Gå til innhold
Hundesonen.no

hva gjør du med din hund i løpet av en dag?


Prins

Recommended Posts

det høres kanskje dumt ut men jeg tenker en del på det... hvor mye tid skal hunden ha av deg? mest mulig selvfølgelig,men hva skal den inneholde? jeg føler han får for lite av tiden min...han må være i kjelleren for mor vil ikke ha ham på parketten, da blir han jo stående alene når jeg gjør andre ting i huset...

hva gjør du med din hund?og hva kan jeg gjøre for å gjøre hverdagen litt kjekkere og innholdsrik?? :)

ting jeg gjør med prins er jo å gå tur der han får springe løs(trenger de en superlang tur hver dag,eller er de som oss og liker en dag på sofaen?), trener lydighet,koser, leker med ball, får et bein av og til, om kvelden prøver jeg å være mest mulig i kjelleren sånn at vi omgås(han sover og jeg ser tv eller noe annet,blir han med i "flokken" da?)

vil at han skal få det best mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, faktisk så gjør omtrent de samme tingene med Nadia, som du nevnte. :) Men det blir ikke så veldig mye tid til lydighet da ;) Og for å få hverdagen til å bli litt kjekkere og innholdsrik pleier jeg noen ganger og ta henne med opp i skogen der hun kan gå løs og snuse litt for seg selv, eller så kan man jo dra på hundetreff! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg pleier å prøve å finne på noe med henne nesten hver dag. Er skjelden det går en dag uten at vi ikke gjør noe spesielt. F.eks idag har vi vært 5 timer i Drammen, trent og vært på besøk. Når vi kom hjem slappet hun av litt, også tok vi en tur på sykkelen.

Syntes det er moro å finne på noe litt "spesielt" når jeg har fri en hel dag.

Når jeg jobber (stort sett hver dag) så gjør vi noe moro enten før eller etter jobb. I morgen skal vi gå på tur inn til vannet i skogen her jeg bor, siden jeg skal på jobb klokken fire. Da føler jeg at hun har fått sliti seg ut litt til jeg drar på jobb :)

Hvis du vil finne på nye ting med hunden din, så kan du jo kanskje ta den med på sykkeltur? Kjøpe kløv og gå en tur i skogen? (kan jo selvfølgelig gå uten kløv også) Eller så kanskje du kjenner noen i nærheten med hund? Så kan dere jo møtes noen dager i uka og gå tur sammen?

Egentlig ganske mye forskjellig å finne på, hvertfall om man er flere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt..

Om det er trening vi skal på på kvelden rundt kl. 19.00 så går vi en god og lang tur på dagen så gjør vi ikke noe spesielt før vi skal på trening. Dette er vel også fordi jeg ikke vil at h*n skal være sliten til treningen.

Men om vi ikke skal på kurs/trening så blir det turer i skogen o.l eller turer rundt her vi bor. Vi går selføgelig turer hverdag. Morra.. ettermiddagen og kveldsturen.. nå som det er varmt blir det alltid laaaange turer på kvelden! Vi pleier også å gå et sted der de kan få løpe. Ellers så trener vi litt lydighet og morsomme triks hver eneste dag.

Vi sykler, går tur med kløv, leker, møter andre med hund osv. Når de sover så sitter jeg på datan eller ser på tv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver å gjøre dagene så forskjellige fra hverandre som muli. Minst to turer, helst tre. Et par runder med enten spor eller annen trening (lp) har vi nesten hver dag. Ellers er det jo fellestreninger der vi trener en del agility og spor. Noen bade/strandturer, er en del sammen med han med andre ord. ;)

kvalitetstid sammen blir det mest av utendørs nå på sommeren, tar han med bak på plena, og bare legger meg ned å så koser vi oss skikkelig :) Er så koselig å bare ligge eller sitte i ro å masere lit, børste litt, eller bare kose. Ikke skjelden han sovner i fanget av bare velvære! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står opp, koser med hundene, slipper ut Maiko, gir Theo mat.

Så etter 1-2 timer, slipper jeg ut Theo.

Jeg børster/sjekker de for flått/evt klipper klør osv

Vi går på tur, (1-2 turer om dagen..)

Så får de gjør som de vil,før jeg sitter de inn igjen, for å slappe av litt. Og så en liten luftings før jeg gir de begge to mat rundt kl 21-22 tiden... Så god natta

Dette var ivertfall vår dag idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En normal gjennomsnittes dag er slik:

- står opp, morgentur på ca 10 min, frokst

- alene hjemme 8-10 timer

- ettermidagstur på ca 10 min og middag

- Litt avslappning ( mens jeg gjør andre husting/diverse ) Hun går løs i huset og følger litt med og slapper av

- Uttpå kvelden går vi en sikkelig kveldstur på alt fra en time til flere. Eller jogger/sykler/trener apport/dressur etc

Noen dager er mer stille enn andre. Og det takler hun fint.

Kanskje ikke så spennende, men jeg tror likevel hun har det bra. Høst og vinter er forbeholdt jakt trening ( samtlige helger ) og vår/sommer er apport/kombinert trening.

Så det skjer en del ting, selv om ikke hver dag er like spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp koser med Gizmo så får han mat så går jeg på tur. Trener litt, gir mye oppmerksomhet hverfall noe som han trenger. Steller han alså børster pelsen. Senere så er det på tur igjenn så leker jeg litt med han gir han mat igjenn. Så går jeg en lang kvelds tur... Dagene varierer fra dag til dag da egentlig :) Men noe likt er det hverfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ingen dager er like, men i dag f.eks har vi vært på 2-3 par turer, to i skogen, Nena har fått løpt på lekeplassen og kom nettopp inn fra 20min. lydighetstrening, etterhvert skal vi vel på en kveldstur også er det kvelden :) Utenom det er hun litt ute og leker med seg selv og oscar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuserer på at han skal få løpe fritt hver dag, men viktigst av alt- han skal ha noe hjernetrim og stimuli hver dag, f.eks godbitsøk, blodspor eller lydighetsøvelser. Til startinnleggeren: at han må være litt alene i kjelleren ser ikke jeg på som en grusom synd mot hunden. Men du har en border collie, du har en hund som er skapt for å arbeide hver dag, både med hodet og kroppen. Og det er viktig for mange BC'er at de får den nødvendige stimulansen av hjernen og kroppen hver dag, i en balansegang. Lang tur hver dag? Nei, ikke nødvendigvis, men fysisk trening er viktig for muskler, ledd, sener og resten av kroppen. Psykisk trening, hjernestimulans? Ja, så godt som hver dag! Det er viktig å tenke på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagene er veldig forskjellige! i dag har han reist med buss for første gang og tatt hurtig båt! itillegg har han løpt sammen med 4 han hunder! hilste på Taz sine hunder og på kvelden løp han sammen med en risenschnauzer! prøver å gå tur i skog og mark og prøver å ha mulighet for at han lan løpe fritt. masse kos! litt lek og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så heldig at det er jeg som bestemmer her i huset og er sammen med bikkjene hele tiden, når vi er hjemme. Når det er sagt, har jeg mindre dårlig samvittighet for å gå fra Fibi, enn andre hunder vi har hatt.

Hun får regelmessig mosjon (ja, det har alle hundene fått, da), hjernetrim og nesetrim. Når hun er inne, skal hun slappe av og det gjør hun like bra om jeg er et annet sted! Det hender jo vi trener inne, men det skal ikke være et behov hos henne, men et tilbud fra meg!

Så lenge hunden din får det han skal av hjerne- nese- og muskeltrim, trenger du ikke å ha dårlig samvittighet for at han ikke er med deg opp! Nærhet og kos ser det da også ut til at du gir ham :) !

Ikke at jeg har noe med det, men så lenge hunden ikke er helt bajas og skraper bortover gulvet med lange klør, vil det ikke skade parketten om han tasser med potene sine på gulvet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

f.eks godbitsøk, blodspor eller lydighetsøvelser. Til startinnleggeren:

Psykisk trening, hjernestimulans? Ja, så godt som hver dag! Det er viktig å tenke på..

takk for svar,men har noen spm:

godbitsøk: når vi er ute og har hatt lydighetstrening hiver jeg kanskje godbiten og sier søk :) vil det si godbitsøk :) ? har også begynt med å gjemme godbiter rundt om i rommet noen ganger... så holder det ham aktivisert en stund :P

psykisk trening, hjernestimulans: lydighetstrening? andre oppg som er bra her? (vet ikke hvordan jeg går spor enda,men skal begynne med det når skolen begynner :P får hjelp da.) når vi går tur så øver vi på "kom fot" og "gå bak" "kontakt", han bruker jo hodet da i tillegg til at han får springe løs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar,men har noen spm:

godbitsøk: når vi er ute og har hatt lydighetstrening hiver jeg kanskje godbiten og sier søk :) vil det si godbitsøk :) ? har også begynt med å gjemme godbiter rundt om i rommet noen ganger... så holder det ham aktivisert en stund :P

psykisk trening, hjernestimulans: lydighetstrening? andre oppg som er bra her? (vet ikke hvordan jeg går spor enda,men skal begynne med det når skolen begynner :P får hjelp da.) når vi går tur så øver vi på "kom fot" og "gå bak" "kontakt", han bruker jo hodet da i tillegg til at han får springe løs :P

Fin begynnelse på godbitsøk! Du kan også ta en neve godbiter og hive utover og la ham finne alle! Da må han jobbe litt!

Så kan du tråkke godbitspor. F.eks en firkant med ti små skritt i hver retning og en godbit i alle hjørnene + f. eks der du har satt helen. Etter hvert kan du lage litt lengre spor, ta normale skritt, litt skjeldnere godbit, og heller yndlingsleken eller en annen jackpot som siste treff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig opp og ned...!

Når jeg jobber:

Står opp, kler på meg og går morgen tur. ca 10-15 min. La de få leke og løpe litt..

Så er de hjemme alene 7,5 time. mamma jobber bare 50% da så hun er jo hjemme noen dager.

Når jeg kommer hjem går vi ettermiddags tur.. varierer fra 10-30 min..

Når de kommer inn får de mat.. Så ser jeg ann resten av dagen..

Har med Mico opp i skogen og søker nøkkler,trener lydighet ellers så pleier pappa og ta sykkel tur med han..

Ellers så tar jeg med Tini på 2-3 timers tur i skogen.. Trener lydighet og bare koser oss.. Hun går jo løs, det synes hun er så dæilig...

Når vi kommer hjem slapper vi av da..

Holder på å trene Tini litt smått på å søke etter nøkkler da..

Også går vi en 10-15 min tur på kvelden..

Skal jeg noe annet blir de jo med på det..

Det er ikke alltid vi går lange turer heller.. bare de 3 morgen, ettermiddag ,kveld turene.. kommer helt ann på..

Pleier å ha med begge to på 2-3 timers tur på ettermiddagen å da.. Har ikke bare med Tini hver gang. men synes hun skal få noen alene turer med meg å.. Siden hun er min.. Pappa tar jo sykkelturer og noen gå turer med Mico alene.. Gå noen turer alene med mico.. men det er sjeldent.. Han er med meg når jeg sykkler..

Men fra i dag har jeg ferie da.. så johoooooo Mico drar på hytta med broren min i dag.. blir dæilig for han å få løpe fritt hele tiden.. kan koser seg der..

Tini og jeg skal vel ta en del turer i skogen denne uka.. dags tur på hytta og kanskje utstilling i porskerunn i morgen.. har ikke helt bestemt oss enda.

De får jo sefølgelig masse kos og små leking gjennom dagen da.. men det er ikke noe faste rutiner på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"søker nøkkler"

smart! ;)

hvordan gjør du det og hvordan begynner jeg med det :P ??

Hehe.. også jeg som er såååå flink til å forklare ting da.. hehe må le litt nå du.. :P

Startet å få han intrs i nøkkler da.. legge gobit ved nøkklene også fikk han en gobit når han fant den da..

etter vært tokk jeg bort gobiten og han skjønnte etter vært at det var nøkklene som gjordet så han fikk gobit. også startet jeg å hjemme nøkklene mer og mer vanskligere..

Det er som å lære han til å søke etter andre ting å da..

Så å finner han nøkkler ute å..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å la mine hunder delta så mye som mulig i hverdagen.

Det siste halvåret har jeg vært mye hjemme, med masse tid til hund.

Dagen starter mellom ni og ti - da må jeg DRA Shady ut av saccosekken, som er hans faste soveplass.

Shiruba våkner da omtrent når jeg står opp av sengen, og jeg slipper henne så ut av buret hun pleier å sove i.

Deretter slipper jeg dem ut på gårdsplassen, hvor de får løpe fritt og gjøre fra seg.

Så løper hundene i full fart inn igjen, opp trappa, inn på soverommet - hvor de legger seg godt tilrette i senga mi.

Jeg setter fram frokost med en gang hundene har vært ute, og Shiruba spiser opp det hun får satt frem.

Shady er derimot helt uinteressert, og nekter å spise noe før etter klokken tolv.

Da får han tilbudt mat, og etter at han har spist, går vi en luftetur rundt i området.

På ettermiddagen leker vi litt, trener litt og opprettholder enkel hverdagslydighet.

Deretter får de gå løst og løpe i skogen, vi pleier å gå en tur på tre kvarter - time.

De får mat igjen rundt klokken 19, og kveldens siste luftetur klokken 23.30.

Vi lufter hundene løst på gårdsplassen med jevne mellomrom så de får gjort fra seg.

Hundene er glade og fornøyde, og de deltar i mest mulig, alt fra byturer til besøk hos bekjente.

De er selvfølgelig også vant til å være alene, så vi har sjelden problemer i noen sammenheng. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står opp 6.45 hver dag. Spiser frokost. Vekker bikkja 7.30 og dytter han ut døra så han får tisse.

I helgene er jeg ute en på en halvtimes runde om morgenen før alle andre våkner. Men føler meg som en dyreplager fordi jeg ser han heller vil ligge å sove. (han gjesper og sleper seg etter meg. Typisk B hund)

Kommer hjem fra jobb ved 3 tiden, og går tre kvarters runde med han. Og har han med ut i hagen om vi sitter der.

Stort sett er han med rundt i bilen når det ikke er for varmt til det. Men han trives greit med å sove hjemme om dagene. Gammel som han er blitt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser masse med Blondie da, også leker jeg masse med henne hverdag.

Nå i sommer så drar vi av og til til sjøen og bader.

Vi går 1 tur daglig ( har stor hage som hun løper i) og turen varer ca 45 min.

Da går jeg som oftes på sauegården ved diden av huset, der får hun løpe løst og det liker hun veldig godt.

Av og til blir hun med meg opp til venninen min som bor rett ovenfor meg, der har hun to Maine Coon venner (rase katter som er STORE).

Så får hun jo mat hverdag :lol::P også børster jeg henne hverdag.

Vi øver på å gå fint og stå fint ganske ofte før utstillinger men ellers er det bare 1 gang i uken eller noe sånt.

Trener lydighet hverdag da, eller bare litt sånn sitt før hun får mat og slikt.

Av og til trener jeg mye lydighet.

Noen ganger går jeg opp på fotball banen og lager agility bane av planker også hopper hun hinder og slikt, det liker hun veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg går på skolen får Bella frokosten sin og går ute i innhegningen sin i noen timer.

Når jeg kommer hjem kaster vi ball, trener litt triks o.l evt. litt børsting eller klo klipp.

I 5-6-7 tiden går vi på tur i ca en time hvor hun springer fritt med godbit søk og lett hverdagslydighet.

Etter turen får hun kveldsmat og kanskje litt triks trening i9-10 tiden.

I ferien blir det gjerne 2-3 turer per dag og mer trening, men så lenge jeg går på skolen blir det mindre tid til hund enn jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...