Gå til innhold
Hundesonen.no

Spyr -- av varmen?

olavxxx

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

Har dere opplevd at hunden spyr av varmen?

Jeg har bare gitt hunden hundemat, han virker helt pigg og frisk, men han har nå spydd to ganger i dag..

Det er bare magesyre han har spydd, ikke mat..

Har gått noen turer på rundt 1 time, samt han gikk tom for vann, natt til i dag..

Jeg bare lurer på om det er stor sannsynlighet det er varmen? Han virket rimelig utslitt etter en lengre tur i 12-tiden i dag.. (på dagen)..

Men, ja.. Jeg var nettop ute å løpte en time med han, det gikk helt fint.

Selvfølgelig spydde han på stoff-sofaen min :S og da over hele, hehe.. Men trekket gikk heldigvis ann å ta av, så jeg fikk nå dusjet det :lol:

ps. han får bare kvalitets-hundemat, fra dyrebutikk! Han får ikke noe "snop", menneskemat, elns. Da jeg hadde en "kjekk" erfaring av at å gi han for mye bein, gav han diaré.. (har selvsagt ulakkert tregulv!)

Skrevet

Har selv aldri hørt om tilfeller der hunder spyr pga det er for varmt. Mater du rett etter voldsomt aktivit eller turer? Mulig den har fått i seg noe råttent som den har funnet ute mens dere har løpt?

Skrevet

Har selv aldri hørt om tilfeller der hunder spyr pga det er for varmt. Mater du rett etter voldsomt aktivit eller turer? Mulig den har fått i seg noe råttent som den har funnet ute mens dere har løpt?

hmm, jeg kan ikke huske han spiste noe i dag, men i går tror jeg han kanskje spiste noe når han var inni en busk :lol:

pleier å følge ganske bra med på rakkaren...

han fikk mat før vi gikk ut i morges, samt han fikk mat på ettermiddag.

Han hadde altså spydd når jeg stod opp, men bare litt, så spydde han MYE når jeg ikke var hjemme..

Han virker ikke syk, er helt pigg/oppegående og det er egentlig mer som "gulp", men på sofaen var det dødsmye! Kan jo være han har drukket for mye vann pga varmen?

Får nå se hvordan det ser ut her i morgen, tror jeg lukker stuedøren for sikkerhetsskyld :P

Skrevet

Jeg tror at det er fullstendig mulig at varmen setter dem litt ut. Både i form av at de mister matlysten, samt blir "uggne" hvis de spiser for mye/for lite på en varm dag. Når det bare er snakk om magesyre, så kan det jo være at Odin også kan ha fått noe mellom tennene og brukket seg til magesyren kom opp.

Du sier at han gikk tom for vann natt til idag.. Pga klokkeslettet du postet meldingen, så blir jeg litt usikker på "hvilken" dag du mener :P Men la oss si at du faktisk mener natt til i dag (altså nå, hehe..) og han ble sliten etter turen i tolvtiden, så tror jeg kanskje det kan ha noe med saken å gjøre, det også. Ved varmt vær og fysisk anstrengelse, så tror jeg vannet er et must på mange måter for å stabilisere magen deres.

Sofus brakk seg tidligere idag, etter en to-timers tur i Nordnesdalen (eller Nordnæsdalen??). Underveis på turen ville han ikke ha noe vann (må vite, det var jo så mye mer andre interessante ting å gjøre, hehe), og når vi kom hjem, så sluknet gutten midlertidig på gulvet. Brekkingen kom seff rett etter at han våknet til etter en halvtimes/times tid... så jo, her tror jeg nok det var snakk om "mangel" på vann, som gjorde utslaget.

Men så lenge Odin er frisk og rask, så trenger du nok ikke å bekymre deg noe videre. Gutten er jo laget av stål jo :lol:

Skrevet

Ally drev å spydde i går kveld. Hun ville ikke ha kveldsmaten sin og 5 minutter etterpå kastet hun opp første gang. Tror hun kastet opp 7 ganger på 1 time.. Det jeg synes var litt merkelig var at all frokosten hennes kom opp igjen ufordøyd, men ikke godbitene hun hadde fått i seg ved godbitsøk ca 1 time før da vi var ute...

Skrevet

Han kan ikke ha spist gress for å rense magen da..!? Da spyr de ofte opp magesyre litt senere..

jo, han tygget vel på litt gress..

men det virker jo i denne tråden som flerehar opplevd det samme i varmen nå..

odin er jo for sikkerhetsskyld SORT, så han får jo mye varme på seg :lol:

han hadde spydd i morges også :S men heldigvis bare på gangen, der har jeg parkett, som er litt lettere å rengjøre enn stoff-sofa og ulakkert tre-gulv som jeg har på stuen :P

Skrevet

jo, han tygget vel på litt gress..

men det virker jo i denne tråden som flerehar opplevd det samme i varmen nå..

odin er jo for sikkerhetsskyld SORT, så han får jo mye varme på seg :P

han hadde spydd i morges også :S men heldigvis bare på gangen, der har jeg parkett, som er litt lettere å rengjøre enn stoff-sofa og ulakkert tre-gulv som jeg har på stuen :P

Ja, det kan jo være flere ting som har spilt inn der..

Chica har også spydd i varmen, men da så jeg henne spise gress en stund før hun spydde..

Jeg vet selvsagt ikke om det var gresset eller varmen, men det var nok sikkert en mulighet for begge deler :lol:

Så lenge han er i god form ellers, tror jeg ikke det er noe å bekymre seg så mye over..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...