Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig 3 katter!


Mud

Recommended Posts

I dag tidlig før jeg dro på jobb oppdaget jeg plutselig en stakkar som klamret seg til vinduskarmen å prøvde å gjøre seg usynlig. Det var en enorm løskatt som hadde forvillet seg inn katteluka og selvfølgelig ikke fått seg ut igjenn fordi jeg har den stilt inn på å bare slippe katter inn slik at kattungen ikke surrer ut.

Den var et sørgelig syn: han har så mye floker at pelsen har løsnet fra huden frem til midjen og den bakre pelsen er som en stor skorpe :) Han har små sår i huden og ser generellt elendig ut.

Jeg skulle jo på jobb så jeg så ikke noen annen mulighet enn å putte han ned i kjelleren med vann, mat , hundetepper og kattesand enn så lenge. Nå har jeg ordnet dyrlegetime til han, de hadde ikke tid før i morgen kl 10, og frem til han er blitt undersøkt og reparert så holder jeg han unna de andre dyrene.

Men hva gjør jeg etter det? Tviler på at han har noen eiere. men det kan jo hende noen savner han? han må ha vært på rømmen i flere år da i såfall for han er egentlig ikke særlig langhåret så vidt jeg kan se. Noen som har noen forslag til fremgangsmåte?

edit: får ikke tak i dyrebeskyttelsen, men tviler egentlig på at de har kapasitet til å hjelpe stakkaren.Han er vel en av hundretusen norske katter som var søte som små og ikke så viktige som voksne :P Passer fryktelig dårlig med enda en katt, tror Lotte (gamlemor) snart pakker snippesken og drar sær som hu er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal den sjekkes for chips! Det blir gjort hos dyrlegen i morgen.Jeg blir dypt overasket om den er merket, den virket nærmest vill på meg. Mulig det har noe med den svarte nysgjerrige hunden som tasset rundt i stua da ;)Men ihvertfall: den har nok ikke hatt noe hjem på flere år... minst. Den så virkelig for ****** ut :)

Tror jeg fikser den og kastererer den (hvis den ikke er det alt, fikk ikke sett så nøye) og ser om jeg finner et hjem til den med mindre eierene skulle dukke opp. Går den overens med de andre tre så mulig den får bli.. får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den KAN jo ha vært på villspor lenge..

Jeg skal krysse fingrene for dere. :)

Men om den ikke er Chippet eller noe så kan det være lurt å annonsere på diverse nettsteder. Som nettkatten osv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den KAN jo ha vært på villspor lenge..

Jeg skal krysse fingrene for dere. :P

Men om den ikke er Chippet eller noe så kan det være lurt å annonsere på diverse nettsteder. Som nettkatten osv. :P

Det er jo det som er håpet.At noen tross alt savner den store rusken :)

Nettkatten? Hva er det? En etterlysningside? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart! :) Han passet ikke til beskrivelsen av noen av de der. Jeg tror det er en hann i det minste, enorme katter med arr overalt pleier å være guttepuser.

Jeg prøvde alle tre pelslengder da det er umulig å si helt hvordan pels han egentlig har. Ser mest ut som en stor sammenfiltret skorpe. Tipper han ikke er korthåret da :P

Pratet med dyrebeskyttelsen, de kunne ikke hjelpe meg - bare ønske meg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er en ukastrert hannkatt ? Kan det hende han faktisk har hatt en hjem, men da han kom i puperteten og ville ut og erobre verden så la han på vandring. Slike hannkatter kan ha ganske så store områder dem vandrer på og som de krever som sitt. Og da ender det med masse slåsskamper og det som er.

Slike hannkatter har ofte flere "hjem" der han bli matet.. og blir avhengiv av disse rasteplassene sine.

Men så kommer en slik hannkatt ofte opp i alder og får stadig flere yngre og friskere rivaler som vil inn på hans område.. Han blir dermed ofte mer og mer skadet i slåsskampene og stadig jaget vekk fra sine "rasteplasser" og det vil si han stadig blir svakere og han har også kanskje vært på vandring så lenge han at han glemt sitt første hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er en ukastrert hannkatt ? Kan det hende han faktisk har hatt en hjem, men da han kom i puperteten og ville ut og erobre verden så la han på vandring. Slike hannkatter kan ha ganske så store områder dem vandrer på og som de krever som sitt. Og da ender det med masse slåsskamper og det som er.

Slike hannkatter har ofte flere "hjem" der han bli matet.. og blir avhengiv av disse rasteplassene sine.

Men så kommer en slik hannkatt ofte opp i alder og får stadig flere yngre og friskere rivaler som vil inn på hans område.. Han blir dermed ofte mer og mer skadet i slåsskampene og stadig jaget vekk fra sine "rasteplasser" og det vil si han stadig blir svakere og han har også kanskje vært på vandring så lenge han at han glemt sitt første hjem.

Jeg kan se for meg at han er en sånn ja :) Han er nok ingen ung katt..Minnet mer om en sliten gammel kriger. Det er kjølig og mørkt i kjelleren (men tørrt og fint ellers) så jeg liker ikke tanken på at han skal være der helt til i morgen stakkar, er det store muligheter for at han har smittsomme sykdommer tror dere? Lotte styrer på ute på dagtid og han kommer neppe til å menge seg mye med Loke, men jeg er litt bekymret for at han kan smitte Lillith(kattungen). Hun er ikke vaksinert enda... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Har bare en meget viktig ting å si til deg:

Ha god håndhygene!

Utifra beskrivelsen din så høres det ut som den kan ha reveskabb. Uansett så vet du aldri hva villkatter drar med seg. Få bla sjekket den for FHIV (katte hiv/aids).

Blir rene Zoo'en hjemme hos deg :) Husk å spar plass til en liten rød/brun sak også som sier voff voff :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en meget viktig ting å si til deg:

Ha god håndhygene!

Utifra beskrivelsen din så høres det ut som den kan ha reveskabb. Uansett så vet du aldri hva villkatter drar med seg. Få bla sjekket den for FHIV (katte hiv/aids).

Blir rene Zoo'en hjemme hos deg :P Husk å spar plass til en liten rød/brun sak også som sier voff voff :P

Flott at noen allerede har poengtert dette. Men jeg antar vel at vet sjekket for dette da du hadde den med inn. Her i Bergen var det iaf slik tidligere, at evt. kastreringer og behandlinger betalte dyrebeskyttelsen for. Og etter det kunne man overta katten, hvis man ønsket.. Men det beste i din situasjon er vel kanskje bare å være beredskapshjem inntil den kommer seg (ingen ønsker vel egentlig å velge ut en så "sliten" katt på en titt liksom , dessverre.....(bortsett fra meg kanskje :) )).

Lykke til Anette!

Og hils alle skapningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har lille gutten kvittet seg med noen kilo hardpakket tovet pels og jeg har blitt noe klokere. Han er en ukastrert, umerket hannkatt på ca 3 år.

Han var i en elendig forfatning og trenger antibiotikakur og øyesalve en tid frem over i tillegg til fjerning av tannsten og ev trekking av en brekt hjørnetann. Jeg vurderte en periode å bare gi han siste sprøyta med en gang, dyrlegen mente i utgansgpuntet det var det beste alternativet når hun så han, men etter å ha funnet ut hvor ung han er så ble vi enige om at han fortjener et sjanse til.

Han er faktisk fryktelig snill!Uansett hvor ubehagelig ting er og hvor redd han er så klorer og biter han ikke..Det er mer enn hva jeg kan si om de to andre pusene!

Jeg har også funnet ut av livshistorien hans ved å spørre rundt i nabolaget. Han er født på en låve, men har de siste årene blitt fòret på av noen i et bolighus. De har ikke muligheten til å ha han inne pga allergi og han trenger regelmessig pelsstell så de har visst prøvd å skyte han, men visstnok tatt feil katt :)

Jeg har ikke pratet med de enda, men fått det fortalt av andre naboer. Men enden på visa blir vel at han blir boende hos oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skutt feil katt???!! Dette er iallefall en av grunnene til at jeg er mot at folk skal ordne opp selv.. herregud..

Vel, uansett-supert at den ble sittende fast i din kattedør, Anette. Iallefall for katten sin del (du skulle vel ønske at det bare hadde blitt med de to :)).

Kanskje den til og med kan lære den "gale" kattedamen din hvordan en faktisk skal oppføre seg? Hehe...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at han er velsignet fri for lus og andre smittsomme ulumskheter :) Jeg var en smule bekymret en stund for han så/ser virkelig smittsom ut <_< Katteaids er visst uansett ikke utbredt på bøgda hvor jeg bor.

Inntil videre bor han på badet. Han har ikke vært i kattesanden enda, virker ikke som han skjønner at han kan gjøre fra seg der, så han holder seg. Han hadde rimelig full blære når han var hos vetten får en si og den er i ferd med å bli overfyllt igjenn. Han må nesten ta poenget hvis jeg skal beholde han, jeg orker ikke med en katte som pisser overalt inne :D Han bør også komme seg mer til hektene før han introduseres for det store stygge pesende beistet som tasser rundt og er nysgjerrig :D forresten så heter han Phønix heretter. Håper navnet bringer hell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir rene Zoo'en hjemme hos deg :D Husk å spar plass til en liten rød/brun sak også som sier voff voff :D

3 katter tar da ikke særlig plass! Og ja, jeg styrer, planlegger og ordner plass til en liten rød/brun en og (eller fawn?) ;)

Enda godt at du jobber som selger og ikke på FOD eller noe sånt! :P Du hadde jo endt opp med alle dyrene! :P

:P Hadde jeg trodd det gikk ann å få omplassert den svære, arrete, halvnakne katta så hadde jeg nok gjort det, men han er liksom ikke særlig nusselig hvis du skjønner. Og så har vi liksom funnet det litt ut av det med hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snill du er Anette. :) Kjempebra.. :D

Det å skyte feil katt har jeg vært borti før desverre...

Jeg hadde en sort, vakker og kastrert hannkatt på litt over året.. Han ble plutselig borte en dag.. Helt til en nabo dukker opp og sier han tror han har skutt katta mi ved en feiltagelse.. :D

Jeg var riktignok bare 10-12 år, men ble selvfølgelig kjempelei meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke vært i kattesanden enda, virker ikke som han skjønner at han kan gjøre fra seg der, så han holder seg. Han hadde rimelig full blære når han var hos vetten får en si og den er i ferd med å bli overfyllt igjenn. Han må nesten ta poenget hvis jeg skal beholde han, jeg orker ikke med en katte som pisser overalt inne :)

Kan du ikke prøve å klikkertrene han? Må vel være effektivt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Hadde jeg trodd det gikk ann å få omplassert den svære, arrete, halvnakne katta så hadde jeg nok gjort det, men han er liksom ikke særlig nusselig hvis du skjønner. Og så har vi liksom funnet det litt ut av det med hverandre :)

:D Det er bra at du er søt assa, for spesielt god på å finne på unnskyldninger er du ikke!! ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg tror nok at dere to finner tonen lett som bare det. Og ideen til Tuppetroll om å klikkertrene, ja, den syntes jeg hørtes veldig bra ut! Enda en måte å "bonde" på liksom.

Men altså, det høres fryktelig rart ut at han ikke går i kassen.. Hva hvis du evt. (dette er bare tankespinn, har aldri forsøkt det selv på "villkattene") legger litt jord fra hagen oppi kassen? Så kanskje han tar hintet da? Og når han først har skjønt "kasseprinsippet", så slutter du å legge jord oppi i tillegg til kattesanden?

Just a thought!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått bekreftet at jeg gjør det rette her :) Alle, bortsett fra ett menneske, har himla med øynene og kommet med dystre spådommer om at han aldri vil bli tam og renslig og at det rette ville være å ta livet av han :) I natt var han på do i kattesanda for første gang og i dag var han en ny katt :D Han er skikkelig kosete og hoppet tilmed oppå fanget mitt! En helt plutselig forvandling fra å prøve å gjemme seg for meg hver gang jeg kom inn. Han er skikkelig kosegutt og har verdens laveste malelyd ;)

Han har nok hatt endel gode opplevelser med mennesker tross alt som han plutselig har kommet på i løpet av natten eller noe. Han er fortsatt veldig svak og etter kraftanstrengelsen med å hoppe opp i fanget og å traske litt rundt på badet så datt han sammen i sandkassa si :) Nå har han fått et spesialfòr for katter som har vært igjennom endel og jeg har koblet til noe som heter feliway i stikkontakten.Det er visst DAP for katter :P

Helene: vanskelig å klikkertrene en pus som er i så dårlig form :D Han ligger jo stort sett bare der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke - et ypperlig tidspunkt å klikke katten til "dekk og bli der" - kanskje??

Uansett - en god gjerning for et dyr i nød du har gjort her - slikt står det respekt av! Håper nykomlingen greier å innrette seg i den raskt voksende flokken din også!

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 katter tar da ikke særlig plass! Og ja, jeg styrer, planlegger og ordner plass til en liten rød/brun en og (eller fawn?)

Fawn sjangsen er nok ganske så liten :)

Så fint at Pusen begynner å komme seg da!

Kan jo være han blir en liten "fjøs" katt etterhvert. Bli litt frisk og fin igjen, begynne å få går ut og kan komme inn når han vil ha mat evt faste mat tider ute ? Så får du musefri hage også. :)

Naboen sier nok noe slikt som "Gale damen som har flyttet inn som samler på hunder og katter"

Kommer bare til å være "Hu med alle dyra" iblandt lokal befolkningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...