Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjokoladekake


>Lene<

Recommended Posts

Er på jakt etter en god oppskrift på sjokoladekake.

Prøver en ny oppskrift hver gang jeg lager, og blir aldri fornøyd. (Mulig jeg bare er elendig til å bake og da ;) )

Men om noen har en skikkelig god oppskrift så prøver jeg gjerne den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal du få en som bare er helt utrolig. Jeg tror jeg har lagt på meg ti kilo på grunn av denne kaken, nå har jeg sluttet å lage den!

Lilleknuts sjokoladekake

10 dl mel

6,5 dl sukker

1 ss natron

3-4 ss kakao

100 gr smeltet margarin

7,5 dl kefir eller kulturmelk

Smelt margarin, rør inn sukkeret, tilsett kulturmelk, bland inn det tørre tilslutt. Stekes i langpanne,

175 grader i 35 minutter, nederste rille

Glasur:

400 gr melis

200 gr smeltet margarin

1 plate kokesjokolade

3 ts vaniljesukker

2 ss kokt kaffe

Smelt margarin og sjokolade på svak varme. Tilsett så det tørre og kaffen. Ta i litt ekstra melis hvis glasuren blir for tynn.

(Jeg tror det er kulturmelken og natronet som gjør at denne kaken blir så utrolig saftig og myk. Den holder seg også saftig og myk veldig lenge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sjokoladekake, men brownies, men det er verdens beste oppskrift- og ingen måler seg med den!

Brownies (stor langpanne)

6 stk. egg

9 dl sukker

450 g margarin

5 dl hvetemel

9 ss kakaopulver eller 250 g mørk kokesjokolade

2 ts vaniljesukker

½ dl grovhakkede valnøttkjerner (kan sløyfes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal du få en som bare er helt utrolig. Jeg tror jeg har lagt på meg ti kilo på grunn av denne kaken, nå har jeg sluttet å lage den!

Lilleknuts sjokoladekake

10 dl mel

6,5 dl sukker

1 ss natron

3-4 ss kakao

100 gr smeltet margarin

7,5 dl kefir eller kulturmelk

Smelt margarin, rør inn sukkeret, tilsett kulturmelk, bland inn det tørre tilslutt. Stekes i langpanne,

175 grader i 35 minutter, nederste rille

Smelt margarin og sjokolade på svak varme. Tilsett så det tørre og kaffen. Ta i litt ekstra melis hvis glasuren blir for tynn.

(Jeg tror det er kulturmelken og natronet som gjør at denne kaken blir så utrolig saftig og myk. Den holder seg også saftig og myk veldig lenge).

Denne bruker jeg og. det blir en stor langpanne som er ideell til barneselskap, levere til ulike arrangement der barna skal ha med kake (blir alltid utsolgt først!). Jeg bruker en litt annen glasur:

1 pakke melis

2ss kakaopulver

2ts vaniljesukker

100g mykt smør

Kald kaffe, ca 1/4 dl kanskje..

Kakestrø.

Bland alt det tørre. Ha i smør og litt kaffe og rør til det blir en passe tykk krem. Fordel utover kaken og ta på masse strø!

Husk å vent til kaken er kald før du lager glasuren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er god og kjempe enkel og lage.

4 egg

3 kopper sukker

4 kopper hvetemel

1 1/2 kopp melk

200 gram smeltet smør - Avkjøles

2 ts bakepulver

2 ss kakao

Egg og sukker røres hvitt. Ha i resten og rør godt. Stekes i langpanne på 180 grader i 20-30 min på midterste rille.

Glasur:

300 gram melis

125 rom temperert smør

2 ss kakao

2 ss kaffe

Smør og melis røres hvitt (smøret skal IKKE smeltes først). Ha i kakao og når det er rørt ut, har du i kaffen. Taes på kaken når den er nesten kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, dette er virkelig verdens beste, jeg lover!

Trøffelkake.

6 egg

600 g sukker

600 g mel

2 ss bakepulver

2 ss vaniljesukker

4 ss kakao

4,5 dl melk

450 g smeltet smør.

Pisk egg og sukker til eggedosis. Ha i tørt og vått vekselvis.

Stekes i langpanne midt i ovnen på 180 gr i ca 20 min.

Trøffelkrem:

50 g margarin

75 g kokesjokolade

3 dl melis

3 ss kald kaffe

1 egg

1-2 ss romessens

Og det beste er at den tåler å stå i flere dager uten å bli tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så lyst på oppskriften på en skikkelig mørk og saftig langpannesjokoladekake. Har smakt flere gode, men aldri funnet noen oppskrift på det. Også er det viktig at det er sånn mørk, deilig glasur på!

Er det noen som har en sånn oppskrift? :)

Å, som jeg elsker sånn sjokoladekake! Men sunt er det ikke, da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så lyst på oppskriften på en skikkelig mørk og saftig langpannesjokoladekake. Har smakt flere gode, men aldri funnet noen oppskrift på det. Også er det viktig at det er sånn mørk, deilig glasur på!

Er det noen som har en sånn oppskrift? :)

Å, som jeg elsker sånn sjokoladekake! Men sunt er det ikke, da... :)

I oppskriften min kan du bruke mørk kokesjokolade for å få den mørk (og kraftigere i smak) eller lys kokesjokolade for å få den litt mildere.

Jeg liker best de lyse.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...