Gå til innhold
Hundesonen.no

Kloklipp


Denise

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne dele en liten glad hendelse med dere :huh:

Jeg har jo fått med meg at man bør begynne så tidlig som mulig med kloklipp på hunden, slik at den blir vandt med det. Så hver dag siden vi fikk Prince har jeg fiklet mye med potene hans, og tatt på klørne. Han hadde begynt å få ganske lange klør, så jeg bestemte meg at NÅ skulle jeg i hvert fall prøve å klippe litt i lufta med klosaksen. Jeg satte han på fanget, og ga han noe å tygge på. Så satt jeg med klosaksen. Han reagerte ikke, så jeg klippet ytterst på en klo, så en til, og vips var alle klørne klippet :P Han ynket litt av og til, men det gikk helt fint.

Det må sies at jeg har klipper klørne gjevnlig på kattene mine, så det var ikke føste gangen min da. Men var så overrasket over hvor bra det gikk. :)

Håper bare han fortsetter å være så flink i kloklippene framover også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Så bra at det gikk fint, helt sikkert på grunn av tilvenningen og det er bra :huh:

Ehh......... ok - jeg er nok litt stygg nå..... - men jeg har aldri hatt en hund som det har vært problemer å klippe klørne på - og jeg har aldri jobbet med tilnærming..... Alt jeg har gjort er å klippe klørne uten noe mer dikkedarrer - ikke har de fått godbit etterpå heller......... så det kan fint gå bra uten at man har brukt uker på å venne hunden til både det ene og det andre - faktum er vel egentlig at sjansene for at det går bra er relativt mye større om man lar være å lage så innmari mye vesen og styr utav "ingenting" - og det gjelder for alt liksom - jo mindre styr man lager jo mindre problemer får man er min erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh......... ok - jeg er nok litt stygg nå..... - men jeg har aldri hatt en hund som det har vært problemer å klippe klørne på - og jeg har aldri jobbet med tilnærming..... Alt jeg har gjort er å klippe klørne uten noe mer dikkedarrer - ikke har de fått godbit etterpå heller......... så det kan fint gå bra uten at man har brukt uker på å venne hunden til både det ene og det andre - faktum er vel egentlig at sjansene for at det går bra er relativt mye større om man lar være å lage så innmari mye vesen og styr utav "ingenting" - og det gjelder for alt liksom - jo mindre styr man lager jo mindre problemer får man er min erfaring...

Må nok si meg litt enig her da... Selv med en hund som var "redd" for å klippe klørne (ikke min, men en jeg steller jevnlig) gjorde jeg det på samme måten, og på han er klørne unnagjort på null komma niks nå. Han krangla litt første gangen, andre gangen var vi på gli, og nå er det helt ok, han ligger på rygg mellom beina mine til klør og poter er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh......... ok - jeg er nok litt stygg nå..... - men jeg har aldri hatt en hund som det har vært problemer å klippe klørne på - og jeg har aldri jobbet med tilnærming..... Alt jeg har gjort er å klippe klørne uten noe mer dikkedarrer - ikke har de fått godbit etterpå heller......... så det kan fint gå bra uten at man har brukt uker på å venne hunden til både det ene og det andre - faktum er vel egentlig at sjansene for at det går bra er relativt mye større om man lar være å lage så innmari mye vesen og styr utav "ingenting" - og det gjelder for alt liksom - jo mindre styr man lager jo mindre problemer får man er min erfaring...

Selvfølgelig kan det gå lett uten tilvenning, har aldri hatt noe tilvenning med mine hunder, har bare klippet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh:

Ja, det var vel kanskje ikke så mye å være stolt over, men det er min første hund, og jeg synes det er så gøy når noe går som det skal :P Har hørt så mange "skrekkhistorier" om å klippe klør på hunder, så jeg syntes det var så artig at det gikk helt greit. Skjønner jo nå at det ikke er uvanlig at det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh......... ok - jeg er nok litt stygg nå..... - men jeg har aldri hatt en hund som det har vært problemer å klippe klørne på - og jeg har aldri jobbet med tilnærming..... Alt jeg har gjort er å klippe klørne uten noe mer dikkedarrer - ikke har de fått godbit etterpå heller......... så det kan fint gå bra uten at man har brukt uker på å venne hunden til både det ene og det andre - faktum er vel egentlig at sjansene for at det går bra er relativt mye større om man lar være å lage så innmari mye vesen og styr utav "ingenting" - og det gjelder for alt liksom - jo mindre styr man lager jo mindre problemer får man er min erfaring...

Nå er ikke altid at dette er mulig da..Når Rambo var valp så var han liveredd bare jeg tok på labbene når han stod, og når vi klipte klørne så lagde han et stoort vesen ut av det. Jeg var helt klar ver at det ble verre hvis jeg trøstet han eller noe lignende, så jeg var helst stille og latet som om det ikke var noe spesielt. Men selv dette gikk ikke, så jeg måtte da altså tilvenne han ved å filke masse med poter og klør. Den dag i dag går det helt fint, han hater det, men ligger stille og syter ikke.

Så bra at det gikk bra med Prince Anine/Denise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denise: Jeg synes du skal være stolt som bare det jeg. :) Er selv ny valpeeier og har gruet meg litt til kloklipping for man hører så mye om hunder som ikke liker det. Så for meg var det herlig å høre en solskinnshistorie :rolleyes: Såklart finnes det hunder og eiere som klarer dette fint uten tilvenning. Men jeg kommer til å bruke det, både for min egen skyld og Laurië sin. Så er vi sikret at det går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...