Gå til innhold
Hundesonen.no

Strihåret pels


Recommended Posts

Hva børster dere strihårete hunder med? Jeg ble anbefalt en karde i dyrebutikken, men Poppy liker den ikke noe særlig. Jeg lurer på om den kanskje er litt ubehagelig for henne, selv om jeg bare drar den lett over pelsen. Andre forslag til børste-typer som kan være OK for strihårede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kam og karde. Hun skal bli nappet snart og da kommer jeg til å bruke karden når jeg skal børste henne. Kammen er grei nå, siden hun har litt lengre pels enn det hun egentlig skal ha. Jeg har også en røyteskrape jeg bruker i blant, du kan jo prøve en sånn?

Edit:

Endret en liten skrivefeil m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også kam og karde. Karden jeg bruker har "knupper" på pinnene (eller hva det nå heter...:)) og skraper derfor ikke i huden, men de fleste karder har ikke disse "knuppene". Min er forresten en kattekarde, trengte ikke noe større til min lille frøken.

Hva slags type karde har du, Sirup? Med eller uten "knupper"? Hvis den er uten, og Poppy er litt ømfintlig i huden, så kan ha en sammenheng. Men det behøver ikke være annet enn at hun ikke har noe lyst til å bli børstet, og da er det kun trening som skal til. Innimellom kan du f.eks late som om du børster henne, men bruker baksida av karden istedet. Ellers kan du godt investere i en god kam med godt grep, med medium mellomrom mellom tinnene. Blir den for fin vil den fort kunne nappe ut litt pels, og blir den for grov har den ingen nytte. Og du kan godt bruke en helt alminnelig hundebørste til gjennomgreing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par karder liggende som jeg aldri bruker, Ero likte de absolutt ikke. Her grees det med kam. Har en kam som er delt i to, en fin del og en mellomdel. Men egentlig grer jeg Ero skjelden med kam, jeg bruker kun underullskam, å da blir de strie dekkhårene også greid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamp er et flott redskap det. Spesielt til å børste strihårede hunder med ...

*kremt* Det snek seg inn en p på slutten der. :P

Å, sånn ja. Hehe, trodde det var noe superfancy greier jeg ikke hadde peiling på. :P

Hva slags type karde har du, Sirup? Med eller uten "knupper"?

Den er nok uten. Jeg tror ikke hun vegrer seg fordi hun ikke vil bli børste, men fordi karden er ubehagelig for henne. Og når jeg tenker meg om, synes jeg selv det er ganske ubehagelig å gre meg med børste uten knotter, så det er kanskje ikke så rart at Poppy synes det samme.

Gummibørste/massasjebørste til hest funker. Det er det jeg bruker iallefall.

Men du har vel ikke strihårede hunder, men korthårede? :unsure:

Åkke som, kjøper en ny børste og kam til henne, jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...