Gå til innhold
Hundesonen.no

å kjøre tog med hund


Jeampi

Recommended Posts

I går så var jeg på voss på besøk hos ei venninne som har fått hybel der, og jeg hadde Pito med meg. På veien til så satt jeg på med tanten min, men hjem igjen måtte jeg ta tog...

Jeg gikk først inn i en vanlig kupé men ble stoppet og de sa at jeg måtte lengre bak i en hundekupé.

Jeg gikk bak og kom inn i en BITTE liten kupe med tre seter og to små vinduer. Her skulle vi tilbringe en hel time med en annen man og en BC (veldig koselig mann BTW)

FØR toget begynte å kjøre så var jeg dødskvalm og hadde skikkelig panikk pga kupeen var så trang at jeg fikk nesten klaus.

I en time satt jeg å prøvde å holde middagen nede mens jeg kaldsvettet og bare gledet meg til å være fremme. Det er den jævligste turen jeg har vært med på i mitt liv. Liten klam vinduløs kupé - bare pga jeg har hund! Skal vi som har hund betale like masse for å sitte på tog, men få en RÆV kupe bare pga noen kan være alergiske? De kunne nå iallefall ha gitt oss en vanlig kupe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjørte tog fra Hamar i fjor hadde den som printet ut billettene skrevet 20.10. i stedet for 20.11. - så jeg måtte sitte på gølvet med Tinka hele veien. Det var iskaldt der, jeg satt rett utenfor doen og det var unger som sprang fram og tilbake over Tinka hele tiden. Det hadde ikke kostet hverken konduktøren eller passasjerene noe å flytte en av de som satt på de tre hundeplassene til et annet sted i toget så jeg i alle fall kunne sitte på en stol. Men neida, jeg måtte betale full pris for å sitte på et iskaldt gulv med en hund i fem og en halv time.

De gamle togene er litt bedre, og på lokaltog er det mye bedre, men på de nye togene er det kun tre seter hvor man får ha med hund... Ikke er det plass til å sette opp bur heller, egentlig. Det er trangt nok som det er der fra før av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart tar lokaltog og regionstog mange ganger med hunder men aldri hat det problemet før. kanskje er det på lengre strekninger? Har faktisk aldri fått noe tillsnakk pga. hunden. Men på tbane og buss har jeg...

Og har derfor bestemt meg at det allare beste å kjøre med det er bil det! Har aldri forstått hvordan de norske myndigheten ønsker å øke kollektiv trafiken når de utelukker en så stor gruppe. Jeg skjønner ikke vhorfor ikke alle andre land i verden har det sånn...

HVor for norge det fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart tar lokaltog og regionstog mange ganger med hunder men aldri hat det problemet før. kanskje er det på lengre strekninger? Har faktisk aldri fått noe tillsnakk pga. hunden. Men på tbane og buss har jeg...

Og har derfor bestemt meg at det allare beste å kjøre med det er bil det! Har aldri forstått hvordan de norske myndigheten ønsker å øke kollektiv trafiken når de utelukker en så stor gruppe. Jeg skjønner ikke vhorfor ikke alle andre land i verden har det sånn...

HVor for norge det fra??

Det er da mange land der det er helt forbudt å ta med hunder på kollektive transportmidler sånn idet hele tatt. Her er det lett å arrestere meg, for jeg husker ikke hvor. Husker bare sånne bilder med kryss over hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange land der det er helt forbudt å ta med hunder på kollektive transportmidler sånn idet hele tatt. Her er det lett å arrestere meg, for jeg husker ikke hvor. Husker bare sånne bilder med kryss over hunden!

hmm jeg har vert i sverige, danmark, england, sweits, tyskland. belgium, irland, østerike, ungarn, slovakia, ukraine og romania i alle disse land har jeg reist kollektivt og der er det lov i alle fall. Kan jo hende det finnes noen andre land? Er det noen som vet? Vet at i de østlige landene må hun som er over 40 cm ha på munkurv men ellers var det det og ikke være møkkete og full av lus. Ellers er det fritt frem. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg tar tog tar jeg Skien-Lillehammer regionstoget! der er det holdt av 4 plasser til hund! men jeg sitter hvor som helst i toget jeg! aldri hatt noe problemer med det!

er nok veldig stor forskjell på togene! og nå har jeg jo små hunder (har bare tatt tog med Rikke da..) så da er det kanskje ikke så "farlig"! :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid kunnet sitte i vanlig kupè... Men nå har jeg sølvkort på tog, så det har kanskje noe med det å gjøre (de som jobber på toget har bronsjekort)... Men det er for ille at man skal sitte i en J***** kupè eller på gulvet, p.g.a. hund!

Mine erfaringer er gode med hund på tog- men kan det ha så veldig mye å si at jeg har sølvkort på toget :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid kunnet sitte i vanlig kupè... Men nå har jeg sølvkort på tog, så det har kanskje noe med det å gjøre (de som jobber på toget har bronsjekort)... Men det er for ille at man skal sitte i en J***** kupè eller på gulvet, p.g.a. hund!

Mine erfaringer er gode med hund på tog- men kan det ha så veldig mye å si at jeg har sølvkort på toget :devilbanana:

Jeg har også sølvkort på toget.. Det er digg! :( Nei, men det er èn gang jeg har sittet utenfor hundekupèen, og det gikk jo fint :P Ellers har det som sagt alltid gått fint med hund på toget.. (Med mindre jeg skal dra fram alle de idiotene som setter seg på den firerplassen og IKKE har dyr da.. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, jeg hadde sølvkort :huh: men mista det når jeg var 18. Men tror ikke det skal ha noe å si på om du får ha hund i vanlig kupè eller ikke.

Spent på åssen det blir for meg om jeg må ta tog til elverum når jeg skal til nordenstam igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi tok tog fortalte damen jeg bestilte biletten hos, og konduktøren meg at hvis det satt noen i dyrevognen uten dyr, så kunne vi bare jage dem bort fordi de ikke hadde noe der å gjøre. Selv om resten av toget var fullt. Spurte fordi jeg ikke ville la hugo ligge i gangen å bli tråkka på hele turen.

har bare gode erfaringer med tog. Bortsett fra da hugo datt nedi skinnegangene.. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har måttet sitte i hundekupè har det vært en helt vanlig vogn.

Ofte har jeg ikke trengt å sitte i hundevogna en gang, har bare satt meg pent og pyntelig i en eller annen vogn med den mest selvfølgelige mine :huh:

De fleste kondoktører ber deg om å sette deg i hundekupèn da :P

I hvertfall når jeg har tatt tog, og det gjør jeg ganske ofte nå for tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk sier i fra? :huh:

Dessuten er det jo for en grunn det er dyrekupè, sikkert ikke så gøy for alle allergikerene..

Jepp, at folk sier ifra!

Nei, men hvis det er et problem regner jeg med å få beskjed, noe jeg har fått de gangene jeg har sittet i dyrekupè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Christine

Jeg og buhund-jenta tok tog på Tirsdag, og i dag vi.

Skikkelig dårlig plass og konduktøren var råsur.

Vi ble skikkelig skjelt ut da vi spurte om de hadde vann som vi kunne gi til hundene <_<

Jeg er glad konduktøren ikke var i nærheten når Milo spøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ofte tog på lange strekninger med nsb. I de nyeste togene består hundevognen av 3 seter i enden av gangen (i andre enden er det dass). Det er egentlig et ganske greit sted om man kun har en hund, men med flere blir det dårlig plass. Vanligvis pleier jeg å slå opp buret ved siden av setene, men når det er andre hunder med må jeg slå det opp i gangen. Da blir det utrolig liten plass til alle de som skal på do, og ikke minst for hundene.

På de gamle nsb togene får man en helt vanlig vogn med litt ekstra plass til bur. Det idiotiske er at de fyller opp vognen med folk som ikke har hund i det hele tatt! Spesielt nattogene pleier å være stappfulle. Når jeg og Birte skulle fra Drammen til Bergen var det helt fullt. Plassen hvor hundeburene skulle stå var det plassert en oppslått barnevogn som skulle helt til Bergen. I tillegg stod det et tøybur der til dachsen til anne, + buret til sico, og oppå buret til sico måtte vi plassere enda et bur med 3 shibaer, mens de to andre shibaene måtte være ved beina til eieren. En golden måtte også ligge ved eieren + en hund til. Og Prince som jeg hadde med måtte ligge ved beina mine (og vi satt der hvor setene vender mot hverandre).

Og det var flere ledige plasser i de andre vognene!

Så;

altfor liten plass til hunder! Og de bør slutte å plassere folk uten hund i hundevognen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja, vi fikk lempa oss inn i en toseter hver. Helt til en mann som okuperte hele 4-seteren, skjønte seg litt på oss og hundene, og satte seg en annen plass.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg må ta tog til elverum, først fra lillestrøm til hamar, og bytte til toget mot trondheim. Men må jeg forhåndsbestille billetter da? Eller skal jeg bare satse på at det er plass? :P vi er to stk med hund som skal dra :)

Jeg ville ha forhåndsbestilt siden dere skal ha hunder. Det kan hende det ikke er flere hundeplasser igjen. I tillegg kan du få bilettene mye billigere dersom du bestiller på forhånd. Husk at du må ringe inn for å bestille med hund. Det jeg alltid gjør er å ringe inn og si at jeg skal ha biletter, og at jeg har med hund som er under 40 cm (selv om cita er 52). Da får jeg plass i hundevognen, men betaler ingenting for henne. Jeg har aldri opplevd at konduktøren har spurt etter bilett på Cita, og dersom de gjør det kan du bare nekte på at noen spurte deg om hunden var under 40 cm når du bestilte. Det er nemlig ikke alltid de spør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...