Gå til innhold
Hundesonen.no

Merkelig møte med chihuahua valp!


camilla bye-pedersen

Recommended Posts

For et par dager siden traff vi på en liten chihuahua valp på 9 uker. Den var utrolig liten, mindre enn et marsvin! Gizmo syns selvfølgelig at den lille krabaten var kjempespennende og ville bort for å hilse. Dette var greit for chihuahuaens eier, en ung jente på ca. 18 år. Gizmo gikk med logrende hale rolig bort til den lille, før han kom helt bort begynte den lille å knurre. Gizmo stoppet da opp og bare så på den, deretter glefset chihuahuaen etter Gizmo flere ganger men den knurret og ulte...Gizmo tok heldigvis det hele med knusende ro (satte seg ned og brukte tydelig dempende signaler).Men den lille ga seg ikke og den fortsatte helt til vi gikk derfra. I følge eieren (som synes opptrinnet var komisk) hadde chihuahuaen aldri truffet andre hunder den uken de hadde hatt den. Jeg turde ikke å spørr hvor valpen kom fra.

1) Er det ikke veldig rart at en liten valp er så aggressiv mot en eldre/større ukjent hund?

Regner med at valpen var redd/usikker, men Gizmo var jo så rolig å dempende. Tenk om valpen hadde oppført seg slik mot en annen hund, det kunne jo gått riktig gale.

2) Noen andre som har opplevd dette med miniatyr hunder?

Gizmo har lekt med flere toy puddel valper og de har aldri reagert på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahuavalper kan ofte være veldig tøffe i trynet og reagerer med å flekke tenner/knurre på større hunder ved første møte. De er som regel veldig sære på andre raser utenom sin egen. Dette er selvfølgelig forskjellig fra hund til hund, og avhenger mye av hvor mye den er sosialisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne ikke vært mer enig.. trodde det var chihuahua det var snakk om her? :huh:

ja, der må jeg si meg helt enig med Guro og Jeampi. Miniaturhund er mange forskjellige raser, så det blir en smule drøyt å dra alle over en kam. Det blir som å si: "Noen som har opplevd dette med store hunder?". Miniatyrhunder er da like individuelle som store hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det liten vits i å kalle en liten valps fryktreaksjon for "aggresjon" eller "tøff i trynet". Jepp, vi har møtt redde chihuahuaer som bjeffer og brøler og kaster seg frem... og de er så usikre og redde, at det lyser av dem.

At en voksen hund skjønner dette er ikke "heldigvis", det burde være en selvfølge - og jeg synes din hund var flink, han gjorde ting korrekt, og det var neppe noen tilfeldighet :huh:

Da jeg traff en voksen og vilt utagerende, redd chihuahuatispe, som aldri klarte å stoppe, så la jeg den store hunden ned med ryggen til - strakk halen hennes litt ut, og så begynte den lille å forsiktig snuse seg bortover.... noe hun ikke turde for sitt bare liv så lenge den enden med TENNER var i hennes retning. Jeg fikk eier, som mente hun var "tøff i trynet" og faktisk kjeftet på hunden sin, til å sette seg ned og støtte henne og klappe min hund - og så gikk bjeffingen over. Men så kom det en ny hund... og da var hele greia i gang igjen.

Det kan være så mye, fra dårlig sosialisering, til reinspikket frykt for store hunder - noe som faktisk kan ligge naturlig i mindre hunder, og ikke være erfaringsavhengig. Jeg mener... hester kan reagere på voldsomme størrelsesforskjeller: Min gamle ponnybekjente (stor ponny) reagerte med frykt på to hester - en falabella, og en enorm shirehest. De var "unormale" i størrelsen. Og med hest kan ingen komme og si at det er eierens påvirkning som har gjort det...

Jeg tror dyr oppfatter størrelsesforskjeller. Min gamle tispe av stor rase var redd grand danoisvalper - for henne var en valp på den størrelsen, selv om hun også var stor, en slags naturens frikete greie, og de var helt sikkert skumle! Aldri en negativ erfaring, eller noe jeg gjorde, for bikkja var jo diger sjøl! Men valper "skulle være små", i hennes øyne.

En bekjent med store hunder som også har en minirase, ser hvordan hennes hunder fra de er valper venner seg til å tenke store hunder = snille, så de får mye gratis. Men det er jo hunder de kjenner og er trygge på, og så generaliserer de det. Når man ser hvor mange store/større hunder som sliter med "hundemøter", så er det ikke rart at minihunder som møter ENORME (for dem) valper og voksne hunder kan reagere - og kanskje reagere med å prøve å jage dem bort, siden de jo er i bånd, da har de jo ikke rare valget.

Mine to nåværende hunder viser begge utrolig liten interesse og påtrengenhet overfor unge valper, de overser dem, står og snuser på noe, og lar valpen SELV komme bort. Det gjør underverker på redde valper, som ikke blir mindre redde når de får voksne, intense hunder bort mot seg.

Det blir med en chivalp å gjøre som med alle andre valper: Sørge for trygge møter, med hensynsfulle hunder, og glem det å gjøre dem "tøffe" ved å la dem "klare seg selv" - slik noen fremdeles dessverre tror. Men ikke bør de bli dumdristige heller, det finnes endel ekle store hunder som utnytter at de treffer mindre hunder - og ikke er så trivelige som de burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* hvorfor blir alltid miniatyrhunder dratt under én kam?! :huh:

Ta det helt med ro, det var ikke meningen å dra alle under en kam! Har jo faktisk en liten hund selv da :rolleyes: Men har opplevd noe av det samme hos andre "små" raser f.eks Mops og Griffon, de er livredd og reagerer med å bjeffe og glefse etter andre hunder om de kommer for nært. (dette var også valper)

Dette var etter min mening godt sosialiserte hunder (traff de på valpekurs), tenker derfor at det kan være litt rasetypisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt med ro, det var ikke meningen å dra alle under en kam! Har jo faktisk en liten hund selv da :rolleyes: Men har opplevd noe av det samme hos andre "små" raser f.eks Mops og Griffon, de er livredd og reagerer med å bjeffe og glefse etter andre hunder om de kommer for nært. (dette var også valper)

Dette var etter min mening godt sosialiserte hunder (traff de på valpekurs), tenker derfor at det kan være litt rasetypisk...

Rasetypisk? Såvidt jeg vet er chihuahua og griffon to helt forskjellige raser. Har du aldri møtt en stor hund som utreagerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh si at det er rasetypisk hos Griffon og chihuahua å kaste seg etter voksne hunder syns jeg sier mer om holdningen din enn det som er typisk for rasen. Spesielt siden det er to HELT forskjellige raser både utseende og gemytt messig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det alltid skal bli snakk om små hunder som bjeffer og er hissige på andre hunder... Har nå sett en del stor hunder også som er like tøffe i trynet. Kommer nok an på hvordan eiger oppdrar hunden osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh si at det er rasetypisk hos Griffon og chihuahua å kaste seg etter voksne hunder syns jeg sier mer om holdningen din enn det som er typisk for rasen. Spesielt siden det er to HELT forskjellige raser både utseende og gemytt messig.

Du er så flink til å henge deg opp i det vesentlige :rolleyes: Nå må du ikke glemme at jeg sa Mops og da :huh:

Jeg har også bare fortalt hva jeg har sett og opplevd, beklager at jeg i dine øyne har vært for snar med å trekke noen konklusjoner. Virker som du føler deg veldig truffet, hmm lurer på hvorfor du reagerer så voldsomt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...