Gå til innhold
Hundesonen.no

gud og sånt

Kristina

Recommended Posts

Skrevet

Jeg velger å tro at Gud har en mening med alt han gjør, og det er ikke opp til menneskene og bestandig forstå hvorfor han gjør det slik.

Det samme har jeg valgt å tro :D

Skrevet

bla bla, det er vell litt ot? ;p

Noen religioner trur på gjenfødelse... Om man ikke følger livets "spilleregler", så kommer man ikke til Nirvana, men blir gjenfødt som et annet vesen. Mener å huske noe fra livssynstimene, at en jålete person skulle bli ape, en som var slem, hund - og en som var sjalu kaktus, dømt til å brenne evig i ørkenen. Men skal ikke si noe sikkert... Det er noen år siden jeg hadde det...

******* er vel ikke akkurat det vi forestiller oss a la Constantine, men et sted uten tilstedeværelse av Gud? (Korriger meg om jeg tar feil, bibelkunnskapene mine er ekstremt dårlige... ). Ergo, livet er et rent ******* om man følger med i nyhetsbildet til tider.

Trur at all relgion er menneske skapt. Mange trenger et annet holdepunk til døden enn at alt er slutt, og en forklaring til vonde ting som skjer. (Guds vilje, gud setter deg på prøve, gud har en mening med alt etc). Slik jeg ser det, så avskriver man seg ansvaret for sitt egent liv. Gud styrer det...

Dessuten er det kanskje litt lett å slippe gjennom perleporten, bare ved å be om tilgivelse. Gud tilgir alle, så dvs at om Hitler ba om tilgivelse rett før han døde, så kom han til himmelen?

Bibelen er jo bevist at ikke stemmer helt med andre historiske nedtegnelser. Egypterne er vel et av de folkeslagene som har dokumentert sin historie best gjennom tidene, men det er ikke nevnt i noen skrifter funnet, denne flukten jødene hadde derifra.

Dessuten. Hvor troverdig kan noe være når det ble skrevet ned flere generasjoner etter at tingene har skjedd? Og hvor mange ganger har den blir revidert gjennom tidene?

Kristne har dessuten egen evne til å ta ut de bitene av bibelen som passer de. Homofili er en synd. Det står jo i bibelen, men vi har jo slutta og steine og brenne folk av diverse årsaker (i den vestlige verden i hvert fall). Har en artikkel som var skrevet akkurat ang dette, ufattelig bra skrevet.

Kanskje litt OT, men akkurat nå var det mye kulere og skrive hva man mente, enn å rydde.... :D

Skrevet

Hva med vitenskapen? Den har jo kræsjet en del med det som står i bibelen. F.eks mener de kristine at jorden ble skapt av noe høyerestående, mens vitenskapen forteller at jorden ble skapt av rester etter novaer.

Nå vet jeg ikke hva ******* er, men alle vennene mine havner der, så jeg kan ikke klage. Jeg tror jeg ville ha kjedet meg alene i himmelen

Skrevet

Hvis gud tilgir alle, hvorfor kommer man da til helvette hvis man ikke gjør som han sier?

Dobbeltmoral?

Hvis det er den kristne gud du snakker om, så kommer man ikke til *******.

Selv om en god del av dem som kaller seg kristne ynder å mene det (og en del andre ting de ikke har belegg for i boka).

Hvis gud er så snill og bla, bla, bla... Hvorfor finnes det folk som sulter og så mange dødlige sykdommer da? Er det skjebnen? :D

Herren gjør som Herren vil, troen innebærer at du ikke skal ha noe ønske om å legge deg oppi det. Du skal overgi deg til Hans nåde, og du skal ikke stille spørsmål om hvorfor Han velger å la broren din bli født uten bein (innlysende at dette er hypotetisk, håper jeg?).

Du tvinges ikke til noe, du kan gjøre et valg. Et valg som du må ta konsekvensene av.

Helt riktig. Men det betyr ikke at konsekvensene blir belønning om du gjør som du skal.

En av de største misforståelsene rundt den kristne tro er "makt i de foldede hender"... Good things happen to bad people, og omvendt.

Jeg velger å tro at Gud har en mening med alt han gjør, og det er ikke opp til menneskene og bestandig forstå hvorfor han gjør det slik.

Som jeg skrev over, troen innebærer tillit, og tilliten innebærer å ikke "legge seg opp i saker man ikke har noe med".

Totalt misforstått religion, som regel er årsaken dem som påstår å følge den.

Barmhjertighetens og fredens gud finner du ikke i bibelen (iallefall ikke udelt, slik det fremstilles).

Hevnen tilhører Ham, står det blant annet.

Skrevet

Jeg kommer nok også til *******.

Jeg tror på at jorda ikke er så kompliset som alle religiøse skal ha det til. Uten ******* og uten himmel. Jeg tror at folk dør, nye folk fødes, og at tingene man selv gjør og velger i livet påvirker hvordan livet går for deg. Utrolig enkel tro å forholde seg til i alle fall.

Skrevet

Jeg tror heller på at man blir igjen på jorden som ånder/energier eller på den "andre siden" enn at man kommer til himmel/helvette. Jeg er veldig usikker men gud og alle de kristine tingene begynner å virke mer og mer rart.......

Skrevet

Vi blir til blomster og regnbuer og glade ponnier .. og sånn. :)

Gud, *******, himmelen... Det er jo noe som hører til kristendommen.... Og kristendommen hører ihvertfall ikke jeg til! :P

Skrevet

Tenk på de som har vært død i 10 sek så har våknet igjen da, det har bestefaren til en jeg kjenner.

Vi kan spørre hvor de ble av... :o

Jeg tror på gud, men jeg ber ikke og går i kirken og slikt.

Bare ber av og til når det er noe jeg vil :wub:

Sier eks. vær så snill å la katten ikke ha aids (når vi undersøker katten vår)

Tror på den dere historien om at vi møter dyrene våres igjen i et land fylt av glede jeg.

Og at vi møter alle som har død.

Og at vi lever uten natt, uten jobb og vi trenger ikke mat eller noe annet.

Skrevet

Kan det være sånn å komme til ******* mon tro? Smått kontroversiell sang av Hans Rotmo fra den "hedenske" juleplata "Vårres jul".

I ******* der e det Jævelen bur

Der e det glovarmt og trasig

Te ******* kjem dem all som itj trur

På Gud og e obsternasig

I ******* kjem dem all som e raud

Sosialista og kommunista

Te Helvetes pinsler og eviges daud

Dem sei det bli helveta trist, ja

I ******* treffe du Lenin og Stalin

Markus Thrane og Tranmæl

I ******* treffe du bestefar min

Han stemt Arbeiderparti' og va fæl

I ******* kan det bli godt å kom

Fer der e det ingen presta

I ******* der e det arbeidsfølk

Bønder og grae hesta

:wub:

Skrevet

sier bare helvette her kommer jeg :wub:

jeg som ikke tror i det hele tatt :o

trur vi kan danne vår egen støtte gruppe jeg folka som ikke tror ;) I mitt hode så er det KUN eventyr alt sammen...

Skrevet

Jeg tror på noe - men jeg tror ikke på kristendommen.... :rolleyes:

Forresten: Hvorfor er det slik at ikke-kristne ofte blir kalt "ikke-troende", "ikke-religiøse" osv? Sikter ikke spesielt til deg nå altså Toya, snakker bare generelt. :wub: Har bitt meg merke i at mange ser ut til å dra en direkte forbindelse mellom tro, religion og kristendom. Som om det ikke finnes andre religioner...

Skrevet

Jeg er kristen, men jeg tror ikke på at det fins noe *******. Jeg tror ikke at hvis man er kristen så kommer man enten til himmelen og hvis ikke så kommer man til ******* når man dør.

Den Gud jeg tror på vil ikke dømme mennesket etter deres gjerninger og plassere dem enten i evig fortapelse eller i paradis. Jeg hverken kan eller vil tro på det.

Skrevet

Du kommer til ******* hvis du ikke tror! Hvis du tror og gjør ditt beste for å følge Gud's retningslinjer for livet, og ber om tilgivelse for dine synder - har du ingenting å frykte ;)

Hjelp, da kommer jeg til helvette da :P

Guest Christine
Skrevet
Hjelp, da kommer jeg til helvette da

Da reiser vi sammen B)

I ******* er det godt og varmt og party hele tiden

Da får vi ta med noe å drikke da... banana

HeHe..Men nei..JEg tror ikke på gud. Hvordan verden oppsto gidder jeg ikke og tenke på. Den har vell vært der for alltid.

Skrevet

Jeg tror på noe - men jeg tror ikke på kristendommen.... :rolleyes:

Forresten: Hvorfor er det slik at ikke-kristne ofte blir kalt "ikke-troende", "ikke-religiøse" osv? Sikter ikke spesielt til deg nå altså Toya, snakker bare generelt. ;) Har bitt meg merke i at mange ser ut til å dra en direkte forbindelse mellom tro, religion og kristendom. Som om det ikke finnes andre religioner...

skjønner at det ikke er direkte ment til meg, men svarer litt uansett :P

ser det er litt dumt skrevet nå :P men jeg har alltid blitt kallt uten tro av religionslærere som selv har vært kristne ( noen kanskje på grensen til det ekstreme, men nok om det) de mente at siden jeg ikke trodde på akkuratt det de trodde på, så var jeg uten den rette tro.. men uansett, så bryr jeg meg ikke stort egentlig..

så sånn jeg har fått det inn med skolen så har liksom kristendommen vært alfa og omega og de andre bare hang der... hehe.. rart, men sånn har det nå en gang vært..

uten tro er jeg vel ikke, men jeg har ikke helt skjønt hvordan man kan sette sin lit til noen som liksom så og liksom gjorde og skrev det ned på noen ruller og at det blei en bok som man til dels fulgte slavisk( de ti bud og sånn) og en masse leveregler som var "funnet opp" for mange herrans år siden... jeg personelig skjønner det ikke... for alt vi vet så kan det ha vært menn eller damer ( for alt jeg vet) som kjedet seg en dag og dikta sammen noe for å ha noe å gjøre... akkuratt som forfattere gjør i dag. Kan ikke noe for det,men klarer liksom ikke å tro at det sitter noen der oppe og liksom styrer skuta, og bestemmer hva som skal skje når det skal skje.. når det er SÅ mye vondt som skjer overalt, folk som blir myrdet, kriger, fattigom.. det er bare ikke fear...

derfor jeg brukte begrepet "uten tro" siden jeg ikke vet hva jeg skal tru på.. er det big bang og gud? Allah? Muhammad? Alver? Aper?? eller hva?!? Jeg aner ikke... har prøvd å forklare hvorfor jeg ikke tror, så...

Skrevet

Du kommer til ******* hvis du ikke tror! Hvis du tror og gjør ditt beste for å følge Gud's retningslinjer for livet, og ber om tilgivelse for dine synder - har du ingenting å frykte :)

Og alle de andre troende da, de som tror, men ikke er kristne, hva skjer med dem?

Å si at man kommer til ******* hvis man ikke tror, mener jeg er litt for svart-hvitt.

Men det er selvfølgelig bare min mening.

Skrevet

Hvis gud sender de som ikke tror på han/henne til ******* blir det litt feil, ettersom gud skal elske alle osv...

Synes at kristendommen motsier seg selv støtt og stadig.

Blandt annet er det mange som sier at de er kristne som er imot homofili, men Jesus har aldri sagt at homofili er feil, det var Paulus som sa det!

Men nå er ikke jeg noen kristendomsekspert, spør meg heller om LaVey satanismen. :)

Skrevet

Jeg tror ikke på gud eller noe sånt. Jeg tror jorden ble skapt av "big bang", så beygnte bakterier og celler å lage levende liv sakte men sikkert, etter en evighet ble apene utviklet som igjen utviklet seg fra sjimpanser til mennesker. Når vi dør, så dør vi, etter min mening. Men, jeg tror på spiritisme :) Litt av det i alle fall..

Guest Christine
Skrevet

Sitat pappa:

"Jeg håper jeg kommer til ******* jeg, for der tror jeg nok jeg treffer flest kjentfolk."

;)

;) hahaha ;)

Nå satte jeg brusen i halsen :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...