Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du handlerklær?

HegeK

Recommended Posts

Skrevet

Jeg ser egentlig ikke problemet med å ha handlerklær jeg. Hvis du har et fast antrekk å bruke, brukes det jo til en hundeaktivitet, og er forsåvidt ikke så jålete. Det må jo være funksjonelt hvis man skal kunne løpe, og hvorfor ikke kle seg i passende klær, hvis man trives i dem og faktisk har dem. Ser ikke helt problemet. Og hvis folk vil stille i grilldress eller militærdress, greit for meg. Men de fleste trives jo med å "pynte seg litt". :wub:

Renate: Hvorfor mener du olabukser ikke passer i en ring? Jeg tenker ikke på olabukser som noe stygt plagg, snarere tvert i mot. Nja, kanskje ikke hullete eller slitte bukser, men hva med alle de pene olabuksene som finnes rundt omkring. Jeg synes olabuksefargen jeg har på de fleste mine, passer fint til hunden min, derfor bruker jeg dem. I tillegg synes jeg de er deilige å gå med, og er funksjonelle. Men miniskjørt derimot, synes ikke jeg har noe i en ring å gjøre. Ser ofte folk som har så små skjørt an trusa nesten synes når de stiller hunden. Vel, dem om det, men aldri meg.

Skrevet

Renate: Hvorfor mener du olabukser ikke passer i en ring? Jeg tenker ikke på olabukser som noe stygt plagg, snarere tvert i mot. Nja, kanskje ikke hullete eller slitte bukser, men hva med alle de pene olabuksene som finnes rundt omkring. Jeg synes olabuksefargen jeg har på de fleste mine, passer fint til hunden min, derfor bruker jeg dem. I tillegg synes jeg de er deilige å gå med, og er funksjonelle. Men miniskjørt derimot, synes ikke jeg har noe i en ring å gjøre. Ser ofte folk som har så små skjørt an trusa nesten synes når de stiller hunden. Vel, dem om det, men aldri meg.

Jeg tenker vel mer på slitte og veldig "mote olabukser" mørke rene ola bukser er ok, men jeg PERSONLIG ville ikke stillt opp i det.

Privat går jeg nesten hele tiden i olabukser, så jeg er ikke motstander av olabukser, men på utstilling så vil jeg ha stil og da utgår olabukser for min del, hva andre gjør får være dems sak. :wub:

Skrevet

Jeg tenker vel mer på slitte og veldig "mote olabukser" mørke rene ola bukser er ok, men jeg PERSONLIG ville ikke stillt opp i det.

Privat går jeg nesten hele tiden i olabukser, så jeg er ikke motstander av olabukser, men på utstilling så vil jeg ha stil og da utgår olabukser for min del, hva andre gjør får være dems sak. :wub:

Det kommer 'litt' ann på hvilken rase man stiller også da :wub:

Men man skal være ren og pen allikevel, man har tross alt betalt sykt mye penger for å være i den ringen :lol:

Skrevet

Er enig i masse av det som blir sagt, men det er veldig forskjell på hve som stiller, og rasen.

Som Lill sa, hvis man stiller f.eks mynder da som er meget elegante burde man kanskje være litt elegant. Og samme blir det med andre raser, jakthunder, det hadde blitt helt feil med myndeantrekket. Syntes man skal kle seg etter hundens farger og forbruk jeg da :wub:

Dessuten, de fleste som stiller hunden for første gang kommer i helt helt vanlige klær. Dersom man er en oppdretter, eller har stilt mye kler man seg kanskje noe anderledes?

Men som Julie sier, det handler litt om respekt for dommeren, og komme i noe litt annet enn grilldressen viser at man har respekt for dommeren, og bryr seg litt om det som skal skje i ringen.

Og duog dommeren blir jo ikke kjent, i løpet av de 3min du er i ringen, alt handler om INNTRYKK og da kan klærne gi et pent,ryddig eller godt inntryk eller like lett et uryddig,slaske eller uinteressert.

Skrevet

Ja, jeg har egne handlerklær. Ikke sånn at jeg på død og liv ikke kan bruke de til noe annet, jeg brukte dem forøvrig i begravelse for litt siden. Men stort sett brukes de til utstilling. :) Bruker bare en enkel sort dress, har to dressbukser, en jakke jeg pleier å bruke og en skjorte, ellers bruker jeg forskjellige t-skjorter.

Skrevet

Jeg har ikke egene klær, men jeg har klær jeg synes ser greie ut. Når jeg stillte min sorte puddel sist gang hade jeg på med en lin knebukse med en hvis singlet. Jeg har planer om å kjøpe meg et lit fint skjørt (sommer) og en dress bukse og blazer til vinteren. Men det viktigste synes jeg er at fargene på klærne er diskret og ikke skjuler fargen til hunden, og at det ikke ser shabby ut :lol:

Skrevet

Ja, jeg har flere plagg. Det kommer an på hvilken rase jeg stiller. Merkelig nok stiller jeg mest svarte raser (nuffer, labbiser osv), så jeg bruker mest et brunt antrekk, for å fremheve svartfargen til hunden. Hadde jeg brukt svart hadde hunden kanskje sett brun ut...

n_championat2705_2006_2.jpg

(her har jeg grå bukse da, men igjen for å fremheve svartfargen)

Skrevet

Mamma hadde dress eller fin drakt når hun stilte ut hundene våre, jeg her kun stilt i barn og hund, da har jeg hatt på pene barne klær.

Men når jeg får egen rase hund som skal stilles ut så kommer jeg til å kjøpe meg egne handler klær, liker når det er stil over ekvipasjen.

Jeg syntes ikke olabukse har noe å gjøre i en ring. <_<

Jeg syns olabukse er greit å bruke hvis man bruker en dressjakke til... Det syns jeg faktisk er fint :)

Skrevet

Jeg også pleier og stille i det med en jakke til, som her:

i205695279_88467.jpg

Faktisk det jeg stille i som oftest, og jeg har fått høre at dette antrekket så stilig ut.

Skrevet

Takk:) det eneste er at det ser ut på det bildet som jakka går veldig i et med hunden, men siden det er litt uklart ser du ikke de hvite stripene på den!

Skrevet

Jeg pleier å stille med svart tyn jakke med sommerfugl perlet på også en svart bukse, men jeg bruker de klærne til vanelig også.

Merket på forje utstilling at jeg kokte i hjel.

Satt ute i solen med svart bukse, heldigvis hadde jeg topp under jakken men den var også svart!!

Skal gå med noe annet nå i sommer, tenkte en hvit piratbukse jeg har med noe knall rosa klitter på + en knall rosa dress jakke :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...