Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjokoladekake

>Lene<

Recommended Posts

Er på jakt etter en god oppskrift på sjokoladekake.

Prøver en ny oppskrift hver gang jeg lager, og blir aldri fornøyd. (Mulig jeg bare er elendig til å bake og da ;) )

Men om noen har en skikkelig god oppskrift så prøver jeg gjerne den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal du få en som bare er helt utrolig. Jeg tror jeg har lagt på meg ti kilo på grunn av denne kaken, nå har jeg sluttet å lage den!

Lilleknuts sjokoladekake

10 dl mel

6,5 dl sukker

1 ss natron

3-4 ss kakao

100 gr smeltet margarin

7,5 dl kefir eller kulturmelk

Smelt margarin, rør inn sukkeret, tilsett kulturmelk, bland inn det tørre tilslutt. Stekes i langpanne,

175 grader i 35 minutter, nederste rille

Glasur:

400 gr melis

200 gr smeltet margarin

1 plate kokesjokolade

3 ts vaniljesukker

2 ss kokt kaffe

Smelt margarin og sjokolade på svak varme. Tilsett så det tørre og kaffen. Ta i litt ekstra melis hvis glasuren blir for tynn.

(Jeg tror det er kulturmelken og natronet som gjør at denne kaken blir så utrolig saftig og myk. Den holder seg også saftig og myk veldig lenge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sjokoladekake, men brownies, men det er verdens beste oppskrift- og ingen måler seg med den!

Brownies (stor langpanne)

6 stk. egg

9 dl sukker

450 g margarin

5 dl hvetemel

9 ss kakaopulver eller 250 g mørk kokesjokolade

2 ts vaniljesukker

½ dl grovhakkede valnøttkjerner (kan sløyfes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal du få en som bare er helt utrolig. Jeg tror jeg har lagt på meg ti kilo på grunn av denne kaken, nå har jeg sluttet å lage den!

Lilleknuts sjokoladekake

10 dl mel

6,5 dl sukker

1 ss natron

3-4 ss kakao

100 gr smeltet margarin

7,5 dl kefir eller kulturmelk

Smelt margarin, rør inn sukkeret, tilsett kulturmelk, bland inn det tørre tilslutt. Stekes i langpanne,

175 grader i 35 minutter, nederste rille

Smelt margarin og sjokolade på svak varme. Tilsett så det tørre og kaffen. Ta i litt ekstra melis hvis glasuren blir for tynn.

(Jeg tror det er kulturmelken og natronet som gjør at denne kaken blir så utrolig saftig og myk. Den holder seg også saftig og myk veldig lenge).

Denne bruker jeg og. det blir en stor langpanne som er ideell til barneselskap, levere til ulike arrangement der barna skal ha med kake (blir alltid utsolgt først!). Jeg bruker en litt annen glasur:

1 pakke melis

2ss kakaopulver

2ts vaniljesukker

100g mykt smør

Kald kaffe, ca 1/4 dl kanskje..

Kakestrø.

Bland alt det tørre. Ha i smør og litt kaffe og rør til det blir en passe tykk krem. Fordel utover kaken og ta på masse strø!

Husk å vent til kaken er kald før du lager glasuren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er god og kjempe enkel og lage.

4 egg

3 kopper sukker

4 kopper hvetemel

1 1/2 kopp melk

200 gram smeltet smør - Avkjøles

2 ts bakepulver

2 ss kakao

Egg og sukker røres hvitt. Ha i resten og rør godt. Stekes i langpanne på 180 grader i 20-30 min på midterste rille.

Glasur:

300 gram melis

125 rom temperert smør

2 ss kakao

2 ss kaffe

Smør og melis røres hvitt (smøret skal IKKE smeltes først). Ha i kakao og når det er rørt ut, har du i kaffen. Taes på kaken når den er nesten kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, dette er virkelig verdens beste, jeg lover!

Trøffelkake.

6 egg

600 g sukker

600 g mel

2 ss bakepulver

2 ss vaniljesukker

4 ss kakao

4,5 dl melk

450 g smeltet smør.

Pisk egg og sukker til eggedosis. Ha i tørt og vått vekselvis.

Stekes i langpanne midt i ovnen på 180 gr i ca 20 min.

Trøffelkrem:

50 g margarin

75 g kokesjokolade

3 dl melis

3 ss kald kaffe

1 egg

1-2 ss romessens

Og det beste er at den tåler å stå i flere dager uten å bli tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så lyst på oppskriften på en skikkelig mørk og saftig langpannesjokoladekake. Har smakt flere gode, men aldri funnet noen oppskrift på det. Også er det viktig at det er sånn mørk, deilig glasur på!

Er det noen som har en sånn oppskrift? :)

Å, som jeg elsker sånn sjokoladekake! Men sunt er det ikke, da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så lyst på oppskriften på en skikkelig mørk og saftig langpannesjokoladekake. Har smakt flere gode, men aldri funnet noen oppskrift på det. Også er det viktig at det er sånn mørk, deilig glasur på!

Er det noen som har en sånn oppskrift? :)

Å, som jeg elsker sånn sjokoladekake! Men sunt er det ikke, da... :)

I oppskriften min kan du bruke mørk kokesjokolade for å få den mørk (og kraftigere i smak) eller lys kokesjokolade for å få den litt mildere.

Jeg liker best de lyse.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...