Gå til innhold
Hundesonen.no

Uttaletråd


Wheaten terrier

Recommended Posts

Det er helt normalt å fornorske ord som stammer fra et annet land.

Det er gjort i alle tider. Særlig etter at massemedia kom, men også så lenge mennesker har flyttet og reist.

Ja, jeg vet jo at det er normalt, hehe.. Men man sier jo ikke provense når man skal si provence, eller nise når man mener Nice? Nevv yårk, og ikke new york? Så i mine øyne blir det mest riktig å prøve å uttale rasenavnet sånn som det skal uttales- om ikke navnet også er fornorsket, som schäfer. Da er det jo noe annet igjen. Men det er bare i midt hode, og jeg fordømmer ikke folk som sier pappillon heller;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Hvordan uttaler dere sloughi?

Håpløst å vite hvordan man skal uttale det utifra skrivemåten, og jeg tror nesten ikke jeg har møtt to personer som uttaler det likt. (Ikke det at man treffer så mange mennesker som snakker om sloughi i det hele tatt.)

Hehe, dét har jeg også lurt på! Jeg uttaler det foreløpig "Sloggi" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier groendal og tervuren med et liite trykk på u'en. Er usikker på malinois, men tror det sies rett frem? Har hvertfall hørt folk si "malinåis".

Edit: Hvordan sier man laekenois? :)

På belgerne sier jeg:

Mallenoa

Grønendal

Tervuren

Leikenoa

Sloughi uttaler jeg Slåhi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med : Kaukasisk Ovtcharka? :)

blir det oftsharka :unsure: ?

Det kommer an på hvem du spør. :)

Det navnet er faktisk et aldri så lite lingvistisk dilemma: Kaukasisk er det norske navnet på området rasen kommer fra (Kaukasus), og Ovtcharka er transliterasjon (man oversetter bokstav for bokstav (eller lyd for lyd), så det skal høres ut som originalspråket). Altså har vi translitterert kun halvparten av navnet, og ikke engang korrekt.

På amerikansk heter rasen Caucasian Ovcharka, og siden det er translitterert skal man uttale det på "naturlig" amerikansk (med ch-lyd som i cheese). Det norske navnet er egentlig galt, de har bare slengt på en "t" til den amerikanske skrivemåten, og dermed blir det ikke lenger korrekt transliterasjon. CH er ikke naturlig forekommende i norsk språk, derfor er det feil å skrive det sånn. Alternative skrivemåter: Ovtsjiarka, Ovtsjarka. Den første vil være mer korrekt, etter som det på originalspråket er en lyd vi egentlig ikke har, som kommer best frem ved å bruke tsj, og trekke ut j-lyden til en i. Om O-en skal uttales mer som O eller Å er jeg faktisk usikker på, kanskje en mellomting?

Altså, etter en lang utredning: Kaukasisk Ov-tsjiarka (så man høres skikkelig russisk ut :D )

Kanskje man skal gjøre det enkelt, og bytte navn til Kaukasisk Gjeterhund?

Det blir også feil, fordi den ikke gjeter, men vokter.

I Sverige skrives det forøvrig Ovtjarka, noe jeg tror også er feil - ser ut som det uttales ovtkjarka (men jeg kjenner ikke svensk uttale godt nok til å uttale meg, sånn egentlig).

Som dere sikkert oppfatter - språk er noe jeg er levende opptatt av, og til tider irriterer meg grønn over.

(Likevel sier jeg Pappilånn og Mallinoi :) )

Håper noen fikk noe som helst vettugt ut av innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir vel kanskje Kaukasisk Vokterhund riktig, eller? :unsure:

Det er ingenting feil med det navnet, nei. Tror jeg. Det eneste må være signaleffekten, altså hvilke assosiasjoner folk får når de hører det. Men Kaukasisk Buskapsvokterhund blir noe tungt igjen. :)

Tipper at NKK uansett gir blaffen i hva enkelte språkfantaster måtte mene, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting feil med det navnet, nei. Tror jeg. Det eneste må være signaleffekten, altså hvilke assosiasjoner folk får når de hører det. Men Kaukasisk Buskapsvokterhund blir noe tungt igjen. :)

Tipper at NKK uansett gir blaffen i hva enkelte språkfantaster måtte mene, dessverre.

Jeg tror ikke jeg ville ha blandet vokterhund med vakthund, men.. Det er nå meg... vet ikke hvordan folk som ikke har hund på hjernen hele tida tenker, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...