Gå til innhold
Hundesonen.no

Sky Terrieren min, Danny

Julebrus

Recommended Posts

Bayero's Danny Boy "Danny" er sky terrier hannhunden min på 11 mnd.

Vi driver med utstilling, og har oppnådd 2 cert så langt :)

Skriver mer om han senere.

Noen bilder av Danny:

DJ5,5uke%200211.jpg

5 uker gammel

Digimon10uker.jpg

10 uker gammel

Danny6mnd.jpg

6 mnd

Danny6mnd1.jpg

6 mnd

Danny%20small9mnd.jpg

9 måneder

danny2.jpg

10 måneder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Men med all den luggen i øynene; får han sett noe særlig? :)

Ja tro det eller ei =) den følger hånda di hvis du drar den i forskjellige retninger.

men han går jo ikke sånn til vanlig da, der var han kammet som om han skulle på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Nydelig hund du har! Er ganske fasinert av rasen, synes de er utrolig fine, men blir alltid overrasket over hvor store de er når jeg treffer en!

Har lest at de kan ha et ganske "skarpt" gemytt, men har ingen personlig erfaring med rasen. Kanskje du kan skrive litt om gemytt & sånn..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Nydelig hund du har! Er ganske fasinert av rasen, synes de er utrolig fine, men blir alltid overrasket over hvor store de er når jeg treffer en!

Har lest at de kan ha et ganske "skarpt" gemytt, men har ingen personlig erfaring med rasen. Kanskje du kan skrive litt om gemytt & sånn..... ;)

Hei, Ja det kan jeg godt gjøre det ;)

Mange tror Terriere er hissige, det er jo greit nokk. Men jeg har ikke opplevd at denne rasen har knurret en eneste gang til meg, har opplevd at han "diskuterer" med broren sin ja, men det er tror jeg er bare om en plassering på rangstigen. Men når han går hjem så er det ikke en eneste antydning til hissighet, bare hvis du "over leker" med han da blir hann litt vill av seg, kan hende han napper litt i handa di eller noe, men ikke så det gjør vondt eller noe. Ellers jevnt over vet jeg ikke av mange hissige skye terriere, de jeg vet av har vokst opp i "upassende" forhold. Så iallefall av alle de skye terrierene jeg kjenner er det 1 som har vert hissig, men det var jo da ikke hunden sin egen feil. Og jeg kjenner ganske mange ;)

De er ikke så store da, de jo som en liten mops nesten ;) neida de er jo passe størelse ;)

Danny veier 14.2 kg, broren vein 1 kg mindre, men det er for at Danny er litt mer maskulin.

Håper du fikk noe nytte av dette ;) Ser du oss på utstilling så er det bare å huke tak i oss og hilse på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Wow - for en søt "liten" fyr! Ser veldig, veldig lekker ut, ja.

Skye'ene har kanskje (forhåpentligvis) forbedret seg i de siste årene mht gemytt - men jeg vet i alle fall at det var ikke SÅ lenge siden dommere faktisk ikke tok i dem uten å ha sjekket med eieren først..

På en god del av utstillingene jeg var tilstede på (og det var maaange) var det mer enn ofte nok en eller to som glefset etter dommeren, og de dommerne som var vant til rasen lot det nærmest ikke affektere plasseringen engang (hvis de fikk gå igjennom hunden etterpå)..

Dessuten ble de ikke tatt på av dommeren når de sto på bakken/gulvet (av de som kan rasen).

Joda, alle mindre hunder stilles på bord, men dommerne kan likevel ta en liten gjennomgang når hunden står på bakken - i hard konkurranse, etc. Så hvis dommeren ville kjenne den siste gangen på hodet, skuldre eller noe - så var det bare å plukke opp hunden og sette den opp på bordet igjen..

Interessante ting om Skye'n.. Av og til kommer det Skye'r til verden som fysisk ikke kan bjeffe! Og da er det ikke snakk om jodling, synging eller andre lyder istedenfor - hunden "boffer" normalt - men det kommer IKKE ut lyd.. Møtte en dame som har hatt to skye hanner - og INGEN kunne bjeffe (så hun trodde jo det var helt normalt!). Meget snodig.

OG - enkelte individer har en eller annen form for kjertel oppe på hodet (evt. høyt på nakken) som avgir en meget tydelig Jasmin-duft. Denne kommer da når hunden er veldig glad, eller koser seg veldig..

Husker tispen vår - hun duftet ned hele stua når hun lå og koste seg på fanget til min far - hver dag.

Oppdr. hennes sa det var veldig sjelden å treffe på slike lenger - og ikke minst en som luktet så MYE. Vi hadde jo til da gått og trodd at hun hadde klint med en eller annen gammel dame - og fått en eller annen tung parfymeduft på seg...

Og til sist en helt "vill" historie om mine to skye'r..

Begge to var med meg på jobben, sammen med min høydrektige bearded collietispe. Utenfor jobben ble de sluppet løse på en liten gressflekk, og gikk rundt der og ante fred og ingen fare.

Med ett kommer en illsint schäfer løpende rett imot oss - en ekkel og meget tispeaggressiv sak - og hun riktet blikket RETT imot min drektige tispe (hun så neppe skye'ne i gresset).

JEG kan jo ikke gjøre annet enn å bare stå der og se dette forferdelige skje - ser for meg misfall, drept hund, etc, etc..

Men sånn 5-10 meter før beardis-massakeren hadde vært et faktum kom det frem en brølende, illsint og MEGET høylydt liten skye-dame som løp i FULL fart rett imot schäferdyret.

Schäferen bremset litt opp - og i nærmest samme sekund kom det en skye-hann rett inn fra siden og høgg tak i sideflesket hennes... Schäferen skjønte jo ikke engang hva som traff henne - men bråsnur og løper hylende vekk derifra med to bittesmå skye'r hakk-i-hel..

Og hvis det er noen som husker Velociraptorne fra Jurassic Park-filmen, så var mine skye'r definitivt inne på samme spor - DU truer rett forfra - JEG anfaller fra siden...

Men absolutt nydelige hunder disse Skye'ne. Utrolig morsomme, personlige og meget hyggelige dyr. Litt "sære og rare", men med en busslast personlighet, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare oppdatere med at Danny nå også er Norsk utstillingschampion :D

For 3 uker siden fikk han også cert og BIR i Sverige, men er usikker på om han fikk championatet? Han fikk championatsløyfa, men er vel egentlig for ung til å bli Svensk champion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...