kaller på "flokken" sin. Naboen sier at han til tider er ganske ille. Men har max holdt på i en halv time.

Hver morgen før jeg går lufter jeg han i parken, vi går hjem og jeg legger ut godbiter og setter på radioen. Sier "passe huset, være her etc" (kan ikke si hadet bra, da tar han helt av). Har noen ganger stått i gangen og lyttet men han starter som regel ikke før etter ca 5 minutter etter at jeg har gått. Når jeg bare er inne hos naboen bjeffer han ikke og han får alltid godbit når jeg kommer tilbake. Tror faktisk han reagerer på at jeg låser døra (det gjør jeg ikke når jeg går inn til naboen). Selv synes jeg ikke 15 minutter med litt bjeffing er så ille, men vil gjerne avvenne han med det.

Tips mottas med takk :)

Skrevet

Kan se ut til at du må "trene" ham opp til å takle det helt på nytt. Noe har nok "gått galt" underveis da du lærte ham dette.

For det første.. begynn å lås døren din når du går til naboen... Da vil han i alle fall ikke vite forskjellen.

Dessuten, legger du ut godis til ham når du går til naboen også?

Tror nok at aktiviteten før du går, er god nok. Det er bare rutinene når du går som er "problemet". Mest sannsynlig, så forbinder han alle disse (godbiter, radio, "pass på huset"osv) med at du faktisk forsvinner.. (i motsetning til når du går til naboen)

Jeg ville nok bare kuttet ut dette. Noen hunder kan jo bli giret av radio også f.eks. og starte forsiktig med å få ham til å ikke få noe særlig oppmerksomhet ved at du skal "forsvinne".

Det kommer nok noen gode svar til deg her inne. Jeg selv har aldri hatt dette med Sofus, men ville bare "dele" tankene mine rundt det du skrev :)

Skrevet

Litt OT: Ser ingen grunn til at du skal gi han godbit når du kommer hjem igjen? Det synes han sannsynligvis er god nok belønning i seg selv. Prøv heller å lat som ingenting når du kommer hjem, ikke hils på hunden med en gang, gjør heller andre ting og hils rolig (ikke overstrømmende) på hunden etter en stund når den er rolig. Prøv også å gå ut av døren ofte. Gjør akkurat det samme som du gjør når du går på jobb, lås døren og bli borte, men ikke så lenge at han begynner å bjeffe. Bare gå ut i et halvt sekund først, så litt lenger og litt lenger. Om han rekker å begynne å bjeffe, vent til han er stille igjen før du går inn.

Skrevet

Litt OT: Ser ingen grunn til at du skal gi han godbit når du kommer hjem igjen? Det synes han sannsynligvis er god nok belønning i seg selv. Prøv heller å lat som ingenting når du kommer hjem, ikke hils på hunden med en gang, gjør heller andre ting og hils rolig (ikke overstrømmende) på hunden etter en stund når den er rolig. Prøv også å gå ut av døren ofte. Gjør akkurat det samme som du gjør når du går på jobb, lås døren og bli borte, men ikke så lenge at han begynner å bjeffe. Bare gå ut i et halvt sekund først, så litt lenger og litt lenger. Om han rekker å begynne å bjeffe, vent til han er stille igjen før du går inn.

Han får bare godbit de gangen jeg er ute en liten stund og han ikke bjeffer -som belønning- (som f.eks når jeg går bort til naboen) når jeg kommer inn setter han seg " på plass" automatisk og venter på godbiten. Når jeg kommer hjem fra jobb får han kanskje vel litt mye oppmerksomhet, men ingen godbit. Da hender det heller at han finner frem de jeg la ut før jeg gikk på jobb.

Skrevet

Han får bare godbit de gangen jeg er ute en liten stund og han ikke bjeffer -som belønning- (som f.eks når jeg går bort til naboen) når jeg kommer inn setter han seg " på plass" automatisk og venter på godbiten. Når jeg kommer hjem fra jobb får han kanskje vel litt mye oppmerksomhet, men ingen godbit. Da hender det heller at han finner frem de jeg la ut før jeg gikk på jobb.

Det er ganske sikkert nok belønning i seg selv at du kommer hjem :) Men selvsagt, det er jo ingenting i veien for å gi han en godbit, om han ikke blir for gira av det. Husk at du må prøve å få han til å bry seg mindre om du går ut eller ikke, og da hjelper det ikke å gjøre hjemkomsten til en stor gledesstund (større enn den allerede er). Selvsagt skal du ikke gjøre den til noe negativt heller, men prøv kanskje å gjør den litt mer nøytral.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...