Gå til innhold
Hundesonen.no

Gulrot OK eller uheldig?

Sirup

Recommended Posts

Skrevet

Valpen har fått seg en rå gulrot å tygge på, og koser seg verre med den. Er det noe i veien for at hun spiser gulrot, en hel én, i løpet av en dag?

Skrevet

Gulerøtter er helt greit. Næringsverdien kan nok diskuteres, siden det meste antakelig vil passere rett gjennom (for store biter til at hunder klarer å nyttegjøre seg mesteparten). Min forrige hund elsket gulerøtter (selv om den jeg hadde alltid var bedre), og selv med sin sarte mage hadde jeg aldri problemer med det.

Skrevet

Gjør nok ingenting om hun spiser den, men har nå lært at den ikke vil tilføre så mye næringstoffer, for hundemagen klarer ikke bryte ned det meste av grønnsaker, så det vil komme helt ut igjen :)

Skrevet

Ja, har nå sett at bitene kommer ut igjen ganske ufordøyde. Hun får dem ikke for næringsverdien, men for å sysselsette henne om jeg må gjøre arbeid på PC-en, og for å skape variasjon fra de andre tingene hun får å tygge på.

PS: Er gulrotgresset, altså den tusten som stikker opp av jorden, også trygg å spise?

Skrevet

Gamlegutten fikk mange store øyne på seg på kurs i sine yngre dager, der han løp rundt og jobbet for gulrøtter. :lol: Han elsker ting som knaser, den nye favoritten er melonskall!

Skrevet

Gamlegutten fikk mange store øyne på seg på kurs i sine yngre dager, der han løp rundt og jobbet for gulrøtter. :P Han elsker ting som knaser, den nye favoritten er melonskall!

Melonskall? Økologisk da? :lol:

Skrevet

Melonskall? Økologisk da? :lol:

Jeg aner ikke om melonen vi kjøper er økologisk eller ikke. Hvilken forskjell utgjør det?

Skrevet

Er det ikke masse sprøytemidler og drit da? :unsure:

Akkurat det der tror jeg er sterkt overdrevet. Om jeg ikke reagerer på å spise en halv honningmelon, tror jeg ikke det gjør utslag om hunden får noen biter av skallet heller. Uansett er hunden gammel og terminalt syk, så han får lov å kose seg litt mer med "gale ting". Det går mest i hundemat her i gården. :lol:

Skrevet

Akkurat det der tror jeg er sterkt overdrevet. Om jeg ikke reagerer på å spise en halv honningmelon, tror jeg ikke det gjør utslag om hunden får noen biter av skallet heller. Uansett er hunden gammel og terminalt syk, så han får lov å kose seg litt mer med "gale ting". Det går mest i hundemat her i gården. :lol:

Hehe, ja.. Du får ta og følge litt med eller noe da, så ikke gamlefar blir unødvendig syk :P

Jeg så forresten en schäfer på Lanzarote som var fryktelig glad i løk.. Den fikk en hel løk av eieren sin til å leke med og knaske på og kose seg med.. (æsj.. :P) :rolleyes:

Skrevet

Hehe, ja.. Du får ta og følge litt med eller noe da, så ikke gamlefar blir unødvendig syk :P

Jeg så forresten en schäfer på Lanzarote som var fryktelig glad i løk.. Den fikk en hel løk av eieren sin til å leke med og knaske på og kose seg med.. (æsj.. :P) :rolleyes:

Det var liksom poenget da, at om det skulle ha skadevirkninger er det liksom ikke så farlig, for han skal forlate denne verden snart uansett.

Jeg mener selvfølgelig ikke at det er likegyldig om han får vondt eller føler seg dårlig, det blir selvsagt noe annet, men om det skulle vise seg å være kreftfremkallende spiller jo det ingen rolle nå. :lol:

Løk er forøvrig giftig, og i så store doser er det direkte dødelig. Vi får håpe hunden slipper (slapp?) å dø av thiosulfat-forgiftning. <_<

Skrevet

Hehe, tror ikke man skal ta for lett på sprøyting... Det er jo uansett skallet som tar mesteparten av støyten, så at fruktkjøttet er trygt å spise tilsier vel på ingen måte at skallet er like trygt.

Hunden til veninna mi elsker forresten også gulrøtter. :lol:

Skrevet

Det var liksom poenget da, at om det skulle ha skadevirkninger er det liksom ikke så farlig, for han skal forlate denne verden snart uansett.

Jeg mener selvfølgelig ikke at det er likegyldig om han får vondt eller føler seg dårlig, det blir selvsagt noe annet, men om det skulle vise seg å være kreftfremkallende spiller jo det ingen rolle nå. :lol:

Løk er forøvrig giftig, og i så store doser er det direkte dødelig. Vi får håpe hunden slipper (slapp?) å dø av thiosulfat-forgiftning. <_<

Ja, det var masse jeg så på Lanzarote.. Jeg vet jo ikke om bikkja direkte spiste løken, men jeg så at den fikk en hel løk, og seinere så vi løkrester over alt.. :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...