Gå til innhold
Hundesonen.no

Fibi gravde fram et jordvepsebol!

ida

Recommended Posts

Etter en lang badepause, skulle jeg bare en liten svung oppom skogen for å plukke litt blåbær, og ble hefta av noen markjordbær rett nedenfor kafeen i skogkanten. Fibi dreiv med noen graveprosjekt litt bortafor og det var jo greit, for som regel så setter hun seg oppi tua jeg plukker på og skal smake!

Plutselig ser jeg en grå sky som siver opp fra bakken der Fibi har snuta og framlabbene sine og vi hopper tilbake begge to. Fibi hyler og jeg røsker med meg line og hund og hopper ned på veien og spurter opp til kafeen! Det svermer av veps rundt pelsen og jeg slår rundt henne med posen med bær i (plukker i sånn blank pose som jeg knytter og putter rett i frysern)!

Plutselig ser jeg at det kryr av veps inni pelsen hennes og under selen. Den får jeg røsket av henne og tar en serviett fra et bord og plukker regelrett veps ut av pelsen hennes. Det satt et eldre par ved et annet bord der, som hadde underholdning en stund :huh: !

Så ringte jeg dyrlegen og fikk beskjed om å komme med en gang. Ringte etter drosje og den snille kafedamen kjørte oss ned til bommen, der drosja kom.

Vel fremme hos dyrlegen fikk hun en hestedose med prednisolon i sprøyte og jeg satt og overvåket henne der i et par timer, og plukket brodder (til og med i øret), før jeg dro hjem og fikk laget meg litt mat, mens hun lå til overvåkning hos dem resten av ettermiddagen!

Nå har Ane kjørt meg opp og hentet henne og hun virker helt fin! Hun var så slapp at hun ikke brydde seg om en katt som kom inn engang, den første timen!

Det var flaks at det skjedde så nær veien, så vi kom oss kjapt til dyrlegen! Hadde det tatt stort lengre tid, kunne hun gått i sjokk og dødd! Hun reagerte veldig kraftig på et stikk i fjor høst og nå hadde hun fått mange!

Så nå skal vi ta det med ro og glede oss over livet :P noen dager og overlate alle små og store (av en eller annen grunn virker alle ganske små akkurat nå!) krangler og diskusjoner på hundesonen til dere andre! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle hilsner! Jeg har sloss litt mot en klump i halsen i hele kveld. Det kommer gjerne når alt er over og har gått bra! Hun kan få så mange pølsebiter hun bare vil, for hun hadde gått ned fra 20 til 17,5 kilo siden vaksinen i mai! Nå har hun bare fine muskler og sprettrumpe :huh: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har det gått tre døgn og hvileperioden er over. Vi har vært på hytta og det er ikke så lett å slappe av der, men vi kuttet ut langturer iallfall! Tror Fibi har glemt hele vepsestyret og graver seg gjerne noen hull igjen (bare sånn for å se hvor langt det er til Kina!) og er lykkelig hvis hun finner en råtten kongle mens hun graver!

Hos vetten nevnte jeg den skepsisen mot prednisolon som er kommet fram i Hundesport (jada, med motinnlegg) og dyrlegen var litt ambivalent selv. Men når det kom til vepsestikk kan prednisolontablettene virkelig redde liv, så ikke fjern dem fra halsbåndet! :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veps er noe herk. Det samme skjedd med oss i dag, men vi var nok mye heldigere en dere. Vi var ute på tur i skogen da vofsen kommer bykstende ut av et kratt med en sverm av veps etter seg. Både jeg og bikkja la på sprang. Jeg hadde ingen anelse om hvor mange ganger han ble stukket så jeg fikk helt panikk ( jeg hadde akkurat lest tråden din tidligere i dag) Vi var selvfølgelig lang ute i skogen så jeg ringte mannen min og ba han om å hente oss ved nærmeste vei. Det tok oss ca. 30 min. å gå til veien. Hunden virket både sprek og fin, men nesen hans hovnet opp ganske mye. Jeg ringte til veterinæren så fort jeg kom fram til bilen. (Hadde jo selvfølgelig ikke programert nummeret i mobilen) og han ba meg ta det med ro. Han forklarte at om han hadde fått en alergisk reaksjon så hadde vi merket det allerede. Han ba meg holde han i ro og observere han i en time, også ringe han tilbake. Det har nå gått ca. 3 timer og han er i fin fin form :icon_redface: heldigvis. Han ligner litt på en bullterrier med den nesen, men tror vi slapp unna med skrekken denne gangen. Hevelsen på nesen er allerede begynnt å gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...