Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål ang valg av hund


Ingvild SF

Recommended Posts

Vil du si papillon trenger lite morsjon? Det er ikke for ingen grunn at de blir kalt en miniatyr utgave av BCen. Jeg vil i hvertfall ikke si papillon er en hund som krever lite og er en god første gangs hund.

jeg har da aldri sagt at en papillon trenger lite mosjon! alle hunder har godt av mye mosjon. men det jeg sier er at en papillon ikke ha flere timer lange turer hver dag!

og selvfølgelig krever ikke papillon lite! det er det vel ingen hunder som gjør?!

jeg vet om flere som har hatt papillon som førstegangshund, bl.a. meg selv, og det har gått veldig fint!

men det kommer selvsagt an på personen som skal ha hunden! det gjelder jo alle raser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på norfolk terrieren igjen.... Men da jeg leste om den på canis så leste jeg blandt annet:

En av de minste terrier-rasene, men en ”demon ” i forhold til størrelsen. Den har et elskverdig gemytt, ikke kranglete, og en robust konstitusjon.

Våken og fryktløs.

Er det positivt eller negativt for meg?? Skjønte ikke helt :huh:

Og en ting til... Hvis jeg velger norfolk terrier(25-28 cm tror jeg) ... Hvilket bur passer best da?

Small: 49x34x35 cm

Medium: 60x42x42 cm

Large: 70x52x52 cm

X-Large: 81x59x59

XX-Large: 92x64x64 cm

XXX-Large: 102x69x69 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også utrolig lyst på hund, men får ikke lov. Er 15 år. Om jeg nå hadde fått tilbud av foreldra mine å skaffe meg min egen hund, så tror jeg faktisk at svaret ville vært nei.

Når jeg om noen år er på skole på mårran, og jobber på ettermidagen, så vil jeg ikke ha tid til en hund. Man må tross alt ha et liv uten om og. Enn å sitte hjemme å sture med en bikkje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også utrolig lyst på hund, men får ikke lov. Er 15 år. Om jeg nå hadde fått tilbud av foreldra mine å skaffe meg min egen hund, så tror jeg faktisk at svaret ville vært nei.

Når jeg om noen år er på skole på mårran, og jobber på ettermidagen, så vil jeg ikke ha tid til en hund. Man må tross alt ha et liv uten om og. Enn å sitte hjemme å sture med en bikkje..

Misforstått litt det med hva man gjør med en hund? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på norfolk terrieren igjen.... Men da jeg leste om den på canis så leste jeg blandt annet:

En av de minste terrier-rasene, men en ”demon ” i forhold til størrelsen. Den har et elskverdig gemytt, ikke kranglete, og en robust konstitusjon.

Våken og fryktløs.

Er det positivt eller negativt for meg?? Skjønte ikke helt :)

Og en ting til... Hvis jeg velger norfolk terrier(25-28 cm tror jeg) ... Hvilket bur passer best da?

Small: 49x34x35 cm

Medium: 60x42x42 cm

Large: 70x52x52 cm

X-Large: 81x59x59

XX-Large: 92x64x64 cm

XXX-Large: 102x69x69 cm

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med seriøse oppdrettere av rasen du er interessert i, å høre litt hvordan raser er o.l.

Unnskyld meg, men er virkelig burstørrelsen noe å tenke på før du engang har bestemt deg for hund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med seriøse oppdrettere av rasen du er interessert i, å høre litt hvordan raser er o.l.

Unnskyld meg, men er virkelig burstørrelsen noe å tenke på før du engang har bestemt deg for hund? :)

Hehe.. Neida, men jeg visste ikke om jeg kunne klare å finne tilbake til de målene, så da spurte jeg her... :) Kommer jo til å spørre en gang tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også utrolig lyst på hund, men får ikke lov. Er 15 år. Om jeg nå hadde fått tilbud av foreldra mine å skaffe meg min egen hund, så tror jeg faktisk at svaret ville vært nei.

Når jeg om noen år er på skole på mårran, og jobber på ettermidagen, så vil jeg ikke ha tid til en hund. Man må tross alt ha et liv uten om og. Enn å sitte hjemme å sture med en bikkje..

Litt sjokkert jeg nå. :)

Mener du at man ikke har noe liv hvis man bruker tid med hunden (det være seg hjemme, ute, eller hvor som helst)

Trodde nemlig det var motsatt jeg. ;) At hund gjorde at man kom seg mer ut.

Off-topic dette her. Uff ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sjokkert jeg nå. ;)

Mener du at man ikke har noe liv hvis man bruker tid med hunden (det være seg hjemme, ute, eller hvor som helst)

Trodde nemlig det var motsatt jeg. :) At hund gjorde at man kom seg mer ut.

Off-topic dette her. Uff ;)

Vel, jeg synes nå at Martine ikke akkurat sjokkerte-men derimot viser fin selvinnsikt! For det er jo det alt handler om. Selvfølgelig er det mange tenåringer som ikke kan tenke seg livet uten hund og noen av dem klarer seg fantastisk godt når de faktisk får en. Andre derimot, har slett ikke tenkte seg godt nok om og mengden med ansvar og "bundenhet" blir for overveldende. At Martine selv sier her at hun nok neppe hadde takket ja og begrunner dette med år frem i tid, synes jeg er fantastisk positivt. Når hun får en hund til slutt, så er hun definitivt klar for det ;)

GO Martine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes nå at Martine ikke akkurat sjokkerte-men derimot viser fin selvinnsikt! For det er jo det alt handler om. Selvfølgelig er det mange tenåringer som ikke kan tenke seg livet uten hund og noen av dem klarer seg fantastisk godt når de faktisk får en. Andre derimot, har slett ikke tenkte seg godt nok om og mengden med ansvar og "bundenhet" blir for overveldende. At Martine selv sier her at hun nok neppe hadde takket ja og begrunner dette med år frem i tid, synes jeg er fantastisk positivt. Når hun får en hund til slutt, så er hun definitivt klar for det :)

GO Martine ;)

Selvfølgelig er det bra, men veldig feil å komme med en uttalelse om at man sitter hjemme å sturer om man har hund. For da har man misoppfattet hundehold til de grader...

Og det var vel det de fleste reagerte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terrier er kanskje ikke den ideelle førstehund!

men hva med papillon? :)

må jo reklamere litt for rasen min!

trenger ikke mye mosjon, men kan være skikkelig sprek! stor hund i lite format! har jo en del pels, men det er overraskende lite pelsstell som trengs!

Har tre papillon og vil si at det ikke nødvendigvis er en god førstegangshund for en ung jente. De kan være ganske så manipulerende og slu.

Og mine trenger vertfall ganske mye mosjon. Ellers kan de bli late, tykke, destruktive, og grinete.

Pelsstellet er overkommelig. Litt mer i røytetiden og i overgangen fra valpepels til voksenpels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Åj! Hadde ikke sett at flere hadde skrivd her jeg <_<

Jeg er ikke av den typen som skal ut og feste vær lørdag og være hos venner hver kveld... Jeg liker å kose meg hjemme jeg... Så jeg kommer nok aldri til å "sitte hjemme å sture med en bikkje.." Hehe...

Papillon har jeg nok lagt på hylla, for ei jeg kjenner som har ganske mye erfaring med hund liker ikke papillon, og sa hvorfor også, men det husker jeg ikke... Men jeg har tenkt mye på pomearian i det siste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj! Hadde ikke sett at flere hadde skrivd her jeg <_<

Jeg er ikke av den typen som skal ut og feste vær lørdag og være hos venner hver kveld... Jeg liker å kose meg hjemme jeg... Så jeg kommer nok aldri til å "sitte hjemme å sture med en bikkje.." Hehe...

Papillon har jeg nok lagt på hylla, for ei jeg kjenner som har ganske mye erfaring med hund liker ikke papillon, og sa hvorfor også, men det husker jeg ikke... Men jeg har tenkt mye på pomearian i det siste...

Hoho, måtte bare le litt av denne jeg da :P :P

Du er 14 år!

Vet ikke om du i det hele tatt kan se ironien her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes helt ærlig talt at du bør vente med å kjøpe deg hund til du er eldre eller flytter ut hjemmefra...!

jeg maste og maste på pappan min om å få en hund helt fra jeg var 12-13 år.. og du verden hvor glad jeg er NÅ for at han sa NEI!! selv om jeg elsker hunder og har alverden av kjærlighet å gi, så hadde jeg alødri i livet greid å oppdra en hund på en ordentlig måte den gang(12-19 år) jeg er nå 21, har flyttet ut hjemmefra. og for å ikke snakke om hvor mye det koster! ! !

tenker ikke på for og halsbånd osv.. men vetrinær utgifter. kan fortelle deg at det første året her har sikkert kosta meg rundt 50.000 tilsammen.. nå har jeg vært ganske uheldig da, men min hund måtte kastreres(3500kr), fikk komplikasjoner(2500kr), skal nå knesopereres(20000kr), måtte chippe og vaksinere, hundeseng, kloklipper OSV... u name it.

Herregud pappa- så glad jeg er for at du sa NEI!! :P

Men lykke til.. bare vil at du skal tenke deg om litt.. du har ikke dårlig tid..

du sier at du ikke er fest typen... NÅ JA!! du er 14! livet ditt har ikke begynt engang!

(sorry for at jeg virker en smule streng, men brenner litt for dette.. er alt for mange hunder til omplassering osv.......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho, måtte bare le litt av denne jeg da :P :P

Du er 14 år!

Vet ikke om du i det hele tatt kan se ironien her...

ehh hva er så galt i det? Jeg visste selv når jeg var 14 at jeg ikke kom til å feste og bare fly ut i hytt og pine. Og jeg er nå 19 og har holdt på min tanke. Skaffer man hund så vet (de fleste) at man ikke kan fly ut å feste hele tiden(noe veldig mange hundeeiere gjør), Og tror denne jenta vet såpass, (skal jo ikke si sikkert), men du kjenner henne tross alt ikke så syns det er utrolig slemt og bare slenge ut med noe sånt her.

Ikke alle ungdommer er fest-mennesker, og må ut å feste, og det finner man ut av ganske tidlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heei!

Jeg skal kanskje kjøpe meg hund for konfirmasjonspengene mine(hvis mamma lar meg, har ikke sagt nei enda) Så da har jeg jo selvfølgelig noen spørsmål...

1. Hvilken hund passer meg?

- Jeg vil ha en liten en (under 35 cm)

- En som ikke trenger mye morson

- En selskapshund som kan bli med over alt(inkludert stallen)

- En hund som passer som førstegangshund

- En hund uten alt for mye pelsstell

Hvorfor skal den ikke trenge mosjon? Hm. Mamman i meg tenker jo da at du kanskje ikke vil bruke så mye tid på hunden, men alle hunder krever jo masse av din tid.

2. Hva er best? Tispe eller hann-hund?

Heldigvis har kjønnet ikke så mye å si på hvor bra hunden er. Da hadde vel alle skaffet seg det "beste" kjønnet og hunden som art, ville dødd ut! :huh:

- Hvorfor, hvorfor ikke?

3. Gode forslag til å overtale mamma?

- Hun syns at det kanskje er litt for bindende

- Hu liker ikke å ha en hund hengende i hælene hele tiden

Ta med deg mamman din på besøk til noen som har valper. Smelter hun ikke da, er det kanskje så mye håp.

4. Seng/bur plassering

- Når hunden er alene, hvor stor plass skal den få?

Er det opp til meg, skal hunden få disponere det meste av huset så mye som mulig.

Jeg blir takknemlig for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh hva er så galt i det? Jeg visste selv når jeg var 14 at jeg ikke kom til å feste og bare fly ut i hytt og pine. Og jeg er nå 19 og har holdt på min tanke. Skaffer man hund så vet (de fleste) at man ikke kan fly ut å feste hele tiden(noe veldig mange hundeeiere gjør), Og tror denne jenta vet såpass, (skal jo ikke si sikkert), men du kjenner henne tross alt ikke så syns det er utrolig slemt og bare slenge ut med noe sånt her.

Ikke alle ungdommer er fest-mennesker, og må ut å feste, og det finner man ut av ganske tidlig :huh:

Mente ikke å være frekk eller noe, men er jo litt bastant å si at man aldri kommer til å feste, når man ikke er gammel nok til det engang? Hehe, fester uvanlig lite selv jeg, så ingenting i galt i det. Men mener fortsatt at man må prøve noe for å finne ut om man liker det eller ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kommer til å forandre deg mye i årene fremover. Du kommer til å tenke annerledes når du er 20, tro meg! Jeg ville selv ha ventet litt med hund til du har gått litt mer skole og erfart litt mer av ungdomslivet. Interesser skifter veldig fort i denne alderen. Altså det er ingen hast å få hund! Du binder deg mye til en hund, tar mye tid og krefter, så å lære litt mer om hund, kanskje passe noen hunder og sånn først, så kan du undersøke om oppdretter og rase, før du da kan begynne å tenke på å skaffe deg en. Et annet godt tips. Ikke få deg hund hvis de du bor sammen med, ikke vil ha hund. Det kommer ikke til å fungere.

Ikke noe hast! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh hva er så galt i det? Jeg visste selv når jeg var 14 at jeg ikke kom til å feste og bare fly ut i hytt og pine. Og jeg er nå 19 og har holdt på min tanke. Skaffer man hund så vet (de fleste) at man ikke kan fly ut å feste hele tiden(noe veldig mange hundeeiere gjør), Og tror denne jenta vet såpass, (skal jo ikke si sikkert), men du kjenner henne tross alt ikke så syns det er utrolig slemt og bare slenge ut med noe sånt her.

Ikke alle ungdommer er fest-mennesker, og må ut å feste, og det finner man ut av ganske tidlig ;)

Du skjønte hva jeg mente :huh: Noen liker å være ute og feste hver eneste helg, og tro meg, det er flere jeg kjenner som gjør det, og de er ikke eldre enn meg... Men sånn er jeg rett og slett ikke... Jeg kommer ikke til å være så mye ute å feste, annet enn at bestevenninna mi kommer hjem til meg og så har vi vår egen lille jentekveld en gang i blandt(men det er jo ikke det samme)

Mente ikke å være frekk eller noe, men er jo litt bastant å si at man aldri kommer til å feste, når man ikke er gammel nok til det engang? Hehe, fester uvanlig lite selv jeg, så ingenting i galt i det. Men mener fortsatt at man må prøve noe for å finne ut om man liker det eller ikke ;)

Jeg sa bare at jeg ikke er typen... Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å feste noe særlig når jeg blir eldre heller... Jeg er rett og slett den typen som liker å være hjemme og kose meg - og det har jeg alltid vært også... Drikker kommer jeg ikke til å begynne med, for det har jeg alt bestemt meg for... Gidder ikke å drikke meg full jeg, det er ikke en unnskyldning om du gjør noe dumt..

Dessuten er jeg 15 år :rolleyes: Ble det på onsdag...

Noen kommer sikkert til å le av meg nå, og si at jeg bare tror at jeg er det... Men jeg er faktisk ganske ansvarsbevist.... Jeg er hestepasser for en hest som heter Pinto, og om det er en dag jeg ikke kan ri han eller ta stallvakta så har jeg spurt noen andre om de kan det leeenge før den gangen... Det er noe som heter at man blir mer ansvarsbevist når man driver med hester og har et ansvar for en - og det har jeg faktisk.... Det er jo selvfølgelig generelt, men jeg velger og tro(og mange andre sier også) at jeg er en av de hestefolkene som er veldig ansvarsbeviste...

-----------------------

Grunnen til at jeg vil ha en hund som ikke trenger sånn kjempemye morsjon er fordi jeg ikke er glad i å gå lange turer, MEN kan gå det inniblandt... Jeg har ikke lyst på en hund som ikke er fornøyd fordi den ikke fikk gå den laaange turen sin den dagen hvis du skjønner.... Men mosjon er jo også agility og sånt... Ikke bare turer.... Kunne godt tenkt meg å drive litt med agility, bare for moro skyld liksom.... Og etter hva jeg har skjønt så kan f.eks. en pomearian drive med det, men den trenger ikke laaange turer hver eneste dag(men blir gjerne med hvis den blir tilbydt det)

Mulig jeg har misforstått litt nå... Menmen...

Angående å "overtale" mamma, så ville hun nok ha smeltet i senk av små søte valper... Og hun liker jo hunder(gjorde ikke før.. Skumle saker) Kanskje jeg kunne dratt til Sunline(oppdretteren) og så kunne mamma sett små søte pomearian-valper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønte hva jeg mente :huh: Noen liker å være ute og feste hver eneste helg, og tro meg, det er flere jeg kjenner som gjør det, og de er ikke eldre enn meg... Men sånn er jeg rett og slett ikke... Jeg kommer ikke til å være så mye ute å feste, annet enn at bestevenninna mi kommer hjem til meg og så har vi vår egen lille jentekveld en gang i blandt(men det er jo ikke det samme)

Jeg sa bare at jeg ikke er typen... Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å feste noe særlig når jeg blir eldre heller... Jeg er rett og slett den typen som liker å være hjemme og kose meg - og det har jeg alltid vært også... Drikker kommer jeg ikke til å begynne med, for det har jeg alt bestemt meg for... Gidder ikke å drikke meg full jeg, det er ikke en unnskyldning om du gjør noe dumt..

Dessuten er jeg 15 år :rolleyes: Ble det på onsdag...

Noen kommer sikkert til å le av meg nå, og si at jeg bare tror at jeg er det... Men jeg er faktisk ganske ansvarsbevist.... Jeg er hestepasser for en hest som heter Pinto, og om det er en dag jeg ikke kan ri han eller ta stallvakta så har jeg spurt noen andre om de kan det leeenge før den gangen... Det er noe som heter at man blir mer ansvarsbevist når man driver med hester og har et ansvar for en - og det har jeg faktisk.... Det er jo selvfølgelig generelt, men jeg velger og tro(og mange andre sier også) at jeg er en av de hestefolkene som er veldig ansvarsbeviste...

Ja og noen er sikker på det. Nå i tiden så er som regel 14 åringa ute på fest, og det var alle vennene mine på den alderen også, men jeg holdt meg hjemme, og har aldri likt festing. Tror man finner ut av sånt mye tidligere nå. Fordi man begynner med festing tidligere enn noen gang. Og er man en person som heller liker å sitte hjemme å kose seg så pleier ikke det forandre seg så mye, (ikke gjort det hos de jeg kjenner som alltid har likt å sitte hjemme).

Jeg har ikke så mye erfaring utifra raser men har hatt en Am. Cocker spaniel før, og den var en super familie hund. Den trenger jo morsjon, men ikke så mye som en bc f.eks, og tror det er sånn du mener det, når du sier at den ikke må trenge så mye mosjon (forstår jeg deg rett?). Du vil ha en hund som kan egne seg som familiehund, som man ikke MÅ gi noe å gjøre hele tiden, og som gjerne vil slappe av litt også (bare for å overdrive litt)-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...