Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av Sele på hvalp..


Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe sele til Misty. Hu er så nærvøs, og noen ganger blir ho så redd/stressa at hu trekker og vil løpe vekk. Jeg tror ikke det er bra for nakken hennes at ho trekker på den måten(hu trekker til hu hoster og nesten spyr).. Så jeg tenkte at det vil være mer humant med en sele ..

Men jeg har hørt at det ikke er bra å bruke sele på valp, fordi den kan skade beinbygningen osv. Er dette sant?

Har dere noen erfaring ved bruk av sele på valp?

Trenger noen råd nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke noe seriøs kompetanse på, men jeg har alltid brukt sele når det har vært praktisk. Den sitter jo løst rundt kroppen og gjør da ingen skade uansett om hunden ikke er utvokst. Det eneste er at det kan være lett å smyge seg ut av selen, hvis de "bakker"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille rakker'n her er nykrona verdensmester i bakking :) Det ble han når vi starta med sele. Han fikk seg noen bråstopper i båndet, og sannsynligvis derav en betennelse i skulderleddet. Da starta vi med sele.

Løsningen på bakkingen ble at jeg hadde på halvstrupen i tillegg og festa den i en snor til siden av selen. De gangene han bakker ut av sela (eller spøler seg ut av bryststykket...) strammes halsbåndet, og han kommer seg fortsatt ikke løs. Og blir blodig fornærma over sin tapte forventede frihet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Sele på valp burde ikke skape problemer, heller tvert imot.

Vi måtte bruke sele på vår chihuahua, da den fikk store anfall av den kjente "chihuahua" hosten utav vanlig halsbånd. Samtidig så mistet han hår på halsen utav halsbånd.

Så i vårt tilfelle har sele hjulpet veldig på.

Det med benbygningen kan jeg ikke svare på, men de vi har snakket med mener at dette ikke er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede kjøpt sele til Cleo og har ikke hørt noe om at det skal være farlig.

Jeg kommer til å bruke sele når vi er ute å går vanlig tur, og halsbånd når vi trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også hørt rykter (blant annet av en ansatt i en dyrebutikk) om at jeg ikke skulle bruke sele på valpen min. På valpekurset pratet jeg med en dame som var hundefysioterapeaut som sa det var gammel myte. Det var faktisk mye bedre for en valp å gå med sele, da belastningen ble fordelt på en bedre måte. Man må bare passe på å benytte en sele som er korrekt iforhold til benbygning slik at den ikke strammer på feil steder. Visstnok var de beste selene for de fleste valper de selene som har en bred, godt polstret brystrem ned mellom forlabbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også hørt rykter (blant annet av en ansatt i en dyrebutikk) om at jeg ikke skulle bruke sele på valpen min. På valpekurset pratet jeg med en dame som var hundefysioterapeaut som sa det var gammel myte. Det var faktisk mye bedre for en valp å gå med sele, da belastningen ble fordelt på en bedre måte. Man må bare passe på å benytte en sele som er korrekt iforhold til benbygning slik at den ikke strammer på feil steder. Visstnok var de beste selene for de fleste valper de selene som har en bred, godt polstret brystrem ned mellom forlabbene.

Bra... det er en slik jeg har kjøpt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at en hund ikke skal trekke før den er utvokst, og det er der misforståelsen om at sele skader valpens utvikling har oppstått :angry: Sele til turburk er ikke skadelig, så lenge valpen ikke legger seg i selen og trekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...