Gå til innhold
Hundesonen.no

Eldre/gamle damer/menn som kjøper hund


Guest Christine

Recommended Posts

Det er jo forsket på at den psykiske helsen blir bedre av å ha kontakt med dyr. Derfor synes jeg det er bra at de har hund dersom de klarer å ta seg av den.

I nabolaget bor det en veldig gammel mann. Han er krokete og bruker stokk i den ene hånda og har hundebåndet i det andre. Han har en liten hvit highland terrier som også heter Tussi. Hunden hans er 12 år da, men de ser ut til å trives veldig i hver andres selvskap.

En annen annen dame her har bundet en skikkelig sinna whippet(?) i rullatoren sin!! Tror ikke den dama er så veldig gammel, bare litt dårlig til beins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min runder snart 90(eller var det 92??) år, og han sykler til og fra butikken hver dag, han måker snø hver dag det snør og han koster når det regner...Så ja, spreke 90 åringer finnes..

Nettopp. Og de ikke bare finnes, men det er veldig mange av dem. Man må huske på at nå blir veldig mange mennesker faktisk rundt 100 år gamle, og veldig mange får lov til å beholde helsen sin, og er aktive mennesker til de dør ... . jeg vet flere gamle mennesker som sykler både lengre og fortere enn jeg er i stand til ... bestemora mi sykler garantert fra meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke det er noe galt i det.. så lenge de klarer å ta vare på hunden.. bestemoren min har bestandig had hund. å skal vist få seg en nyen etter hvert (er uten hund nå) men hun er veldig sprek da. er ute å går hver dag.. bruker å gå lange turer lamme henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er fint når eldre skaffer seg hund. De er omtenksomme og har mye tid til hunden. Men synes det blir feil når de har en hund som border collie! Hvis de ikke klarer å oppfylle dens krav selvfølgelig. De burde ha en liten kosehund som ikke har behov for å gjøre noe annet enn å ligge i sofaen. Det er i alle fall min mening :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg mener det at hvis gamle folk vil anskaffe seg hund burde de ikke kjøpe en valp, heller ikke en hunderase som trenger masse morson...det orker de ikke, så de burde vel rett og slett anskaffe seg en som helst ligger i sofaen spør du meg <_<

De vet ikke hva de begir seg ut på når de anskaffer seg en BC, assa de trenger masse morson og spesielt hvis hunden er ung enda..

Så jeg ville kanskje hørt litt rundt om jeg hadde vært henne også heller anskaffet meg en annan hund.. men nå er det visst gjort så da får dere se hvordan det går.. Hvis noen har tid, kanskje dere kunne lufte bikkja for henne... hun vil nok til slutt innse at en BC var et alt for krevende kjøp :P

Klem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det at hvis gamle folk vil anskaffe seg hund burde de ikke kjøpe en valp, heller ikke en hunderase som trenger masse morson...det orker de ikke, så de burde vel rett og slett anskaffe seg en som helst ligger i sofaen spør du meg <_<

De vet ikke hva de begir seg ut på når de anskaffer seg en BC, assa de trenger masse morson og spesielt hvis hunden er ung enda..

Så jeg ville kanskje hørt litt rundt om jeg hadde vært henne også heller anskaffet meg en annan hund.. men nå er det visst gjort så da får dere se hvordan det går.. Hvis noen har tid, kanskje dere kunne lufte bikkja for henne... hun vil nok til slutt innse at en BC var et alt for krevende kjøp :P

Klem :P

Unnskyld meg, men hvor mye kan du egentlig om border collie? Så vidt jeg vet så spurte du feks folk om det var en gjeterhund?!

Og min far begynner sikkert å bli gammel, burde han da skaffe seg en hund som bare ligger der? Dette synes jeg blir helt feil, du kan ikke samle alle gamlingene under en kam, det blir akuratt som oss ungdommer, det blir feil å si at ungdommer ikke kan ha hund pga av ansvarsfølelse, osv osv.. Ikke alle er like, heller ikke alle gamlingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en mann på rundt 75-80 år med en toller hann som gjør utfall mot andre hannhunder. Han sier selv at han har fått problemer med rygg når vi av og til møter han. Synes ikke han burde ha denne hunden når det går ut over helsen. Han fikk også hudnen når den var valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går egentlig ikke an å spørre hva jeg synes om eldre mennesker som skaffer seg hund. Blir som å spørre hva jeg synes om jenter med rødt hår som skaffer seg hund. Det er helt individuelt, de eldre er like forskjellige som vi unge :huh: Så lenge de klarer å gi hunden hva den trenger, ser jeg ikke hvordan alder kan være et hinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt gamle nabolag er det først og fremst to stykker jeg tenker på når jeg hører koblingen gammel og hund. Hun ene er vel sikkert 70+, har en airdaleterrier som hun sykler lange turer med hver dag. På vinteren har hun den enten med på ski, eller festet i spark. Hunden er utrolig lydig, rolig fin og stille, veldig slank og flott. Så har vi en mann på rundt 70 han og, med en buhund. De er ute på tur heele tiden, hunden er søt og fin (littegrann fet bare), og mannen setter stor pris på å ha en som varsler om noen kommer.. Jeg må si meg enig med tidligere svarer, at den hunden som får bo med pensjonister, spreke pensjonister, er utrolig heldig. Min bestefar er forresten godt ver 70, og går lange pilgrimsvandringer i spania, padler og sykler... :huh: Å ha hund er ikke aldersbestemt eller gruppe-bestemt, det kommer helt ann på individet. Men akkurat en BC eller en av de andre arbeidende rasene er kanskje ikke de første jeg ville anbefalt, i og med at en border som kjeder seg og underholder seg selv, kan bli en belastning å ha i hus for eldre.. Og det er relativt normalt at borderen GJØR det, hvis den får lite med psykisk/fysisk mosjon og trening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ikke ann å si at eldre ikke kan ha hund. Det er jo så inviduelt.

Greit, noen eldre mennesker burde sikkert ikke hatt hund fordi de rett og slett har nok med seg selv. Alikevel gjelder jo ikke dette alle! Mange er spreke som bare det, og har mye glede av å ha en hund å passe på. Jeg kan også si at av og til kan det hende en hund har det bedre hos et eldre par med krefter, mye tid og omsorg, enn en stor familie med hundre aktiviteter, jobb og skole i hverdagen osv...

Det er umulig å peke på en gruppe mennesker å si at DE burde ikke hatt hund. Innen alle aldere og familier er det inviduelle forskjeller som gjør om en hund har det bra eller ikke :)

EDIT: Det kommer jo også ann på hvilken rase det er snakk om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en god latter over denne tråden :) Gruer meg til å bli gammel og fortsatt ha hund......

Tror de fleste hunder som bor hos pensjonister har det bedre enn hunder som bor hos unge barnefamilier der den kanskje ligger alene hjemme i opptil 9 timer. En pensjonist er jo hjemme med hunden hele tiden. Den border collien har det nok supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...