Gå til innhold
Hundesonen.no

Får man mye trekk for å gå rart?


Mirai

Recommended Posts

I lydighet klasse en, jeg tenker på hvordan dommeren vil legge vekt på om man går litt rart? :icon_redface: Altså.. Når jeg går lineføring/fri ved fot(/pupp), hvis min venstre arm over hodet rører seg da, så dasker den jo borti hodet til Mona? Så jeg prøver å holde den i ro, da, men det ser jo litt stivt ut? Kan jeg bli trukket mye for det? F.eks på helhetsinntrykk.

Ikke at det er krise, målet er jo bare å stå i alle øvelsene, men det hadde vært kjekt med noen erfaringer på området :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del går jo med venstrehånden klistret sånn ca midt på magen, i hvert fall i de lavere klassene. Jeg går også og dasker til vips i hodet innimellom når jeg slapper av når jeg går/går naturlig, blir som når man ligger i en dobbelseng, alltid en arm i veien i midten liksom. Hvor pleier dere litt mer drevne å ha den? Evt må man kjøpe seg lavere hund/platåsko? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lydighet klasse en, jeg tenker på hvordan dommeren vil legge vekt på om man går litt rart? :mellow: Altså.. Når jeg går lineføring/fri ved fot(/pupp), hvis min venstre arm over hodet rører seg da, så dasker den jo borti hodet til Mona? Så jeg prøver å holde den i ro, da, men det ser jo litt stivt ut? Kan jeg bli trukket mye for det? F.eks på helhetsinntrykk.

Ikke at det er krise, målet er jo bare å stå i alle øvelsene, men det hadde vært kjekt med noen erfaringer på området :icon_redface:

Beklager at jeg dessverre ikke kan bidra med noe konstruktivt her, men jeg sitter bare her og ler... :icon_redface: "Fri ved pupp" må jo bare bli den neste lydighetsøvelsen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, som sagt er jeg ikke på noen tierjakt eller på utkikk etter opprykk :icon_redface: Jeg vil bare stå i øvelsene, som sagt har jeg ikke akkurat en meget velegnet rase.

uegnet? Nei, men den er annerledes. Hunden din blir slik du trener den. Syns det er sludder å si at en rase er lite egnet. Den blir kanskje ikke rask som en border collie, men den kan bli så rask som dens fysikk tillater :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Akkurat det er jo greit nok, men høyden er litt vanskelig å gjøre noe mer :icon_redface:

Sier jeg som har en myyye mindre hund enn IW men som jeg likevel tar borti, hehe.

da kan man jo holde den ene honden oppe. (den hånden som er på hundens side.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Sånn litt opp på magen sant? Blir man ikke trukket for det da?

Hvis man holder den der hele tiden blir man ikke trukket for noe. Det er mange med større raser som velger å gjøre det.

Jeg syns det er tull og tøys å si at man har en rase som er lite egnet, alt avhenger av hvor god føreren/treneren er. Alle hunder kan bli så gode som deres fysikk tillater. Man kan helt fint få en tier med en irsk ulvehund eller dachs, hvis den er så rask og nøyaktig som dens fysikk tillater. Jeg personlig syns det er veldig morsomt å trene raser som folk kaller lite velegnede. De er ikke noe mindre håndterbare i lydighets-sammenheng, bare en litt annerledes utfordring :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man holder den der hele tiden blir man ikke trukket for noe. Det er mange med større raser som velger å gjøre det.

Jeg syns det er tull og tøys å si at man har en rase som er lite egnet, alt avhenger av hvor god føreren/treneren er. Alle hunder kan bli så gode som deres fysikk tillater. Man kan helt fint få en tier med en irsk ulvehund eller dachs, hvis den er så rask og nøyaktig som dens fysikk tillater. Jeg personlig syns det er veldig morsomt å trene raser som folk kaller lite velegnede. De er ikke noe mindre håndterbare i lydighets-sammenheng, bare en litt annerledes utfordring :icon_redface:

Kluet er altså å holde den i samme posisjon hele tiden? Ok - takk.

Det med raser, en del dommere dømmer (selvom de ikke skal det i teorien osv osv) mot en bc-standard, dømming vil alltid være en smule subjektivitet og det er ikke til å komme fra at noen raser er tyngre/mer vriene enn andre. Å si det er tull og tøys synes jeg er å ta litt i :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jepp, det er kluet :icon_redface:

Jeg syns ikke det er å ta i. Og hvis man treffer på en dommer som dømmer til bc standard på en irsk ulvehund er man ekstremt uheldig. De aller fleste dommere vil ta hensyk til rasen, spesiellt med slike raser som mynder. Noen raser er kanskje tyngre, men det betyr ikke vanskeligere om man legger tilrette treningen på rett måte :icon_redface: Som sagt, er man en god trener får man det beste frem i rasen man trener uansett om det er en dachs eller border collie. Men ja, for noen er det vanskeligere å omstille seg fra bc til f.eks dachs når man trener. Men da går det ikke på hunden altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er kluet :icon_redface:

Jeg syns ikke det er å ta i. Og hvis man treffer på en dommer som dømmer til bc standard på en irsk ulvehund er man ekstremt uheldig. De aller fleste dommere vil ta hensyk til rasen, spesiellt med slike raser som mynder. Noen raser er kanskje tyngre, men det betyr ikke vanskeligere om man legger tilrette treningen på rett måte :icon_redface: Som sagt, er man en god trener får man det beste frem i rasen man trener uansett om det er en dachs eller border collie. Men ja, for noen er det vanskeligere å omstille seg fra bc til f.eks dachs når man trener. Men da går det ikke på hunden altså.

Det blir jo en annen diskusjon. Lager du en ny tråd eller skal jeg? Her var det snakk om hender tror jeg :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått forklart og erfart følgende: I klasse 1 og 2 trekkes det ikke dersom hånda er i ro (på hofta eller magen). I klasse 3 varierer det, avhengig av dommer og omstendigheter. Har det f.eks. akkurat gått en ekvipasje til 10 før deg, vil det nok trekke ned dersom en "stiv holdning" er det eneste som skiller. I eliten trekkes du garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om å holde min venstrehånd under puppen når vi gikk fot. Det var pga. at hugo gjerne følger håndsignaler jeg slenger ut i vilden sky uten å tenke over det, men fikk ikke noe trekk for det. At han heller gjerne går rett bak enn ved siden er kanskje ett større trekkpunkt. :P

Men du kan vel gå normalt med hendene på ryggen? Det kan jo se litt rart ut hvis du beføler puppene hele veien, men holdningen er vel ikke stiv da? Går du men venstre arm rett opp så kan jeg skjønne at noen kanskje trekker litt. Det blir jo ett ekstra signal. Hvis ikke så kan det jo kanskje være litt kjekt å ha muligheten til å dytte borti hodet innimellom? Hvis hunden på andre siden blir veeldig intressant for eksempel?

Ett poeng er å gå på samme måte med og uten bånd, da tror jeg ikke de skal kunne si noe. Ihvertfall ikke i de lavere klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det blir jo en annen diskusjon. Lager du en ny tråd eller skal jeg? Her var det snakk om hender tror jeg :P

neida, jeg trenger ikke å diskutere det temaet :P Folk får tenke og gjøre som de vil. Jepp, hender skal bli :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bare gå med venstre nhånden på utsiden av hunden da? Dersom problemet er at hunden går for langt unna må man jo trene på at hunden gåt närmere? Feks ved å gi belönningen på hundens venstre side, slik at rompa kommer inn, og ved å belönne når hundens skulder toucher kneet/foten (eller her: ved puppen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun går helt greit sånn med tanke på avstand/inntil meg. Problemet er den "ekstra" hånden som blir til overs i midten :P Men jeg tror jeg skal holde den på magen hele tiden, det var lurt. Så er den aldri i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun går helt greit sånn med tanke på avstand/inntil meg. Problemet er den "ekstra" hånden som blir til overs i midten :P Men jeg tror jeg skal holde den på magen hele tiden, det var lurt. Så er den aldri i veien.

Husk å gå med den der om du har kobbel i den eller ei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...