Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene inn target


Sirup

Recommended Posts

Skrevet

Neida, vi bruker ikke kniv som målpinne, det er det Poppy som er sløveste kniven i skuffa... Eller kanskje det er eierene hennes... :)

Jeg har forsøkt å lære henne target i dag, men mistenker at hun kanskje ikke helt skjønner klikker-konseptet (kanskje vi bare har vært heldige hittil?). De eneste gangene hun tar snuten i nærheten av target er med én gang jeg holder den frem for henne eller hvis jeg holder en godbit rett ved target. Hvis target er fremme eller godbiten ligger i skåla, legger hun seg bare ned og stirrer på meg, kanskje slår hun poten frustrert i bakken noen ganger, men that's it. (Jeg leser om klikkertrening, og hører hele tiden at hunden vil tilby alle mulige adferder i jakten på klikk/godbit, men min bare legger seg ned og nistirrer på meg. Det er eneste adferden hun tilbyr.)

Hvordan får jeg henne til å forstå at hun skal vise interesse for target? Bør jeg drive og ta target frem og så gjemme den igjen når hun har snust, slik at hun viser interesse igjen når jeg så tar den frem igjen? Eller er det andre lure metoder jeg kan bruke til å få henne til å skjønne at snus/bevegelse mot målpinne = klikk og godbit?

Åh, noen ganger er det så frustrerende å være så total nybegynner!

Skrevet

jeg skjønte ikke helt hvordan du har gjort det, men jeg kan i hvert fall fortelle hvordan jeg lærte det inn...

Først setter jeg en liten kreiterieplan (om ikke på papir, så i hvert fall i hodet), så bestemmmer jeg meg for en latenstid. Dvs tiden det tar fra gjenstanden blir presentert, til hunden skal vise interesse for den. Jeg satte 5 sekunder, noe som kanskje høres lite ut, men med rett kriterie er det ikke det. Jeg er også nøye med å holde meg til 80% regelen, noe jeg mistenker deg for å kanskje ha syndet litt i mot...? (Gått for fort frem?)

Jeg presenterer targetsticken omtrent helt foran snuten på hunden de første gangene. Han toucher, jeg tar vekk targetsticken mens hunden motar belønning, og venter til hunden er klar før jeg tar frem targetsticken igjen. (Fortsatt rett foran nesa)

Jeg trener 5 repitisjoner av gangen, når hunden klarer å touche riktig og innen latenstiden 4 av 5 ganger, går jeg litt videre i treningen, og gjør det litt vanskeligere for hunden. (holder target sticken litt lenger unna)

Det høres kanskje litt "knotete" ut å trene på denne måten, men jeg har hatt stor fremgang etter at jeg ble mer bevist på å trene etter en kriterieplan og å være nøye med å følge 80% regelen, og å heller gå litt tilbake i treningen hvis jeg ikke klarer å nå 80%.

Skrevet

Det var veldig greit forklart. Da har jeg en ny angrepsplan. Det er så frustrerende å ha peil på hovedtrekkene i en metode, og så bomme fordi jeg ikke husker/kan/har lest detaljene og småskrittene. Blæh.

Men takk for hjelpen. Prøve senere når dyret våkner igjen.

Skrevet

Neida, vi bruker ikke kniv som målpinne, det er det Poppy som er sløveste kniven i skuffa... Eller kanskje det er eierene hennes... :wub:

Jeg har forsøkt å lære henne target i dag, men mistenker at hun kanskje ikke helt skjønner klikker-konseptet (kanskje vi bare har vært heldige hittil?). De eneste gangene hun tar snuten i nærheten av target er med én gang jeg holder den frem for henne eller hvis jeg holder en godbit rett ved target. Hvis target er fremme eller godbiten ligger i skåla, legger hun seg bare ned og stirrer på meg, kanskje slår hun poten frustrert i bakken noen ganger, men that's it. (Jeg leser om klikkertrening, og hører hele tiden at hunden vil tilby alle mulige adferder i jakten på klikk/godbit, men min bare legger seg ned og nistirrer på meg. Det er eneste adferden hun tilbyr.)

Hvordan får jeg henne til å forstå at hun skal vise interesse for target? Bør jeg drive og ta target frem og så gjemme den igjen når hun har snust, slik at hun viser interesse igjen når jeg så tar den frem igjen? Eller er det andre lure metoder jeg kan bruke til å få henne til å skjønne at snus/bevegelse mot målpinne = klikk og godbit?

Åh, noen ganger er det så frustrerende å være så total nybegynner!

Du har jo fått en grei innføring av Molly, så skal ikke legge meg opp i selve innlæringen av targeten, bare komme med noen generelle tips.

- ikke se på hunden når du venter at den skal berøre target, se på targeten. Hunder er lært opp til at kontakt er flott, og holder du kontakten med hunden, vil den mest sannsynlig "låse seg" i kontakt.

- ha mange økter der du kun klikker for masse rart hunden gjør - legg gjerne ut noen leker o.l., men pass på å ikke klikk for samme tingen to ganger på rad. Desto mer hunden får på "reportoaret" desto mer vil den tilby.

- hvis hunden tilbyr dekk ofte, kan det være fordi du trener og belønner det mye? Kutt ut dekk en periode (en - to uker), og få andre ting på reportoaret.

Lykke til :wub:

Skrevet

- ha mange økter der du kun klikker for masse rart hunden gjør - legg gjerne ut noen leker o.l., men pass på å ikke klikk for samme tingen to ganger på rad. Desto mer hunden får på "reportoaret" desto mer vil den tilby.

Bare så jeg forstår deg rett her: Jeg klikker nesten bare for å klikke, ikke for å trene henne til masse rart? Altså: Hun klør seg: jeg klikker. Hun sukker: jeg klikker. Hun snuser på bordet: jeg klikker. Alt i løpet av én treningsøkt? (Men med flere slike økter).

Skrevet

Bare så jeg forstår deg rett her: Jeg klikker nesten bare for å klikke, ikke for å trene henne til masse rart? Altså: Hun klør seg: jeg klikker. Hun sukker: jeg klikker. Hun snuser på bordet: jeg klikker. Alt i løpet av én treningsøkt? (Men med flere slike økter).

Jupp.. målet er å få henne til å forstå at det er HUN som styrer klikket... ergo få henne til å tilby ting :wub:

Forhåpentligvis vil du, etter noen økter, se at hun gjør ting mer bevisst. "Hvis jeg gjør sånn, klikker mor da?"

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...