Gå til innhold
Hundesonen.no

Utdanning for hunden


Kiara06

Recommended Posts

Hva kreves av en hund for å kunne utdanne seg innen dette?

Skal kanskje begynne å trene med lensmannen der vi bor, da han skal trene hunden sin til å bli lavinehund.

Er det noen kurs eller noe sånt Kiara MÅ ha før vi kan melde oss på en sånn utdanning, eller får man tilbud og sånt når man melder seg inn i Norske Reddningshunder?

Endelig funnet noe hun kan ha gode anlegg til å klare bra, å som jeg synes er spennende :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å trene opp en redningshund er en lang prossess. Du må være medlem av Norske Redningshunder (NRH) og være fylt 18 for å kunne være hundefører. Hunden skal røntges for HD og være en lovlig rase. Hunden må også være registrert i NKK.

Man begynner med at hunden må gjennom en egnethetstest. Der skjekker de kontaktvillighet, lekeadferd, jakt/bytte interesse, søksadferd (2 min), synspåvirkning, luktpåvirkning, lydpåvirkning og en mørkeprøve.

Så må dere gjennom en appellprøve. Øvelsene her er fellesdekk i 5 min med skjult fører og forstyrrelser (en annen ekvipasje som går fram og tilbake en gang 20 meter bortenfor, fri ved foten i 2 minutter, innkalling av frittgående hund og apport av to ukjente gjenstander ( ikke metall eller tre apport bukk).

Så må du gjennom et grunnkurs. Her må du gjennom NRH - Organisasjonens ansvar, Redningstjenesten i Norge, Kart og kompass, Samband, Ernæring - bekledning og bivuakkering, Brukshundopplæring, Stell og pleie av hund, Krav og regler, førstehjelp og en utmarsj på 10 km med sekk og overnatting i telt. Her går man etter kart og kompass og bruker samband.

Nå trener jeg barmark og husker ikke helt i farten hvordan programmet for lavine er videre, men det over er felles for alle. Videre på barmark er det i allefall:

B-kurs: Man lærer om forskjellige typer spor, litt rundering og lytteposter. De ser vel egentlig om hund og fører er klar for et B-nivå.

Søksprøver B: 500 meter spor på 30 min. 400 meter rundering på 20 minutter.

Så kommer et feltsøk og en mørkerundering samt orientering som går på fører.

Så er det A-prøver og hovedkurs. Prøvene til A er 1000 meter spor og 800 meter rundering. Du skal får også et teigsøk, men det er på hovedkurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...