Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan man gi valper som godbiter!?

Shortybebeh

Recommended Posts

Skrevet

Godbitens frysetørret vom brukte vi mye den første tiden. Ellers fikk han en strupe den første kvelden han var hjemme (artig å tenke på at han den gang brukte flere dager på en strupe som i dag slukes på 5 min :) )

Leverpostei på skive, fiskepudding, kylling uten skinn osv er jo godsaker som ikke er så sterkt for magen. Du må nok nesten se valpen litt ann, noen tåler jo mer enn andre! Jeg var litt forsiktig de første dagene, men siden har han vel fått smake på litt av det meste og vi har aldri hatt noe problemer med magen.

Lykke til!

Skrevet

Man kan jo gi tørrforkuler fra den vanlige maten, men smøre litt leverpostei på slik at den lukter litt annerledes.

Du kan også dyppe fingeren i biola og la den slikke det av (eventuelt dryppe litt på tørrfokula)

Skrevet

Frolic delt i 8 biter var fin hundegodis når min var valp. Eller pølse i bitte små biter.

Bare bitene er små nok tror jeg ikke det er noen fare, det blir liksom ikke SÅÅÅ mye godis i løpet av en dag.

Skrevet

Kylling, fiskeboller/fiskekaker, Go'biten godbiter (gjerne vom) osv.

Godbiter som pølse og frolic vil jeg ikke anbefale deg å gi for mye av, LiLi blir i alle fall dårlig i magen av de.

PS: Kitbits (godbiter for katt) som du får i matbutikken. Husk å del dem opp i små biter :) Jeg pleier å dele en Kitbits i 6.

Skrevet

Taika fikk for det meste Gobitens frystetørkete vom og salat kylling.

Pølser var vi forsiktige med, da oppdretter sa at det kunne bli veldig salt for henne.

Skrevet

Jeg har fått høre knekkebrød jeg! Halve knekkebrød er visst fint for tenner og mage, ihvertfall på stor rase.

Hoho, tror kanskje ikke det er noe for en papillon, men hvem vet. :)

Skrevet

tror som sagt det meste går bra, bare du deler det i små biter.

((Må bare legge til at jeg tror aldri jeg kunne ha brukt knekkebrød.. hihi, vet om en som hadde sett på det, blitt fornærmet og gått sin vei..))

Skrevet

Jeg bruker "Friskies - Softies" til valpen min. Deler de opp i 4-6 små biter. Hun liker de godt og har ikke reagert negativt på dem :icon_redface:

Skrevet

Herregud, jeg har nesten glemt hva jeg ga til valpen min, og jeg som snart skal få valp igjen! Jeg er for glemsk! Menmen, til saken. Jeg ga litt av hvert, byttet litt på slik at valpen ikke gikk lei av noen godbiter. Fôrkuler, frolic delt i små biter( 8 biter av en, eller noe), pølsebiter, ja alt man kan dele i små biter. Lykke til! :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hundene er løse inne så de er ikke i bånd. Har merka at hunden er stresset og ikke helt hva hun skal gjøre med all stresset inne i seg så hopper hun på ryggen. Også eskalerer det. Det samme er i bilen og hundene er i bur. Hunden kan ikke se de andre sitter i bur fordi da bjeffer hun og stresser. Hunden har da eget bur med teppe rundt og det fungerte bedre. Hun må dog hentes ut av bilen sist fordi hun kan ikke se at de andre hundene hopper ut av bilen etter hun er på bakken. Da hopper hun opp på ryggen igjen. Hun er alltid sist ut men noen ganger går heller ikke det og hun blir frustrert. Jeg merka at det var noe med valpen da hunden kom hit og har hatt utfordringer med det senere. Men vi fortsetter å jobbe med dette. Prøver å la hun verken bli overstimulert eller understimulert men med akkurat passe aktivitet. Også det mentale og mentaltrening.
    • Generelt sett ville jeg forøvrig kuttet ut all hilsing i bånd. Sosialisering foregår enten med båndtur sammen uten hilsing, eller løs med maks to andre hunder om gangen, helst med en båndtur uten hilsing før de slippes sammen. Økt frustrasjon på grunn av forventning til hilsing er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til passeringsproblemer og aggresjon mot andre hunder. 
    • Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
    • Ja det er pga. stress og frustrasjon. Tror hunden vil opp i rang og finner ikke ut av det. Hunden reagerer ikke på alle hunder. Hvis det hadde skjedd så hadde jeg tatt den med til Vetrinær. Men er usikker på om det er noe fysisk når den kun reagerer på noen av hundene.?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...