Gå til innhold
Hundesonen.no

Kurs


tuppetroll

Recommended Posts

Har surfet rundt på diverse klubbsider og private leverandører av hundekurs den siste tiden, og forundres stadig vekk over prisene og prisforskjellene. I noen klubber kan du få et valpekurs for 400 kr. , andre steder må du ut med 2000 eller mer. Hva synes dere er akseptabel pris for et kurs? Når er det for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 1200,- for ikke medlemmer syns jeg begynner å bli litt drøyt.

Men det er vel individuelt også, ville ikke betalt 900,- for en dårlig instruktør f.eks. Men jeg kunne kanskje betalt MER for en jeg visste at var god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, si det. Hva er akseptabelt..

Vel, selv har jeg bare vært med på valpekurs, grunnkurs i lydighet og agility for nybegynnere (eh,... eller Sofus har :D ).

Valpekurs tok vi to ganger, første gangen betalte jeg vel 2.000,-, neste gang 1600,- var mer fornøyd med siste enn med første liksom.

Grunnkurset i lydighet betalte jeg 800,- for, det var via retrieverklubben her i Bergen (er medlem), og det er vel av disse "grunnpakkene" det jeg har vært mest fornøyd med!

Agilityen var vel også 800,- for medlemmer (hvis jeg husker korrekt).

ALTSÅ, det jeg nå forsøker å få frem (*host*) er at prisen har veldig lite med innholdet OG kjemien med instruktør (og instruktør/hund) å gjøre.. Det kan være fullstendig tilfeldig at de kursene jeg har vært mest fornøyd med (og hvor Sofus får ganske mye tilbakemeldinger på oppførsel, i det hele tatt oppfølging osv)er de som har vært "billigst" for meg.

Tror man bare må ta et kurs, hvor instruktør (og/eller skolen) har godt rykte og satse på det først. Altså, starte et sted. Så føle seg frem..

Jeg kommer nok til å holde meg utrolig mye til Retrieverklubben når det kommer til kursing. Men det er jo fordi jeg (og klubbens medlemmer) er fullstendig velsignet med et utrolig engasjert og kunnskapsrikt instruktør "korps" :D

Flytt til Bergen du, Tuppetroll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt til Bergen du, Tuppetroll...

Hehe.... Har meldt på dyret på et relativt rimelig kurs i høst - men jeg har tiltro til instruktøren. Jeg melder meg nesten like mye på kurs fordi jeg vet jeg skjerper meg av det, som at hunden har godt av det. Lettere å "huske" å trene på enkle ting dersom man må vise det på kurset uken etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs sååå mye på instruktøren!

I min klubb så betaler vi 1000,- som medlem og 1200,- som ikke medlem for brukshund kursene. Dem er over 10 kvelder og strekker seg opp til 3 timer pr. kveld.

Instruktørene er alle trinn 2 instruktører, NM/Nord-vinnere i bruks, bruks dommere + +

Det er en ekstremt bra kvalitet over dem instruktørene i min klubb og dem strutter av erfaring så jeg betaler glatt den prisen. Faktisk syns jeg det er billig med tanke på at jeg ser andre klubber holder samme kurs, samme pris og instruktørene har ikke noe erfaring.

Jeg har faktisk betalt 1000,- kr på en privat hundeskole for 4t konsultasjon også. Og det var vell vært pengene!!

Nei, jeg betaler gjerne mer for en bra instruktør. Er instruktøren ukjent for meg og prisen høy----> ingen påmelding fra meg. Man skal betale etter det man får!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi søkte på priser på kurs i høst og det virker som om de fleste har lagt seg på 2000 kr. Vi gikk på din beste venn grunnkurs og det kostet 1800.

Instruktøren synes jeg var jeg ikke helt fornøyd med. (forklaringen på at Tussie i en peridode red på sambo sa hun kunne komme av at hun hadde ligget inntil mange brødre!! enda hun har fler søstre...)

Noen som har tips til gode kurs i Oslo området så tar jeg mer en villig i mot anbefalinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi søkte på priser på kurs i høst og det virker som om de fleste har lagt seg på 2000 kr. Vi gikk på din beste venn grunnkurs og det kostet 1800.

Instruktøren synes jeg var jeg ikke helt fornøyd med. (forklaringen på at Tussie i en peridode red på sambo sa hun kunne komme av at hun hadde ligget inntil mange brødre! enda hun har fler søstre...)

Noen som har tips til gode kurs i Oslo området så tar jeg mer en villig i mot anbefalinger!

har hørt mye positivt om Oslo hundeskole av en venninne jeg har som trener mye der :D Hun går mest konkuransekurs, så jeg vet ikke hvordan det er med de andre altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vel betalt 400-600 for kursene i klubben min :D men det er er fordi under enn hviss alder får man 50 % på kursavgiftene. Og jeg er da fornøyd med kursene jeg har gått (det siste ble vi vel litt for mange på samme kurs.

prisene til vanlig ligger vel på 800-1200 for medlemmer (spørs på åssen kurs det er), også er det vel 1300 for ikke-medlemmer(men ikke-medlemmer får ikke delta på alle kurs heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig spørsmål - det kommer jo an på så mye.

- Antall kursdeltakere. Få ekvipasjer er jo en fordel for alle, men er jo dyrere å arrangere.

- Antall kurskvelder/timer. Noen kurs er på til sammen 6-7 timer, andre kommer opp i mye mer. Kurs som går over lange tidsrom med oppfølging etc. er jo også å foretrekke.

- Instruktør. Det finnes jo enkelte instruktører som er ekstra dyktige og ekstra ettertraktede på markedet (og dermed som regel dyrere). Kanskje er de hentet inn fra utlandet, med alle reiseutgifter det innebærer?

- Ekstrastæsj. Enkelte kurs kan tilby andre fine frynsegoder, som f.eks privattime® før eller etter kurset for å kartlegge eller følge opp. Andre steder er kurset en "inngangsbillett" til gratis fellestreninger osv.

Synes rundt 1000 er en grei pris for et streit kurs uten så alt for mye ekstra. Er det mye mer, må en av de kriteriene over oppfylles for min del.

Dersom prisen er høy - og det verken er få ekvipasjer, mange kvelder, "stjerneinstruktører" eller noe annet spesialopplegg - står jeg glatt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har som mange andre sier, det kommer an på instruktøren.

Det første valpekurset jeg gikk på betalte jeg ca 1000 kr for. Det fikk jeg veldig lite utav. Så jeg gikk et annet. Det betalte jeg 1800 for. Det var kjempe bra! Så det tok jeg 2 ganger, for å få med meg alt.

Når det gjelder konkurranse lydighetskurs, har jeg funnet mange priser. Noen helt oppi 3-4000 :D Det jeg skal gå på til høsten, skal jeg betale 600 for (1000 kr for ikke medlemmer). Det kurset er hos en kjempe flink instruktør. Ikke bare det, men hun er jo europamester i lydighet (2005). Så jeg tror det kommer til å bli veldig bra :D På dette kurset synes jeg nesten prisen er for lav :P Men det er bra at folk ikke bare tenker penger :D

Jeg synes at valpe kurs over 2000 kr, blir alt for mye. Ihvertfall hvis det er et rent valpekurs. For etter mitt inntrykk, så er det jo mer valpesosialisering...

For agility kurset betalte jeg 500 kr. Det synes jeg var en helt ok pris. Mener at det bare gikk over en helg. Slik at vi lærte regler, og gikk igjennom hvert hinder. Etter det kunne vi betale 250 kr for medlemskap i klubben. Så kan vi trene når vi ønsker :D

Det første brukskurset jeg gikk, var et sporhund kurs med politiet i haugesund. Her var det masse flinke instruktører, og det var et kjempe bra kurs. Dette hadde jeg fint kunnet betalt opptil 2000 kr for. Men de tok kun 500...

Dette var bare noen eksempler.

Har sett litt på priser jeg også. Jeg tror jeg bor i et veldig billig område. For jeg har inntrykk av at det er mye dyrere på østlandet(?).

OT:

(Jeg og Tassa skal på runderingskurs med Morten & Cecilie fra canis. Det skal vi betale 1750,- Synes dette var billig, etter alt det positive jeg har hørt om de :P Det er enda ledige plasser :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at mellom 600-1000 kr er rimelig pris. Og jeg melder på uansett instruktør for jeg kjenner jo ikke til intruktøren før jeg har vært på kurset selv.

Hvis jeg ikke liker intruktøren så, ok jeg tapte penger..Men da vet jeg at jeg ikke melder på flere kurs med den intruktøren igjen. Nå har jeg heldigvis ikke vært borti en intruktør som jeg ikke ville ha betalt for å gå på flere kurs hos - enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kurs ungdommer/studenter skal gå synes jeg det bør koste langt under 500kr. jeg går kurs i stovner hundeklubb og der er det 90%rabatt på medlemsprisen hvis man er under 18, det vil si jeg betaler kun 50,80 og 90 kr. for kurs, er man over 18 men under 22 får man 50%rabatt.

Voksne har vanligvis litt mer stabil økonomi men allikevel bør det ikke koste mer en 1000kr syns jeg, altså jeg driter ikke penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi hi hi... da burde kanskje ikke jeg si hva jeg skal betale for å gå på valpekurs...

Skal til Lundquist og prisen er 3000kr. :)

Grunnen til at jeg går dit er at det er så utrolig manger her som anbefaler han og han gjør det morsomt å trene valp :P

Kurset begynner 18. aug så vi får se om ejg har kastet bort pengene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi hi hi... da burde kanskje ikke jeg si hva jeg skal betale for å gå på valpekurs...

Skal til Lundquist og prisen er 3000kr. :)

:P

Med mindre du har en 100% ferdigdressert valp ved kursslutt, vil jeg si at den prisen var waaay over the top for et valpekurs (som regel er jo valpekurs lite annet enn en gjeng vimsete valper og ditto eiere som surrer rundt i beina på hverandre en times tid i uka... :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kurs ungdommer/studenter skal gå synes jeg det bør koste langt under 500kr. jeg går kurs i stovner hundeklubb og der er det 90%rabatt på medlemsprisen hvis man er under 18, det vil si jeg betaler kun 50,80 og 90 kr. for kurs, er man over 18 men under 22 får man 50%rabatt.

Voksne har vanligvis litt mer stabil økonomi men allikevel bør det ikke koste mer en 1000kr syns jeg, altså jeg driter ikke penger :)

det jeg syns er så bra med stovner :P

Men er det ikke sånn at man får rabatter om man f.eks er en familie som trener to hunder. (!?)

Syns stovner har greie priser, for de tilpasser seg på en måte alderen. En på 16 har ikke råd (uten foreldrene) å gå flere kurs til 1000 kr. ¨

Gått tre kurs på et år (hjelpegruppa, hehe), og da er det en fordel at det ikke koster mye.

Og prisen for treningsgruppa er vel 500 kr for en sesong (året er delt opp i tre tror jeg?!) så det er heller ikke så dyrt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått hos Oslo Hundeskole og der tror jeg at jeg betalte 2000kr for første kurs også rabatt for kursene etter.

Jeg betaler gjerne litt mer for kurs jeg VET jeg får bra instruktører, orker ikke instruktører som ståtrer seg avgårde og hvor man får mye opphold og usikkerhet pga instruktørs manglende erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på instruktør, varighet, "oppstalling" av deltagerne mm. Samt hvordan treninga legges opp. Instrueres man, eller trener man mest på egenhand, og at instruktøren kommer innom av og til og kommer tips.

Trur det dyreste kurset mitt har vært 4000 kr. Torsdag til søndag gjeterhundkurs, med både frokost, lunsj og middag inkludert. Og overnatning. Med instruktør fra England (eier/oppdretter av Nirms far faktisk...).

Noe mer enn 1500 er jeg ikke villig til å betale for et helgekurs, så sant det ikke er en veldig spesiell instruktør. Men synes enkelte klubber burde vært mye flinkere til å gi rabatter, spesielt til ungdom og studenter, men også arbeidsledige (men da hadde vel alle sagt at de var arbeidsledige...). Husker selv hvor lite moro det var, at absolutt alt var avhengig av prisen på kurset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dyktig instruktør og intressant tema så er det bare min økonomi som setter begrensninger.Med - for meg - ukjent instruktør uten for mye å vise til så drar jeg ikke på kurs.Jeg betaler heller skjorta for noe skikkelig bra enn å betale lite for noe passelig bra... Jeg orket ikke gå ferdig kurset jeg tok hos Oslo Hundeskole med Jonas for 7-8 år siden engang, selv om jeg betalte over 1000 kr for det (fryktelig dyrt for meg den gangen), ræva wannebe macho instruktør som ikke lærte meg noe lurt egentlig..og etter det har jeg lært å passe på pengene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...