Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt objektiv.


Rosin

Recommended Posts

Kjøpte et Nikon D50 for litt siden, og er kjempefornøyd. Kjøpte sånn pakke, med minnekort, standardobjektiv osv. Èn ting jeg savner er å få tatt bilder med SKIKKELIG BLURRY BAKGRUNN. Argh! Det var en av hovedgrunnene til at jeg ville ha speilrefleks.

Så, hvis jeg har forstått det riktig (??) er det en zoomlinse som må til for at bakgrunnen skal bli smurt maksimalt utover.

Noen tips?

Har ikke 10 000 å bruke på linse for å si det slik... jo billigere jo bedre, men vil ikke kjøpe så dårlig kvalitet at det ikke blir verdt penga. Gjerne under 5000 kr hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Hva slags linse har du og hva mener du med at "bakgrunnen skal bli smurt utover"? Utvisket?

Du trenger ikke zoomlinse for å få det til :P

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, uttrykte meg kanskje litt rart.

Med blurry/utsmurt bakgrunn mener jeg bakgrunn som er skikkelig uklar (eller utvisket som du sa). Hovedmotivet er skarpt og fint, mens bakgrunnen er veldig uklar. Synes bildene blir så mye finere når de er slik.. hovedmotivet trer bedre frem.

Har forsøkt å sette blenderåpningen på så lavt tall som mulig, men får ikke bakgrunnen så uklar som jeg vil ha den.

Eksempel:

mittafrika4.JPG

Pent og pyntelig stjelt <ahttp://hundesonen.no/uploads/emoticons/Jul_tongue.png' alt=':P'> fra charlotte her på forumet: http://www.jakt-labben.no/?c=mittafrika-1

Hadde tenkt meg en zoomlinse av noe slag. 300mm kanskje? Eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Den siste (Sigma 70 - 300mm) synes jeg ser bra ut, - men vil gjerne få komme tilbake til saken litt senere i dag (klokka er jo blitt over 2 på natta) dersom ingen andre vil kommentere eller har bedre forslag :P

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg nettopp en Tamron linse 70-300 til 1500 kr som er godt nok for meg nå hverfall :P Kjøpte den på japan foto faktisk, tror det er ganske rimeligt der alså. Men skal kjøpe meg en dyrere senere, men en grei linse for meg nå:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Da går jeg nok for et Sigma objektiv. Har hørt mye bra om de. :P

Hei !

Jeg har et NIKON D50, og kjøpte meg raskt ei zoom-linse: Nikon AF Nikkor 70-300 mm. Den er billig (den ligger vel på rundt 1500 kr ???), og til nå er jeg greit nok fornøyd med den til mitt bruk :-).

Her er et par bilder jeg tok i dag med den....

2006-07-23-Sommerfugl12.jpg

2006-07-23-Tistler09.jpg

Og et annet jeg har tatt...

2006-06-10-Lupiner01.jpg

Lykke til med valget :P.

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Takk for svar. Synes bildene var kjempefine jeg. :icon_redface:

Ikke lett å bestemme seg.. finnes så mye å velge imellom ! :P

Kremt. Du skal ikke se deg blind på utstyret skal jeg si deg. Siri sine bilder er et resultat av kunnskap, hyppig utstyrsbruk og evne til å "se" motivet. Jeg tror at Siri kunne fått topp bilder med en boks med et lite hull og ei filmstripe på innsida.

Så det så :P

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...