Gå til innhold
Hundesonen.no

Det første utstyret...

Recommended Posts

Skrevet

Nå som jeg flytter blir det hund på meg også. Endelig. :huh: Mens jeg venter på at tispa skal få løpetid planlegger jeg litt.

Hittil på lista over ting jeg må beregne å bruke penger på de første ukene:

-Stoffbur til å brette sammen og ta med seg

-Kloklipper

-Mat og vannskål (Stål er vel det beste valget her?)

-Dekken

-En sekk med valpefôr

-Veterinærsjekk, markkur og vaksine

-Forsikring

-Litt leker

-Langline

-Lett bånd og justerbart halsbånd

Noe jeg har glemt?

Er 5-6 tusen en realistisk sum å sette av til det nødvendigste utstyret? (Valpekurs osv tar jeg ikke med nå, det blir ting jeg gjør senere)

Skrevet

Du glemte bæsjeposer! :huh:

Selv har jeg poser i bilen, alle jakkene, sekkene, veskene, og sånn litt overalt... :P

Hva med en myk og god hundeseng? Mulig jeg tar feil, men jeg innbiller meg du skal ha en mynde? Og de er vel komfortelskere framfor noen..? :P

Skrevet

Du glemte bæsjeposer! :P

Selv har jeg poser i bilen, alle jakkene, sekkene, veskene, og sånn litt overalt... :P

Hva med en myk og god hundeseng? Mulig jeg tar feil, men jeg innbiller meg du skal ha en mynde? Og de er vel komfortelskere framfor noen..? :P

Takk for svar ;>

Tenkte jeg skulle kjøpe en tykk pute/madrass og legge i buret. Så det blir sengen. :huh:

Skrevet

Jeg venter valp og har kjøpt;

klotang,

voksen-halsbånd,

valpe-halsbånd,

sånn rullebånd-dings,

bilsele

reisebur

kurv/seng

puter og tepper

masse leker

vann og matskål

stellebord

stor boks til å oppbevare maten i

noen godbiter

utstillingsbånd

liten bæreveske å frakte valpen hjem i (som også kan brukes som en liten seng.)

bøker og dvd`er om hund og klikkertrening

Vet jeg mangler

poser

børster

shampo

flere leker

flere godbiter

mat

forsikring

markkur

hoggorm motgift i en sånn liten ampulle man kan ha på halsbåndet

Targetstick

og sikkert mye mer!

Har brukt 3000 kroner hittil.

Regner med å bruke en god del mer..

:huh:

Skrevet

Her var det en del ting jeg ikke hadde tenkt på ja. :huh:

Like greit å skrive ned en liste tror jeg

Shorty: Hva slags reisebur og bilsele har du, og hva kostet det? Har tenkt til å kjøpe bilsele selv.

Skrevet

Om du skal ha stålbur, så kan du i første omgang prøve med å sette inn annonser selv her-og-der.

Og så har de en svært bra bilsele på Börjes. De er forresten billigst også.

Skrevet

Om du skal ha stålbur, så kan du i første omgang prøve med å sette inn annonser selv her-og-der.

Og så har de en svært bra bilsele på Börjes. De er forresten billigst også.

Takk for tips. Borjes har et dekken jeg skal bestille og, så da passer jo det bra. :huh:

Ang bur så vil jeg ha et stoffbur som kan brettes sammen og bæres lett da jeg kommer til å dra hjem til østfold minst annenhver helg (og må ha med buret)

Skrevet

Du som bor i Østfold bør virkelig kjøpe en flåttpenn! Gjør flåttfjerninga så mye enklere enn om du skal fjerne den med pinsett. Ellers kommer jeg ikke på noe mer i farta.

Skrevet

Hei,

Synes det meste har vært nevnt her - men tenkte på en liten ting ang. dette med hundeseng. Husk på at valper er (kan være) fæle til å tygge istykker ting.

Så den dyreste, flotte, fine sengen til hunden bør man vente med til den værste tygge-tiden er over. Da slipper man å irritere seg over at den blir ødelagt i hvertfall.

Siden det her er snakk om mynde, så mener jeg å ha forstått det slik at disse liker å ligge mykt. Hva med en gammel skumgummimadrass (mange har slike liggende på loftet? Skaff et hyggelig slitesterkt stoff og sy en "pose" som du trekker rundt. Du trenger kanskje bare halve madrassen, og da har du to billige hundesenger! Og når disse er tygget istykker, tisset på, spydd på, etc - kan du med god samvittighet kaste madrassene, vaske stoffet - og gå på jakt etter en ny skumgummimadrass som du kan få..

Kos deg med valpen når den kommer - valpetiden går så alt for fort over!

Susanne

Skrevet

Takk for tips. :huh: Skumgummimadrass har vi nok liggende et sted ja. :P

Jeg flytter til Bø i Telemark om en måneds tid, så hunden kommer til å vokse opp der. Vet ikke hvordan det er med flått der... ?

Skrevet

Det finnes nok flått i Bø, dessverre. Men det er heldigvis ikke så mye flått i Bø som det er ved Telemarks-kysten, der er det ekstremt. Og etter å ha forsøkt det meste av flått middler og flått fjernere synes jeg at Scalibor og O-tom er de desidert beste virkemidlene i krigen mot flåtten.

Skrevet

O-Tom flåttfjerneren er genial, forresten! Har fått ut hver eneste flått levende (dvs hel) etter at jeg begynte å bruke disse.

Med flåttpenn, pinsett, etc - var det ca 50:50 sjanse for å få ut hele.. (Men kanskje noe med min teknikk, da).

Susanne

Skrevet

O-Tom flåttfjerneren er genial, forresten! Har fått ut hver eneste flått levende (dvs hel) etter at jeg begynte å bruke disse.

Med flåttpenn, pinsett, etc - var det ca 50:50 sjanse for å få ut hele.. (Men kanskje noe med min teknikk, da).

Susanne

O-tom fjerneren.. hvor har dere fått kjøpt den? Jeg har ikke sett den i noen av butikkene her i Bergen nemlig..

Skrevet

Jeg har to O-toms, en på hytta og en hjemme. Den første kjøpte jeg på apoteket til 55 kr(!) og den andre kjøpte jeg på dyrebutikken, og det var den siste de hadde.. til 29 kr... :P Så sjekk litt rundt, det er vanvittige prisforskjeller ute å går, og de er veldig populære, hvertfall i mitt distrikt.

Skrevet

O-tom fjerneren.. hvor har dere fått kjøpt den? Jeg har ikke sett den i noen av butikkene her i Bergen nemlig..

Da har du glemt å se i tre butikker... :icon_redface: Dyrebutikken på Oasen har, Lagunen og den på Åsane senter.

Og de har i bøtter og spann!

Skrevet

Det kan lønne seg å spørre oppdretter om valpen har med seg noe utstyr "hjemmefra"! Vi har brukt å sende med regulerbart halsbånd, leiebånd, klosaks, børste, en leke eller to og ellers litt av hviert avhengig av hvor mye godsaker vi har fått plukket opp underveis...

Skrevet

Kan være lurt å kjøpe et teppe som du har ligende hos oppdretteren. Ta det med hjem sammen med valpen sånn at luktene av mor og søsken gjør den trygg den første tiden.

Det trenger ikke være noe flotte tepper, men en t-skjorte, et stoffstykke, babyteppe eller noe.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...