Gå til innhold
Hundesonen.no

Typisk førstegangshund - finnes det?

alucinor

Recommended Posts

Skrevet

Finnes det noen raser som utmerker seg veldig som gode førstegangshunder? Da tenker jeg for en person som har "normalt" greie på hund men aldri har hatt hund før. En som vil ha en hund som krever middels med mosjon, stell, dressur osv. Er det noen raser som man bør velge?

Eller mener du at alle raser kan være gode førstegangshunder så lenge man er villig til å lære om hunder og får hjelp av f.eks oppdretter og hundeklubber?

(Finnes det noen raser man absolutt IKKE bør velge som førstegangshund?)

Skrevet

Jeg mener man kan si at Cavalieren er en ypperlig førstegangshund. Den krever ikke mye mosjon, men holder gjerne følge på en lengre turer også, den er kosete, pelsstellet er ikke mye å snakke om, oppmerksom og kontaktsøkende. Den liker godt å trene og er enkel å dressere til hverdagslydighet, eller mer dersom man skulle ønske det. Jeg har i løpet av all min tid med Cavalierer møtt en agressiv hund, og det var kun et resultat av feil trening og straff.

Den er i mitt syn en så "enkel" hund at de fleste kan takle den og gir deg all den hund man trenger :D

Dessverre lider rasen litt under at den er så populær, og det popper opp "oppdrettere" både her og der. Det gjør at fremgangen når det gjelder sykdom har bremset litt opp, og man bør være svært nøye med valg av oppdretter.

Skrevet

Tror alt kommer an på den nye eierens forventninger, kapasitet og innstilling. Det finnes nok likevel en del hunderaser der man har en litt større "tabbekvote" enn andre.

Leste forresten et innlegg på et annet forum fra en oppdretter av en rase som regnes som - hm - en del over middels "vanskelig". Denne oppdretteren mente at denne rasen kanskje passet vel så godt hos førstegangseiere som erfarne hundefolk, ettersom sistnevnte gjerne hadde litt for fastlåste forestillinger om hvordan en hund skulle være. Har aldri tenkt på det sånn før, men skjønner logikken - og at det med hvilken hund som passer til hvem kanskje ikke er som man skulle tro ved første øyekast.

Uansett tror jeg det er skummelt å karakterisere en rase som en "førstegangshund" - det kan lett oppfattes som at det er en hund som ikke krever innsats eller innlevelse å ha - og det stempelet er det ingen hund som fortjener.

Skrevet

Ja tror absolutt at det finnes hunder som egner seg bedre til førstegangseiere enn andre. Det hele er vel en kombinasjon mellom aktivitets og stressnivå og om hunden er mild. Stae og mer tøffe hunder kan være en nøtt å knekke og dermed kan man jo prøve og feile for mye og dermed ikke få det til.

Jeg har opplevd golden retriver som en fin hund. har ikke møtt noen strie goldner, og alle har vært veldig greie og lette å håndtrere. Så merkelig nok treffer jeg stadig vekk folk, både unge og eldre med en løs golden retriver gående løs ved siden av seg. :unsure: jeg tenker. jøss, er golden så greie å ha med å gjøre? *friste* hehe. Det finnes nok mange fine førstegangshunder. Ofte fler av som er medium /midre størrelse (har sett mange nevne det selv her)

Noen nevnte en gang, man lærer ikke å kjøre i en ferrari. Men man kan forsåvidt det, men det kreves bare myye mer av deg. Det er ikke det samme, men det går an med god veiledning osv. . Alle kan få hvilken rase de vil, det kommer an på hvor mye man er villig til å sette seg inn i og satse, men mange tar seg absolutt vann over hodet! De fleste har forhåpentlig vis litt sunn fornuft og gaper ikke over mer enn de kan svelge.

Skrevet

Uansett tror jeg det er skummelt å karakterisere en rase som en "førstegangshund" - det kan lett oppfattes som at det er en hund som ikke krever innsats eller innlevelse å ha - og det stempelet er det ingen hund som fortjener.

Men kjære deg - er det noen som legger innsats og innlevelse i det å ha hund, så er det da førstegangskjøperne?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...