Gå til innhold
Hundesonen.no

En lykkelig hundehistorie!


Blackburn

Recommended Posts

Jeg var nettopp i Sverige på feire, med familien og bikkja. Vi koste oss innmari- max fikk være med overalt! Mange av dagene var vi på stranda, med bikkja.

Første dagen vi var der bada vi Max på "folkestranda". Da kom det en mann å sa at det ikke var lov til å bade hunden der (men lov til å ha den der). Fear nok det- det var mange barn som svømte der, så jeg skjønte han. Neste dag så vi forbud skilte "hunder kan ikke bades her- de kan bades på østre siden". For å komme til østre siden, måtte vi igjennom en park. Når vi kom fra på østre siden var det bedre å bade hunden der. Vi badet han noen ganger den dagen- og hver gang vi gikk gjennom parken så vi flere hunder...

En av de siste dagene møtte vi på noen svensker på veien til østre side (der vi kunne bade hunden). De sa at hunder ikke kunne luftes i parken (som vi måtte igjennom for å komme til østre side). Både jeg og pappa ble frustrert- så vi gikk til en av de som jobbet der for å spørre om hvordan reglene var her. Vi sa at vi har fått høre at vi ikke kan gå i parken med hund- men for å komme til "den hundevennlige siden" måtte vi gjennom parken. Han så på oss- og så på skiltene som sto der om hunder. Han sa at dette var ikke riktig- og sa at han skulle fjerne skiltet om at hunder ikke kunne luftes i parken... Mens svenskene så på- fjernet han skiltet om at hunder ikke kunne bade på "folkestranda". Da så svenskene på oss med nesa i været. For nå var det bare skiltet om at det var forbudt for hunder i parken som sto der. Men det svenskene ikke visste var at han bare flyttet det skiltet (sånn at det ble tydeligere om hva som gjaldt av regler)...

Så fjernet han forbudt for hunder i parken skiltet!

Det går ikke ann å forklare utrykket til de svenskene som sa at det ikke var lov til å lufte i parken! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mannen skulle jeg gjerne likt å møte! Makan til effektivitet! Utrolig bra historie.. Det som er litt trist, er at noen slikt neppe ville ha blitt så raskt gjort her i Norge hvis det var noen skilt som var satt opp feil.. Tenk det byråkratiet det måtte ha gått igjennom, hehe...

(kanskje antagelsene mine vedr. handling i Norge er litt negative, men jeg tror iaf dette :huh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bare ta noen bilder når de tok ned skiltet- hadde de ikke på pc`en før nå :P

Angrer for at jeg ikke tok bilde av svenskene, men, men <_<

IMG_5877.jpg

IMG_5881.jpg

Om noen skal til Sunne- så er det ihvertfall rydda for hunder på stranda rett ved sunne vattenpark :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært 4 dager i Sverige med min hund.

På vei hjem i går stoppet vi på en restaurant langs veien for å spise litt. Utenfor sto det to store vannskåler til hunder, med et skilt hvor det sto viktigheten av å la hunden drikke, samt at hunder var hjertelig velkommen til å være med på utedelen av restauranten fremfor å stå i bilen. :icon_redface:

Sånne skilt er utrolig hyggelig å møte på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har vært 4 dager i Sverige med min hund.

På vei hjem i går stoppet vi på en restaurant langs veien for å spise litt. Utenfor sto det to store vannskåler til hunder, med et skilt hvor det sto viktigheten av å la hunden drikke, samt at hunder var hjertelig velkommen til å være med på utedelen av restauranten fremfor å stå i bilen. :icon_redface:

Sånne skilt er utrolig hyggelig å møte på. :P

Å..Det tror jeg at jeg har sett bilde av før. Om det er en liten rød bod, med tre "etasjer" til liten, mellom og stor hund?

Hva er oddsene til at vi kan få sånn i Norge da, tror dere? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt flinke har norge blitt, og da mener jeg LITT, hehe. for på noen rasteplasser så har di laget hundegårer, så hunden kan være der mens resten sitter f.eks å spiser og slapper av. Og det mener nå jeg er knall.

Men norge burde blitt flinkere til å sette opp skilt, og tillate hunder på litt flere steder :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sverige er langt langt fremme når det gjelder det meste angående dyr - de har i alle fall forstått viktigheten og har en helt annen kultur.

Når det gjelder skilt og ting på norske badeplasser så er det en ting som gjelder - å holde seg til kommunale badeplasser, dvs. plasser som kommunen eier. Kommer det opp skilt på slike steder er det bare å ignorere med mindre noen kan dokumentere at det finnes kommunestyrevedtak på det.

Her forsøkte private å sette opp skilt med "bading av hund forbudt" - jeg så ikke skiltet og trasket ned til stranden hvorpå en relativt korpulent herremann kom ilende bort og sa at det var forbudt med hund der.

Da spurte jeg - helt rolig - om det var ett nytt kommunestyrevedtak, hvorpå han svarte at nei, det var det ikke - men de hadde bestemt det (en del hytteeiere)......... Mannen ble da i omstendelige ordelag forklart at han faktisk ikke kunne bestemme sånne ting - det måtte kommunestyret gjøre, og jeg anbefalte dem å flytte skiltet før jeg anmeldte saken som selvtekt. hihi - skiltet ble fjernet mens mine hunder badet og kommunestyret har pr. dags dato ennå ikke vedtatt noe hundeforbud på den kommunale stranden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige er langt langt fremme når det gjelder det meste angående dyr - de har i alle fall forstått viktigheten og har en helt annen kultur.

Nja.. Dette blir litt OT, men det er ikke helt riktig det du sier. Som kaninoppdretter vet jeg at svenske kaniner slett ikke har det så greit, og at lovene som finnes for dem er helt latterlige. Men du har sikkert rett angående hunder. ;)

Skulle ønske det var flere slike plasser for hunder, men det er vel bare å fortsette å drømme. :rolleyes:

Bra gjort med han mannen, Belgerpia. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var i Sverige i sommer var det ingen problemer å ha med Tinka noen steder. Hun var med på både ute-cafeer og -restauranter. Et sted okkuperte faren min, Tinka og jeg en benk som tilhørte en klesbutikk, og en som jobba der kom ut. Tinka lå helt strekt ut (sliten av varmen), og jeg var sikker på at han skulle spørre om vi ikke kunne flytte oss. Men neida, han spurte om han skulle hente vann til Tinka! Tviler på at det hadde skjedd her i Norge, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også si at hotellet vi var på tok imot hunder :P

På kvelden tok vi med Max på alle restauranter og spisesteder- vi satt sefølgelig ute(var så fint vær), men et av stedene vi var kunne vi være inne :P Bare et sted vi ikke kunne ta han med- og det var på vattenparken :P

Om noen har lyst til å dra dit vi var- er det bare å slå av en prat på msn :)

Og ja- Norge er sinke i forhold til hundeverden- men raseforbud, og forbud generelt kommer fort opp. Merkelig <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...