Gå til innhold
Hundesonen.no

Har alle valper valpepels?

Sirup

Recommended Posts

Skrevet

Ja, skifter alle raser fra valpepels til voksenpels? Når er det vanlig at valper får voksenpelsen, og merkes det på økt røyting?

Det lurer jeg på i dag.

Skrevet

Ja jeg tror alle valper har valpepels :)

Tussie har fått grovere pels uten at jeg har lagt merke til at hun har røytet. men nå som hun er ett år børstes den mørkegrå pelsen ut og hun har hvit pels under. Regner med at hun snart blir nesten helt hvit før hun blir grå igjen på de riktige plassene. Kanskje forskjell på hunderasene for OES røyter jo ikke noe særlig.

Skrevet

Sheltien gjør ihvertfall det. De starter å få voksenpels over valpepelsen når de er ca. 4 mnd., og det sees ved at de får en stripe over ryggen med voksenpels som spres etterhvert.

Røyter gjør de gjerne rundt 1 års alder, og da faller all underull av, samt endel dekkhår. De fleste blir en del mørkere for hver røyting. Det tar gjerne en 7-8 mnd. før de igjen er fullpelset.

Skrevet

Ja og nei, vil jeg si. De whippetene jeg har hatt har kanskje hatt litt kortere og mykere pels som valper, men overgangen til "voksenpels" har vært veldig gradvis - de mister ikke plutselig all pels. Har imidlertid sett en italiensk mynde-valp midt i pelsfelling, og det så passe pussig ut. Forsto det sånn på eieren at noen italiener-valper er sånn, andre mer som mine whippeter.

Skrevet

Dvergschnauzeren har valpepels men røyter ikke så denne må nappes ut. Den pelsen som da vokser ut er striere og grovere.

Spinonen er jo også en nappe-rase, men valpen vår røyter noe innmari om dagen. Hm... kanskje jeg bør sende en epost til oppdretter og høre.

Skrevet

Er du sikker på at ikke valpen deres er nappeklar da? Dvergschnauzere røyter også når de blir gående for lenge uten å nappes

Skrevet

Hun er jo bare fire måneder? Er ikke det tidlig for å bli nappeklar? Oppdretterens ett-årige hund skulle nappes for første gang da vi var på besøk.

Skrevet

Nå vet ikke jeg noe om rasen din, men dvergschnauzeren min var nappeklar ved 10 ukers alder. Hvis pelsen slipper lett så er hunden nappeklar.

Skrevet

Hun er jo bare fire måneder? Er ikke det tidlig for å bli nappeklar? Oppdretterens ett-årige hund skulle nappes for første gang da vi var på besøk.

Prøv og napp litt. Ta noen hårstrå mellom tommel og pekefinger og dra. Slipper de lett er hun nappeklar. Når hunden er nappeklar varierer. Vår var nappeklae ved 4 måneder mens Ninas Ero ved 10 uker som du ser. Store forskjeller :)

Skrevet

Phah! Tenk så mye støvsuging jeg kunne sluppet unna med om jeg bare stilte spørsmål her på sonen med én gang! Nå er det bare å varme opp fingrene og sette i gang nappingen!

PS: Dere med nappe-hunder: Hvor napper dere? Innendørs eller utendørs?

Skrevet

Jeg napper aller helst utendørs, men her i kalde Nord-Norge er det vanskelig å nappe utendørs bestandig så da napper jeg inne. Det er viktig for meg å ha godt lys når jeg napper. De første gangene nappet jeg på badet og kjøkkenet(ble stopp når vi fant hår i maten forståelig nok). Hårene flyver ikke så mye som man skulle tro når man napper(iallefall ikke valpepelsen) så jeg støvsuger bare rundt litt når jeg er ferdig(Ero står på et teppe som samler masse hår, det tar jeg bare ut å rister godt når jeg er ferdig)

Skrevet

Det er viktig for meg å ha godt lys når jeg napper.

Hvorfor? (Du skjønner at jeg er nybegynner, eh..? :icon_redface: )

Jeg trodde det bare var å nappe det som var løst, jeg?

Skrevet

Jeg har en svart hund, og svart hund og mørke går ikke så bra. Siden dvergschnauzere har underull, som jeg helst ikke vil nappe vekk for da blir hunden naken, og jeg må se om det er dekkhår eller underulla jeg napper.

Må si at jeg er litt nybegynner i dette jeg også, har kun drevet å nappet i litt over et år... Du kommer fort inn i det, men det kan ta sin tid i starten.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...