Gå til innhold
Hundesonen.no

SOS hundehjelpen

mariell-og-tander

Recommended Posts

hei noen såm så SOS hudehjelpen i går (13 juli)?

Hva syns dere egentli om dete?? vile dere lat noe slik sjke med hunden(e) deres?

jeg synes det kune fore dem med vanlig mat og jeg synes det er rart at en voksen man ikke klarer og holde i gjen en hund på 54 kg :)

også må jo hundene bli gale sånn som de roper og skriker og løper etter dem :) folk en nu gale :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det mulig å bli så fjern i hue" var min tanke da jeg satt å så på det. Det er utrolig hvor mange rare hundeeiere det er der ute.

Men for å sette to ytterpungter mot hverandre: Det hadde vært mye verre om de hundene hadde hatt det slik som de vi ser på Animal Planet som blir reddet av dyrepoliti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på det jeg også.. Det er så mye rare folk ass... Men jeg syns nå hu som skal trene dem er litt rar òg jeg da... Det er jo litt tullete at hun vil kastrere dem omtrent før hun har kommet inn døra og sett hva problemet er... Og så klarer liksom hun å få skikken på alle hundene bare på null komma niks... Er vel ikke alltid så enkelt.. Men det er vel bra tv da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Det er sikkert morsomt å SE at folk stresser og kaver seg opp sånn som det ble gjort på SOS Hundehjelpen igår, men det er helt sikkert ikke morsomt å VÆRE den som stresser og kaver seg opp?

Man kan godt riste oppgitt på hodet og si at de var helt hårreisende teite som gjorde ting værre for seg sjøl ved å stresse seg opp sånn, jeg for min del kunne ikke annet enn å synes synd på eierene jeg.. Jeg har nemlig en sånn hund sjøl, han er livredd andre hunder, og han syns det er bedre å angripe enn å bli angrepet.. HAN veier ikke mer enn 25-26 kg - rundt halvparten så mye som "smågutta" fra igår, og jeg syns han er slitsom nok å holde når han girer seg opp, spretter rundt og er tulling.. Sikkert morsomt å se på, men slettes ikke morsomt å være idioten i andre enden av båndet..

Det virker så greit å si at "man må lære seg å slappe av" - jeg har hørt det sjøl jeg - men det er uheldigvis forskjell på teori og praksis (hvis ikke så hadde ikke Zarten vært redd andre hunder heller, for i teorien så burde han være trygg og miljøsterk, så sosialisert og miljøtrent som han er). Nå er ikke jeg like oppkava som disse eierene vi så på tv, men jeg veit jeg blir stressa og jeg veit jeg overfører det til Zarten når vi ser andre hunder.. Så hvorfor slapper jeg ikke bare av da, jeg VEIT jo at da blir han og mer avslappa? Det er mange forskjellige grunnet til akkkurat den biten av problemet, men resultatet er at jeg klarer ikke, sjøl om jeg prøver..

Jeg må si jeg blir dypt imponert over Victoria Stillwell hvis hun virkelig klarte å lære både eier og hund at alt er OK så lenge man har grime (grime = kontroll - i teorien). Vi har brukt grime et halvt års tid nå, og det funker ikke på oss.. Hun må gjerne komme hit og hjelpe oss, for jeg VEIT at en tur med Zarten blir pes FØR jeg går ut døra - her jeg bor er det hunder i omtrent annenhvert hus, og det veit Zarten også, så han blåser seg opp og blir idiot bare av å passere huset, selv om hunden ikke er synlig..

Og det mest bitre av alt, er at det er stort sett bare meg han oppfører seg så ille med, nettopp fordi jeg ikke klarer å slappe av.. Men hvis noen av dere har lyst å teste ut hvor latterlig det egentlig er å gå med en sånn hund, så er det bare å si fra, han kunne sikkert hatt godt av å gå tur med noen som ikke veit like godt som han hvor problemene dukker opp hen.. Så får vi se hvor latterlig dere egentlig syns det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nå egentlig mest imponert over kostholdet, jeg da! "Nei, du skjønner at mamma og pappa bruker to timer på bikkjematen, så jeg får ferdigmat, jeg", sa sønnen på femten. Bevare meg vel! ;)

Når det gjelder passering av andre hunder, er det vel ingen som leer på et øyelokk når en liten hund bjeffer og kaver. Når en femtikilos hund gjør det samme (og med samme årsak!), blir det hele så voldsomt! Jeg ser på å trene på passering som en rimelig langdryg affere her i gården, men bortsett fra når vi møter kjøttkverna og primadonnan, er det nå stort sett ikke bikkjer vi sliter med å møte her i gården!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nå egentlig mest imponert over kostholdet, jeg da! "Nei, du skjønner at mamma og pappa bruker to timer på bikkjematen, så jeg får ferdigmat, jeg", sa sønnen på femten. Bevare meg vel! ;)

Akkurat det var ikke jeg videre imponert over heller, men når vi fikk se han stakkars far i huset sitte å nesten gråte over å måtte snakke om forrige hunden som hadde dødd av kreft, antageligvis pga kostholdet (det var ihvertfall det DE trodde), så kunne jeg ikke annet enn å forstå sånn delevis hvorfor heller.. Selv om jeg antageligvis hadde laget mat til menneskene i huset før hundene uansett :P

Når det gjelder passering av andre hunder, er det vel ingen som leer på et øyelokk når en liten hund bjeffer og kaver. Når en femtikilos hund gjør det samme (og med samme årsak!), blir det hele så voldsomt! Jeg ser på å trene på passering som en rimelig langdryg affere her i gården, men bortsett fra når vi møter kjøttkverna og primadonnan, er det nå stort sett ikke bikkjer vi sliter med å møte her i gården!

Har man en liten hund som oppfører seg sånn, så er vel neppe utfallet veldig fatalt for den møtende hunden heller, om den skulle klare å slite seg på et vis.. Disse hadde vel fått erfare hvor voldsom deres hund kunne være om den fikk tak i den andre hunden, og det var helt sikkert ikke veldig morsom.. Så jeg han forstå skrekken deres, selv om jeg ikke syns de håndterte situasjonene noe bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...